Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 12 van 12
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    De G2 weerstand dempt inderdaad de stroompieken door G2 door onmiddellijk de spanning te verlagen. Het effect van 'sag' lijkt hierop. Het verschil is dat sag iets vertraagd is. Het inzakken komt iets van 0,1 seconde na het trekken van de stroom. Daarom heeft de G2 weerstand alleen effect op de onmiddelijke versterking en heeft sag alleen effect op de headroom. (maximaal vermogen vermindert door inzakkende B+) Het effect op het geluid is dan ook anders.

    Leuk verhaaltje uit de niet zo heel oude doos: Ik heb een keer een amp gemaakt met 2x EL84 waarin de G1's zonder koppel-cap werden aangestuurd waardoor de G1's positief konden worden en de eindtrap dus meer stroom konden leveren aan de uitgang/belasting. Dit had als interessant bij-effect dat de G2's gingen gloeien (!!!) als je een stevig akkoord aansloeg. Niet aan te raden. Heel slecht voor de levensduur van de buizen en Van extra vermogen was in de praktijk geen sprake. Daarvoor had ik de impedantie van de load/belasting moeten verlagen. Het gaf overigens wel een strak geluid!

  2. #12
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2018
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    53

    Standaard

    Na wat langer dan gedacht heb ik deze verder (af)gemaakt.
    Het schema komt van een Marshall 2061x met wat aanpassingen.
    Ik had nog een 9 pins buizen plek over en heb er een cathode follower met TB EQ in gezet als schakelbare loop.
    Zonder deze loop met de pots net over de helft begint de amp net te oversturen (vooral de fase draaier overstuurd volgens mij).
    Schakel ik de loop in dan wordt het geluid dikker (wat meer mids), de oversturing meer en meer volume.
    Voor de "master" volume heb een 470k weerstand gezet om wat meer "ruimte" te hebben op de pot.
    Tot nu toe ben ik best tevreden,
    De amp is 12 watt.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top