Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 91
  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik zit te speuren naar het aanbod. Nou lees ik dat het hout van Madinter nog niet droog is, en dat het jaren kan duren voordat het droog genoeg is om te verwerken.

    Ik heb geleerd dat hout per cm gerekend vanaf de buitenkant gemiddeld een half jaar nodig heeft om voldoende te drogen. Een balk van 2 cm dik duurt dus een half jaar. Betekent dat niet dat hout van bijvoorbeeld 5 mm veel korter nodig zou hebben ?

    En zijn er mensen met ervaringen met hout van Madinter ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 24 maart 2019 om 23:09

  2. #72
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb de toets pas gemaakt met de hals. Dat ging goed met zaag, beitel en davidschaaf, dus ik hoefde de freesmachine niet te gebruiken.

    Lintzaag:



    De hiel is te hoog voor de lintzaag. Japanse zaag dus.



    Davidschaafje.



    Brede beitel.










  3. #73
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De Klus waar Ik het meest tegen op zag, maar die heel erg meeviel, en de Eerste Grote Fout.

    Ik heb de hals rond gemaakt, vooral met de shinto rasp. Dat deed ik door de hals in de lengte aan twee kanten in tweeën te delen, en dan tussen die lijnen een facet te raspen. Daarna deel je de twee kanten weer in tweeën, en rasp je tussen de lijnen weer een stuk weg. Ingewikkeld verhaal, maar kijk maar naar de foto’s. Ik heb deze manier gezien op een video van Crimson Guitars, ongeveer vanaf 12:30.

    https://youtu.be/rj1pKILDykY

    De Fout: de gleuf voor de truss rod is bij de kop te diep geworden, zodat er aan de achterkant een gaatje zit ... ik moet eens kijken of ik dat op kan vullen.


    Eerst moet de hals recht.



    Dat gaat razendsnel met de shinto rasp.








    Ik verdeel de hals in facetten.



    Die rasp ik tussen de lijnen weg.





    Steeds smallere facetten in het overgebleven hout.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 25 maart 2019 om 22:49

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Eén kant is af.



    De andere kant, zelfde verhaal.





    Vast een beetje opschuren met 80 grit.



    Gelukt ! Maar: je kan de eerste grote fout al zien.



    Het kanaal voor de truss rod is bij de kop te diep, en de hals is iets te dun geworden. Er zit een gat in de achterkant, bij de kop ... Je kan het diepere deel van de truss rod zien zitten.



    Dikte bij de kop: 20,5 mm.



    Dikte bij de hiel: 21,5 mm. Het had eigenlijk van 22 naar 24 mm gemoeten, maar ik heb de hals te dun gezaagd.



    Ik ben toch wel tevreden. Weer wat geleerd.



    Dit was ooit een mahonie traptrede :-)

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 25 maart 2019 om 22:52

  5. #75
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En toen we toch bezig waren op deze Productieve Maandag heb ik de verbinding tussen steel en kop wat meer vorm gegeven, en ben ik begonnen met de radius van het toetsenbord. Ik schuur hem helemaal uit met mijn zelfgemaakte radius blok; ik durf niet meer met een schaaf over het toetsenbord ...





    Dat gat irriteert me nou al mateloos. Zou ik het op kunnen vullen ? Tips ?



    De twee zijkanten zijn nog niet hetzelfde.



    Radius schuurblok.





    Bijna goed.



    De hals was nog niet helemaal recht, maar een kwart slagje aan de truss rod deed wonderen. Heeft al die moeite toch zin gehad.


  6. #76
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Smile

    Ik kreeg een mail van De Gitaarbouwwinkel dat ze daar weer een goedkope set zij- en achterkanten hebben. Ik heb de kogel maar door de kerk gegooid en daar wat zaken besteld. Dat is alles bij elkaar veel goedkoper dan het in Madrid bij Madinter te bestellen. Maar wel prijziger dan triplex. Ik ben nu iets over de 100 eutjes kwijt voor:

    - Europees fichte bovenblad set 5 mm (A kwaliteit)
    - Sapele mahonie zij- en achterkant set 4 mm
    - Binding (wit)
    - Benen zadel
    - Benen topkam
    - Een simpele herringbone rozet
    - Fichte balk voor bracings
    - Kerfing strips
    - Fichte verstevigingsstrip voor achterblad

    Hiermee ga ik proberen een body te bouwen. Het is allemaal niet te duur, en ik hou er rekening mee dat ik het nodige verpruts. Het triplex idee heb ik door jullie tips maar laten varen.

    Allemaal nog steeds om te oefenen om ooit een Echte Mooie Cowboygitaar te bouwen !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 25 maart 2019 om 23:40

  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb wat aluminium besteld.

    - Een rechte buis (50 x 30 x 250 mm), om een kaarsrechte schuurbalk te maken (met tape, superlijm en stroken schuurpapier), om bijvoorbeeld de toets of de frets recht te vijlen.
    - Een ronde buis en een platte plaat om een buigijzer te maken om de zijkanten te buigen.



    Ik wil een low budget side bending iron maken door een gloeilamp van 150 of 200 watt op een dikke plaat multiplex te monteren in een porseleinen fitting en met hittebestendige draad. Daar over heen komt de ronde buis, die ik met hoekijzers aan het multiplex vast maak. Om geen hitte te verliezen maak ik van het plaatje ook nog een deksel voor op de buis.

    De buis heeft een doorsnede van 120 mm en is 3 mm dik. Het is wel een joekel ... ik denk dat ie te groot en te dikwandig is. Ik heb geprobeerd met klemmen om de buis ovaal te buigen maar 3 mm is daar blijkbaar te dik voor: er was geen beweging in te krijgen. Ik heb intussen een nieuwe besteld met een diameter van 80 mm en een dikte van 1,5 mm. Het aluminium wordt op maat gemaakt en kostte me online maar een paar euro.

    Vragen:

    - Is multiplex als ondergrond geschikt ? Verbrandt dat niet ?
    - Hoe isoleer ik het zaakje ? De pijp wordt bij het buigen vochtig, dus er moet geen water in de fitting druppen. Ik denk trouwens dat dat wel meevalt want als de pijp heet is verdampt het water meteen.
    - Moet ik een dimmer gebruiken om de temperatuur te kunnen regelen ?
    - Kan ik het beste een gewone gloeilamp gebruiken, of is een halogeenlamp beter ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 26 maart 2019 om 14:43

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Hielblok 2.0.

    Het eerste was veel te ruim (links op de foto) en de hals kon er gewoon bijna uitkiepen. Versie 2.0 zit goed strak en de hals kan nergens heen.



    Het ouwe blok:



    Het nieuwe:


  9. #79
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Erg stoer van je om alles met de hand te doen ipv allerlei elektrisch gereedschap. Zo'n schuurbalk heb ik ook gebruikt, maar daar was ik niet zo kapot van.

  10. #80
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Erg stoer van je om alles met de hand te doen ipv allerlei elektrisch gereedschap. Zo'n schuurbalk heb ik ook gebruikt, maar daar was ik niet zo kapot van.
    Cowboys doen alles met de hand, haha ! Maar serieus, ik ben net met hout begonnen en ik heb nog steeds schik in handgereedschap. En ik heb hier en daar wel wat elektrische spullen: bovenfrees, powervijl, lintzaagje, kolomboor, en de gewone zaken: boormachine, haakse slijper en zo. Dat lintzaagje (van Güde) is bijna onmisbaar. Ik heb het voor rond de 100 euro gekocht en ik kan niet meer zonder.
    Verder heb ik een handige vriend die in z’n werkplaats zaken heeft als een schaafbank, vandiktebank, afkortzaag, cirkelzaag etc. Ik denk dat bijvoorbeeld het op dikte brengen van boven- en onderblad met de hand bijna niet te doen is (door mij in ieder geval), dus ik denk dat ik daar soms met een kratje bier langs moet gaan.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 26 maart 2019 om 18:25

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top