Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard Voltage zakt ongeveer 40 volt met eindbuizen vs zonder eindbuizen

    Hey Allemaal,
    Nieuw hier op het forum.

    Ik ben op dit moment bezig met een buizen versterker probeer project (Marshall 2061x achtig) en heb een wat rare situatie.
    Met eindbuizen meet ik 338v net na de diodebrug, zonder eindbuizen 372v?
    Ik heb een tekening erbij gedaan zoals het chassis er nu ongeveer bij ligt (stand-by schakelaar alleen vergeten te tekenen).
    Ik heb de cathode weerstand en bypass cap van de EL84's al vervangen en meet daar ongeveer 11v, maar toch niet de oplossing.
    Ik heb gewoon geluid uit de versterker, geen gekkigheden.

    Wat kan het zijn?

    Bedankt alvast!



    [IMG]SCHEMATIC1 by Harmen Straatman, on Flickr[/IMG]

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Mooi dat je geen brom hebt. Maar 10V per EL84 zou betekenen 67mA ruststroom. Volgens mij veel te veel. Dat zou de forse spanningsval kunnen verklaren, het is overigens normaal dat ie een stukje inzakt bij belasting. Maar wacht even op iemand met meer verstand van zaken.

    edit: niet goed gekeken, 150 ohm voor twee EL84's
    Laatst gewijzigd door tmms; 18 februari 2019 om 15:04

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Niks aan de hand, mooie waarden.

    Leuk project, zou tof zijn als je er meer over post.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Idd niets aan de hand zoals collegae al vermeldt.

    Je voeding bestaande uit de trafo, gelijkrichter en nog wat componenten hebben een inwendige weerstand. Hierover ontstaat spanningsverlies. Daarbij komt er bovenop de gelijkspanning een forse zaagtand rimpel te staan waardoor de maximale waarde voor je meter ook afneemt. Dit is waarschijnlijk een klasse A eindtrap en die vreten stroom, ook zonder signaal.


    edit
    Wel beter elke buis zijn eigen G2 weerstand geven.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 18 februari 2019 om 23:31

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Bedankt voor de snelle reacties.
    Cluseau, neem ik dan 2x 500r als G2 weerstanden of nog steeds 2x 1K? Maakt dat veel uit?
    Als ik wat verder ben post ik weer, eerst maar eens bedenken wat ik met die andere 12ax7 ga doen.

    Laatst gewijzigd door HSTR; 20 februari 2019 om 15:02

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    500 Ohm vs. 1k Ohm maakt in deze toepassing niet zoveel uit. Het is bedoeld om instabiliteit en overmatig stroom trekken via G2 de kop in te drukken. De aanbevolen waarde staat meestal in de datasheet. Bij een hogere B+ en een lagere impedantie als belasting van de eindbuizen hoort een G2 weerstand met een grotere waarde, om zo de levensduur van de buizen en de stabiliteit van het circuit te verbeteren.

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Dank je, ik denk dat ik dit wel begrijp.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    500 Ohm vs. 1k Ohm maakt in deze toepassing niet zoveel uit. Het is bedoeld om instabiliteit en overmatig stroom trekken via G2 de kop in te drukken. De aanbevolen waarde staat meestal in de datasheet. Bij een hogere B+ en een lagere impedantie als belasting van de eindbuizen hoort een G2 weerstand met een grotere waarde, om zo de levensduur van de buizen en de stabiliteit van het circuit te verbeteren.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HSTR Bekijk bericht
    Dank je, ik denk dat ik dit wel begrijp.
    Misschien kan ik het deel "denk" nog een beetje ophelderen.

    Stel nu eens dat de anode gelijkspanning helemaal inzakt. Er loopt dan geen stroom meer via de anode dus gaat de buis G2 als anode zien. Hij zal dan als een triode werken maar de stroom door het zwakke rooster is te hoog hiervoor en zal het rooster (whats in a name) roosteren.

    Een en ander komt door het verschil in wisselstroom weerstand tussen anode en rooster. De anode ziet namelijk 2k en G2 ziet maar 470 Ohm. Door dit verschil kan de anode spanning vele malen lager uitkomen dan G2. De gelijkstroom weerstand van de anode is met 60 Ohm veel lager maar gedurende korte tijd (het audio is immers wisselspanning) kan de anode veel verder inzakken dan G2. De hoge stroom die dan door G2 gaat vloeien willen we een beetje begrenzen met de G2 weerstand. Doe je dit te enthousiast dan zal er vervorming optreden in de toppen omdat de versterking flink afneemt bij dalende G2 spanning. De waarde is dus een compromis tussen stroombegrenzing en vervorming.

    Je kan bij volle uitsturing visueel waarnemen dat het G2 rooster spannende momenten doormaakt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    ... en ineens weet je waar de term "little red rooster" vandaan komt.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Dank je Cluseau. Als ik het goed begrijp is de functie van de G2 weerstand niet zo zeer een spanningsval maar meer om een piek op te vangen (als in sag?). Klopt het dan ook dat als je een "stijve" powersection hebt (veel en grote Elco's) dit minder snel zal voorkomen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Misschien kan ik het deel "denk" nog een beetje ophelderen.

    Stel nu eens dat de anode gelijkspanning helemaal inzakt. Er loopt dan geen stroom meer via de anode dus gaat de buis G2 als anode zien. Hij zal dan als een triode werken maar de stroom door het zwakke rooster is te hoog hiervoor en zal het rooster (whats in a name) roosteren.

    Een en ander komt door het verschil in wisselstroom weerstand tussen anode en rooster. De anode ziet namelijk 2k en G2 ziet maar 470 Ohm. Door dit verschil kan de anode spanning vele malen lager uitkomen dan G2. De gelijkstroom weerstand van de anode is met 60 Ohm veel lager maar gedurende korte tijd (het audio is immers wisselspanning) kan de anode veel verder inzakken dan G2. De hoge stroom die dan door G2 gaat vloeien willen we een beetje begrenzen met de G2 weerstand. Doe je dit te enthousiast dan zal er vervorming optreden in de toppen omdat de versterking flink afneemt bij dalende G2 spanning. De waarde is dus een compromis tussen stroombegrenzing en vervorming.

    Je kan bij volle uitsturing visueel waarnemen dat het G2 rooster spannende momenten doormaakt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top