Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard EHX Soul Preacher compressor - threshold aanpassen?

    Hoi allemaal. Ik heb inmiddels al een poosje bovenstaande compressor op mijn board, en het is echt een prima aanvulling. Ik loop alleen aan tegen het volgende. Ik hou niet zo van de limiter-functie van compressors. Prima dat ze de boel wat oppompen, maar als ik voluit sta te rammen zou hij het niet moeten dempen. Daar heb ik met mijn Tele ook geen last van, maar met mijn Hagstrom LP wel. Die heeft meer output en wordt dus ook gedempt. Ik weet niet welke kant ik op zou moeten draaien, maar als er een knop voor de threshold op zou zitten, zou ik hem zover mogelijk draaien dat ie helemaal niet meer dempt.

    Bestaat er een mogelijkheid om de threshold aan te passen, dmv andere componenten of iets dergelijks, of een extra potmeter?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Of zou een (pedaal met) blend-functie dit probleem kunnen ondervangen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    ... Daar heb ik met mijn Tele ook geen last van, maar met mijn Hagstrom LP wel. Die heeft meer output en wordt dus ook gedempt....
    Kennelijk is het input level het probleem. Als je de volumeknop op de Hagstrom LP terugdraait tot je ongeveer hetzelfde niveau hebt, werkt het dan (afgezien van evt. tonesuck) wel goed?

    Ik neem aan dat je hem gebouwd hebt met inputbuffer of is hij true bypass?



    Als je een vergelijkbaar schema als dit hebt gebouwd, zou je na de buffer rond Q1 (knooppunt min van 1µF / 100kΩ / 220kΩ) van de 100kΩ weerstand een (volume)potmeter kunnen maken met de 220kΩ weerstand aan de loper.
    Met de 100kΩ potmeter temper je dan het ingangsvolume zodat de schakeling verder net zo reageert als op je Tele.

    Het bypass-signaal blijft dan buiten deze regeling en met de volumeregelaar na de compressor (de 10kΩ log potmeter voor de bypass schakelaar S2) kun je het niveau tussen bypass en compressor aanpassen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Nee, ik heb hem niet zelf gebouwd, het is gewoon een EHX pedaal. En het ingangssignaal lijkt me op zich niet het probleem, het feit dat ie het sterkere signaal afvlakt is wel een probleem. En ja, ik kan het volume terugdraaien, maar de hogere output wil ik graag gebruiken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Als het pedaal met een Tele (=single coil) wel het gewenste effect geeft en met een Hagstrom LP (=humbucker en dus ongeveer dubbele spanning) niet en je geeft zelf aan dat de hogere output het probleem is omdat het pedaal daarop dempt, dan kun je niet anders dan het daar aanpassen.

    Zodra je voorbij het regel-element FET J1 (dus na die 220kΩ en 0.1µF) komt doe je er niks meer aan.

    Als je geen (of niet meteen) zin hebt om te boren, vervang dan die 100kΩ weerstand eens door 2 in serie geschakelde weerstanden van 47kΩ (spanningsdeler) en soldeer die 220kΩ weerstand op het knooppunt. Dan kun je in ieder geval even proberen of dit met de Hagstrom LP het gewenste resultaat geeft.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Ja, ik had het anders moeten zeggen. Als ik de Hagstrom terugdraai wordt ie niet meer geknepen. Maar ik wil dus dat ie helemaal niet geknepen wordt, dus daar moet idd iets veranderd worden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7

    Standaard

    Maar daar IS een compressor toch voor, om te knijpen? Het minpunt van "weinig knoppen" compressors is nu eenmaal dat de fabrikant een keuze moet maken uit wat preset is en wat regelbaar. M.i. kun je op een gitaarcomp. beter instelbare treshold hebben en preset attack dan andersom, dan is hij beter geschikt verschillende pup outputs.

    Meer dan 2 cent heb ik nooit gehad.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Nee, ik gebruik hem om het lagere signaal omhoog te halen. Het knijpen is ook eigenlijk de limiter.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ik denk dat je meer op het zgn. 'pompen' doelt. Je wilt wel de compressie, maar niet dat het opvalt. Niet dat je op ieder aanslag het ding abrupt hoort ingrijpen en daarna het volume weer hoort aanzwellen.

    Enfin, dit pedaal heeft geen threshold knop en is idd vrij basic van opzet.
    De keuze ligt dan toch tussen een compressor met uitgebreidere functies of deze EHX Soul Preacher aanpassen. Geen idee hoe groot het prijsverschil is en of dat de reden is om iets proberen aan dit huidige pedaal te doen.

    Ik zou het gewoon eens proberen met de 2 serieweerstandjes van 47kΩ i.p.v. de 100 kΩ weerstand en dan de 220kΩ tussen die weerstandjes.
    Als het werkt maak je eventueel met een tuimelschakelaartje de threshold schakelbaar tussen het originele knoopunt (over de 2x 47kΩ samen) voor de single coils en de spanningsdeler voor de humbuckers.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Dat pompen idd, dat vind ik niet zo prettig. Punt is dat ie voor de rest wel lekker werkt, met de tele is ie heerlijk. Dus als ik deze makkelijk kan aanpassen, heb ik nog steeds dat fijne pedaal maar dan beter. Maar wellicht werkt een andere compressor wel net zo fijn, of nog beter. Geen idee, zoveel ervaring heb ik niet met compressors.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top