Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 10 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 91
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Gat in de kop geboord om de truss rod te kunnen verstellen, eerst met 6 mm en daarna met 9 mm. Het had allemaal wat netter gekund, maar gelukkig komt al het botte gehak later onder het fretboard.

    Dat fretboard wordt het volgende probleem: het palissander is heel moeilijk glad te schaven. Ik heb veel ’tear-out’ (hoe heet dat in het nederlands ?). Ik durf niet méér weg te schaven, want dan wordt het te dun. Ik probeer de ‘slechte’ kant (na het zagen van de fretslots) op de hals te lijmen en de bovenkant met een radiusblok glad (en rond) te schuren. Tips ?















    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 6 maart 2019 om 23:21

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb twee hulpstukken gemaakt. De eerste is een radius-schuurblok om de toets in een radius van 12’’ te schuren. Daarvoor heb ik eerst een ‘bolle’ vorm in een stuk hout geschaafd om daarna met 80 grit schuurpapier het ‘holle’ schuurblok te maken.













    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 maart 2019 om 18:35

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De tweede ‘jig’: een lange verstekbak om de fretslots recht in de (tapse) toets te zagen. Daar zit een stuk MDF in als een slede, waar ik de toets met tape recht en haaks t.o.v. de bak op kan lijmen en mee kan verschuiven.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 maart 2019 om 22:00

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Problemen met de palissander toets. Mijn schaven zijn scherp, maar ik heb de toets al half gemold: veel uitbraak ... Ik denk dat ik alles maar vlak moet schuren. Dan maak ik er meteen een radius in. Maar eerst de fretslots zagen.




  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Gaat het beter als je de andere kant op schaaft misschien?
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Gaat het beter als je de andere kant op schaaft misschien?
    Alles al geprobeerd ... linksom, rechtsom, dwars ...
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 maart 2019 om 19:43

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Oeps. Bijna een fatale fout gemaakt.

    Op de onderste stook karton op de foto’s staat de verdeling van de afstanden tussen de frets zoals ik die van de werktekening uit Het Boek heb overgetrokken, en dan ook nog langs de schuine kant, dus onder een hoek. Bij de bovenste strook heb ik later als controle de verdeling tussen de frets met een liniaal afgetekend volgens de tabel in het boek van Kinkead (maar hoe meet je met een verdeling in millimeters bijvoorbeeld 373,94 mm af ???). Het verschil is behoorlijk groot, en ik ben blij dat ik niet gewoon de afstanden van de werktekening heb overgenomen. De bovenste verdeling is het meest nauwkeurig.





    Ik heb de afstanden nog even gecheckt met de Stewmac fret positie calculator: https://www.stewmac.com/FretCalculator.html.

    En ik ben wel benieuwd hoe anderen een afstand tussen fretslots tot op de tiende of zelfs honderdste millimeter nauwkeurig voor elkaar krijgen. Ik kon niet anders dan ongeveer afronden op een halve millimeter op de liniaal ... 373,94 mm wordt dan 374 mm. Is dat nauwkeurig genoeg ?

    Ik denk dat ik bij het uitzagen van de slots de afstanden het beste langs een liniaal met een hobbymesje op de middellijn van de toets uit kan zetten. En er dan met een beitel een ‘kantje’ tegenaan maken waar de zaag in ligt.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 maart 2019 om 23:04

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2006
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    137

    Standaard

    Mooi werk, dit wordt geen proefhals, maar gewoon een stukje vakwerk.
    Goed bezig.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    zeer knap hoe je alles oplost met veel geduld.
    blijkbaar is je toets van wat ik noem warrig hout, dus lijkt schuren de enigste optie zonder tearout.
    ben wel benieuwt hoe straks het beeld wordt van de complete headstock met tuners etc.
    of de inlay niet te dominant wordt in het beeld.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MartinL Bekijk bericht
    Mooi werk, dit wordt geen proefhals, maar gewoon een stukje vakwerk.
    Goed bezig.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    zeer knap hoe je alles oplost met veel geduld.
    blijkbaar is je toets van wat ik noem warrig hout, dus lijkt schuren de enigste optie zonder tearout.
    ben wel benieuwt hoe straks het beeld wordt van de complete headstock met tuners etc.
    of de inlay niet te dominant wordt in het beeld.
    Ik beschouw het nog steeds als een leer-ervaring. Alles wat ik doe is de eerste keer dat ik het doe, en het wordt allemaal steeds moeilijker. Dus er zal nog wel het nodige fout gaan, haha !
    Zo wordt bijvoorbeeld de hele hals nu wel erg dun; net iets te krap uitgezaagd, en al het geschaaf en geschuur aan de toets werkt dan ook niet mee. Over de headstock fineer: die is idd erg druk, dat zou ik op een ‘echte’ gitaar heel anders doen. Maar het leek me leuk om eens te kijken hoe ver ik kwam met het pas maken en verlijmen van dunne stukjes hout.

    Verder probeer ik het allemaal goedkoop te houden, dus als tuners gebruik ik een setje voor een elektrische gitaar dat hier nog ergens rondslingert. Neemt niet weg dat ik er een hoop lol in heb, veel leer, en benieuwd ben naar hoe ver ik kom zonder de neck terminaal te verkloten ;-)
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 10 maart 2019 om 16:20

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top