Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 91
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    859

    Standaard

    Je bent weer goed bezig, lijkt me dat de hals straks best bruikbaar is.

    Het is oud mahonie dus aardig uitgewerkt en het ziet er allemaal weer top uit.

    Ik heb heeel vroeger eens een hals van Afzelia gemaakt (wist ik veel) toen was er nog geen internet waar je van alles op kon zoeken en er was ook niet zo'n handig gitaar forum. Een trustrod Nog nooit van gehoord (toen)

    Ik ga je weer volgen




    Gr
    Han

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Je bent weer goed bezig, lijkt me dat de hals straks best bruikbaar is.

    Het is oud mahonie dus aardig uitgewerkt en het ziet er allemaal weer top uit.

    Ik heb heeel vroeger eens een hals van Afzelia gemaakt (wist ik veel) toen was er nog geen internet waar je van alles op kon zoeken en er was ook niet zo'n handig gitaar forum. Een trustrod Nog nooit van gehoord (toen)

    Ik ga je weer volgen




    Gr
    Han
    Hey Han,

    Ik ben benieuwd waar ik deze keer weer mee ga komen ! Leuk dat je me weer volgt. Jouw tips zijn goud waard !

    Over het mahonie: als alles goed blijft gaan zou er best eens een bruikbare hals uit kunnen rollen. Maar ik verwacht dat ik nog wel wat ga verkloten zo links en rechts. Bij staal buig je dat gewoon recht, of slijp je er een stuk uit en prop je er weer staal in met de MIG, maar hout is onverbiddelijk, heb ik al gemerkt. Een millimeter te diep met de schaaf of de beitel en je kan het zaakie opstoken.

    Ik moet trouwens wel uitkijken met de hoek van de neck t.o.v. de (toekomstige) body. Ik moet later dus de hoek van de zwaluwstaartverbinding die ik nog moet maken aan kunnen passen. Maar dat kan, als ik genoeg hout over laat.

    Het hout was niet één massief stuk, maar bestaat uit (machinaal) verbonden delen. Dat is gewoon stevig zat, en geeft ook wel een maf effect. Die lassen zitten in de kop en de hiel, en niet in de ‘steel’.
    Ik geloof dat die maat van me nog meer van dat hout (van een ouwe trap denk ik) heeft staan, dus ik ga ‘m binnenkort maar eens een kratje bier brengen ;-)



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 februari 2019 om 14:54

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Okee, hier komt de eerste vraag.

    Het kanaal voor de truss rod is nu te kort. Het uiteinde van de rod (met daarin de imbusbout) is breder dan de rest. Ik moet daar dus een bredere sleuf op die plaats voor maken, en een gleuf in de headstock om met een imbussleutel bij de verstelmoer te kunnen.

    Maar als ik dat doe, en de toets zit er op, dan kan ik in theorie de hele truss rod toch bij de kop uit de gleuf in de hals trekken ? Of klemt die zichzelf op z’n plaats als je hem aanspant ?

    Of kan ik het beste een gat vanuit de headstock in het kanaal boren waar het dikkere uiteinde in past ? Dan zit er onder de nut nog hout, waar een deel van de truss rod tegen aan zit.

    NB: Ik wacht met het installeren van de trussrod tot er fineer op de headstock zit.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 februari 2019 om 17:17

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb voor een paar tientjes een ouwe maar nog helemaal goede Record 6 schaaf uit de jaren ‘60 gekocht. Lengte is 42 cm ! Daarmee zou het vlakken van de hals en toets beter moeten gaan. Het enige probleem is dat mijn slijpstenen niet breed genoeg zijn voor de Record beitel van 6 cm. Dat wordt dus slijpen met schuurpapier op een glasplaat.







    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 februari 2019 om 16:07

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    859

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ik heb voor een paar tientjes een ouwe maar nog helemaal goede Record 6 schaaf uit de jaren ‘60 gekocht. Lengte is 42 cm ! Daarmee zou het vlakken van de hals en toets beter moeten gaan. Het enige probleem is dat mijn slijpstenen niet breed genoeg zijn voor de Record beitel van 6 cm. Dat wordt dus slijpen met schuurpapier op een glasplaat.







    Hoi,
    Dat slijpen kan gewoon op een steen van ca 2cm of meer. Je moet de beitel rustig heen en weer bewegen. Het beste is zo'n witte steen zet de geleider van de slijpsteen (het steuntje) in de gewenste schuinte van de beitel en ga met de beitel langzaam van links naar rechts over de steen. en probeer e.v. dat de hoek van de beitel net iets lager komt dan krijg je bij het schaven geen diepte inham bij bredere vlakken.

    De beitel wel regelmatig afkoelen in een bakje water zodat je geen verbrande plekken krijgt. gebeurt dat toch niks van aantrekken dat gaat weer weg als je de braam er af wet met een wetsteen. ook dan weer water gebruiken. Wij deden het vroeger en nu nog wel met een beetje spuug (speeksel) werkt prima.

    Succes
    Han

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Hoi Han, ik slijp old skool met de hand, op olie- en waterstenen. Ik heb geen slijpschijf. Is effe wat werk nu, maar het komt helemaal goed. Als dat ding scherp is dan is af en toe wetten op 6000 grit steen genoeg om ‘m scherp te houden. Daar past ie net op. Ik ben nu de beitel recht aan ‘t slijpen op 240 en 400 grit schuurpapier. Later nog 800 en 1200 grit papier en dan 6000 op de steen.
    Het is even wat werk, want de beitel was een beetje rond geslepen, en ik heb hem liever recht. Met iets ronde hoekjes tegen het happen.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 februari 2019 om 17:07

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Hij doet het. Prima schaaffie !


  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb vandaag voor het eerst bij wijze van experiment ‘kopfineer’ (raar woord) gezaagd en in een eenvoudig patroon verlijmd. Er ging hier en daar met meten en zagen wat fout, dus het eindproduct is nog te smal voor de headstock. Ik moet dus nog twee nieuwe stukjes tegen de zijkanten lijmen ...











    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 27 februari 2019 om 23:51

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard












  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb het plankje ‘recht’ gesneden. Dat ging gewoon goed met een stanleymes langs een liniaal (... dat had ik vanmiddag moeten weten ... weer wat geleerd). De twee offcuts van het donkere hout in het midden zijn groot genoeg om de breedte van het plankje ruim genoeg voor de kop te maken. Morgen verlijmen.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 27 februari 2019 om 22:54

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top