Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 91
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Proefhals voor akoestische gitaar (of wordt het een proefgitaar ?

    Na het maken van een paar illustere steel body gitaren (de Rustkasters), die ik optuigde met aftermarket spullen (hals, hardware etc.) leek het me leuk om na het leren werken met metaal en lassen ook maar eens met hout aan de slag te gaan. Doel is om uiteindelijk zelf een akoestische gitaar te bouwen.

    Het eerste dat ik deed was een beginnerscursus houtbewerken bij een meubelmakerij volgen. Ik ben niet onhandig, maar de kunst van het fijn houtbewerken beheers ik nog lang niet goed genoeg.
    Gaandeweg de rit heb ik de afgelopen maanden wat handgereedschap en een paar machines aangeschaft (lintzaagje, kolomboor). En ik heb een klein kamertje in mijn huis ingericht als werkplaats, met een werkbank en wat kasten voor mijn gereedschap.

    Intussen ben ik zover dat ik heel langzaam eens kan gaan oefenen met het maken van verschillende onderdelen van een gitaar. Die zijn uitdrukkelijk om te oefenen, dus ik wil de kosten zo laag mogelijk houden: ik zal zeker een hoop fouten maken, en er zal nog zekerder een boel mislukken !

    Om mijn vorderingen vast te leggen, en om een hoop tips en commentaar van jullie te krijgen, begin ik deze tread als een soort blog. Ik zal veel laten zien en ik hoop dat jullie me van vreselijk veel opbouwende kritiek en tips gaan voorzien !

    Ik begin met een hals.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 februari 2019 om 01:51

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het is misschien leuk om eerst mijn steel body T-style Rustkasters te laten zien. Er zijn hier op Gitaarnet nog wel een paar uitvoerige treads te vinden over hoe ik die gebouwd heb:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ght=rustkaster

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ght=rustkaster

    De opzet was toen hetzelfde als nu: ik had nog nooit gelast, en heb deze gitaren al lerend gemaakt.

    Dit is Rustkaster 0001:



    En dit zijn 0002 en 0003. De linkse is een double cut baritone.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 februari 2019 om 01:55

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Dit is mijn werkplaats:



    Naast talloze filmpjes op Youtube is dit boek mijn voornaamste bron van informatie:

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 februari 2019 om 01:55

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Dan nu wat ik tot nu toe gedaan heb.

    Ik kreeg van iemand een stuk mahonie, waarschijnlijk van een ouwe trap of zo. Dat had de goede afmetingen om er een hals van te maken. Ik vermoed dat de kwaliteit niet goed genoeg is voor een ‘echte’ hals, maar om te oefenen is het een mooi stuk.

    Dat stuk hout heb ik eerst recht en haaks geschaafd, en toen verzaagd om er de ruwe vormen van een hals mee in elkaar te lijmen.



    Dat doe ik met mijn lintzaagje van net iets over de 100 euro. Prachtig machientje voor dat geld !









    Ik had er even niet aan gedacht dat de maximale zaaghoogte van mijn lintzaag 80 mm is; het stuk hout is nu 85 mm breed. Nog een stukkie er af dus ...



    De ‘hiel’ was ook te hoog voor mijn lintzaag; die heb ik dus met mijn japanse zaag smaller gemaakt.



    Ik heb van de bouwtekeningen die bij het boek zitten twee papieren mallen overgetrokken om de afmetingen van de hals op het blok hout over te kunnen zetten.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 februari 2019 om 01:59

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het volgende: het uitfrezen van een kanaal voor een truss rod. Dat deed ik vrij simpel, met de hals in mijn bankschroef en met mijn bovenfrees langs een geleidebalk. Dat ging redelijk goed !





    Daarna heb ik de hals ruw in z’n vorm gezaagd met de lintzaag. Daarvoor heb ik eerst met de papieren mal de vorm op de zijkant getekend.





    Toen kon ik zagen. Ik heb natuurlijk wel het hele blok hout eerst haaks geschaafd.









    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 februari 2019 om 17:12

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb voor een paar euro wat goedkope dingetjes gekocht om er een hals van te maken die zoveel mogelijk op een ‘echte’ lijkt: een palissander toets, een double action truss rod en wat frets. Als alles mislukt kan ik de truss rod er weer uitzagen :-)



    De toets is onbewerkt, dus die schaaf ik eerst glad en recht. Nog niet helemaal, want ik ben bang dat ik teveel hout verlies; ik ga ervan uit dat de toets helemaal glad wordt als ik er de ‘radius’ (12”) in ga maken. Daarvoor maak ik nog een ‘radius schuurblok’ met een holling van 12”.



    Tussendoor heb ik van twee mooie plankjes hout die hier nog lagen geprobeerd wat fineer te maken voor de headstock. Die ga ik nog verlijmen, en dan plak ik ze op de kop.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 februari 2019 om 00:21

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Dat was alles tot nu toe. Brand maar los met commentaar en tips ! Dit experiment is vooral bedoeld om heel veel van te leren, dus alles is welkom !

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    zo te zien heeft de cursus houtbewerking zijn waarde al bewezen, het gaat je goed af

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Bij een volgende poging stel ik voor dat je ook eens een scarf joint voor de kop probeert. De kop schuin van de hals afzagen, en ondersteboven er weer aan vast plakken:


    Zoals je hem nu hebt, is het feitelijk de onderste variant uit dit plaatje, zoals de nekken van Gibson met hun notoir afbrekende koppen... Een scarf joint is steviger; nu loopt de richting van het hout rechtdoor, door de kop heen. Dan hoeft hij maar net een ongelukkige tik te krijgen als hij met z'n kop op de grond valt, en de kop breekt af.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Bij een volgende poging stel ik voor dat je ook eens een scarf joint voor de kop probeert. De kop schuin van de hals afzagen, en ondersteboven er weer aan vast plakken.
    Dat ga ik als ik ooit een ‘echte’ gitaar maak zeker doen. Het is zeker steviger !
    Bij deze hals volg ik het boek van Kinkead; daar staat het op de manier zoals hierboven uitgelegd.

    Ik heb al eens als proefje een scarf joint gemaakt in een stuk vuren. Dat ging best redelijk.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 februari 2019 om 17:15

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top