Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 9 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 82
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door twoerd Bekijk bericht
    Regelmatig merk ik tijdens het spelen dat ik toch te zacht of te hard sta. Soms tijdens de ritmepartijen / akkoorden, soms bij een solo, dan gebruik ik om harder te gaan een equalizer of drive pedaal, maar die blijkt dan niet goed ingesteld en dan is mijn solo te zacht of te hard. Ik wil daarom het volume makkelijk, snel en nauwkeurig kunnen bijstellen, en ook weer terug van soloboost naar "normaal". Mijn handen heb ik vol, ik zit midden in een nummer, dus het moet met de voet, snel, simpel en nauwkeurig. Is een gewoon volumepedaal dan handig? Het lijkt me nog steeds vrij onnauwkeurig, en niet per se geschikt als boost, of je moet de hele tijd met je volumepedaal half dicht spelen, en intrappen voor de solo, maar als je hem per ongeluk aantikt baal je ook.

    Wie van jullie heeft hier een fijne oplossing voor?
    Ik reageer op de blauw aangehaalde teksten. Nauwkeurigheid zul je niet halen met een volumepedaal, tenzij met de minimumwaarde hoog genoeg ingesteld.
    Een mooie oplossing, waarbij je geluid maar weinig verandert, is een bypassable draaipotmeter (voor een minimum instelling) in de loop of - functioneel hetzelfde - als bypassable masterregelaar (zoals bij Koch versterkers).
    Laatst gewijzigd door piezo; 14 februari 2019 om 21:40

  2. #12

    Standaard

    Ik heb van een oude stereo de grote volume knop gebruikt op 1 van mijn pedalen( die met de paarse pijl erop) Een beetje ondersteund met Grolsch ringen, en dit blijkt zeer goed te werken, een lichte draaing van de voet geeft een kleine volume verandering.
    Niet zo overgevoelig als een volume pedaal, die gebruik ik alleen voor swells of fade outs.
    Edit: Dat pedaal staat in de loop van de amp.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht

    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]
    Laatst gewijzigd door maxdb; 14 februari 2019 om 22:08

  3. #13

    Standaard

    Een stukje duurder dan een oude stereo uit de kringloop is dit:
    http://ews-us.com/item_volumeCtrl.php?item=custom

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Een stukje duurder dan een oude stereo uit de kringloop is dit:
    http://ews-us.com/item_volumeCtrl.php?item=custom
    Dat is een beetje hetzelfde als deze volgens mij:
    https://m.thomann.de/nl/jhs_pedals_l...BoCvcQQAvD_BwE

    Hoe het klinkt weet ik niet, maar een cleanboost plus een kastje zoals hierboven (evt met grote knop inderdaad) lijkt me wel wat voor de TS.
    De cleanboost als solo volume boost, en dan een potmeter-in-een-doosje als eindvolumeregeling.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2004
    Locatie
    In The Shadows
    Berichten
    20.026

    Standaard

    Ik heb zelf een BOSS - FV-500 die, net als Deefke666 zijn Little Alligator, een instelbaar maximum en minimum voume heeft.
    Maaaaar, dit is niet een "ik heb die, dus probeer die" post. Ik wil je juist aanraden deze niet te gebruiken. Het pedaal heeft een zwakke plek, de schroefjes die in het bewegende deel zitten breken bij veel gebruikers nog wel eens af. Ik heb in die van mij nieuw schroefdraad getapt en wat grotere schroefjes gebruikt.

  6. #16
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Dit is best wel een basaal probleem. Met anderen samen spelen is volume voor mij een belangrijk ding. "Serve the song" is mijn uitgangspunt. Mooi dat ik een 100 watt buizenbak heb maar de zanger moet wel verstaanbaar zijn. Solo moet harder dan de rest van je slag maar mijn uitgangspunt is dat alle begeleidingspartijen op hetzelfde volume moeten. Als je ene sound harder is dan je andere is een volume pedaal geen optie. Dat werkt niet, een klein tikje per ongeluk en je bent weer harder of zachter.

    Mijn advies: veel oefenen met instellen apparatuur dat al je sounds even hard zijn. Beheers je instrument en beheers ook je gear.

    Het gebruiken van aanpassingen tijdens het spelen is toegestaan maar dat doe ik op de versterker. Mijn gear staat meestal goed ingesteld.

    Voor solo's gebruik ik een booster of een preset die een kopie van de preset maar dan harder.
    Vriendelijke groet,

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Wat Harrie-Beton zegt is ook ongeveer wat mijn gitaarleraar zei. Het blijft lastig hoor. Maar ik ga sowieso proberen mijn pedalen zo in te stellen dat de gain/drive pedalen niet echt wat met het volume doen, en aangezien ik geen boosterpedaal heb ga ik mijn equaliser als boost gebruiken denk ik (Boss GE-7).

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door twoerd Bekijk bericht
    Regelmatig merk ik tijdens het spelen dat ik toch te zacht of te hard sta. Soms tijdens de ritmepartijen / akkoorden, soms bij een solo, dan gebruik ik om harder te gaan een equalizer of drive pedaal, maar die blijkt dan niet goed ingesteld en dan is mijn solo te zacht of te hard. Ik wil daarom het volume makkelijk, snel en nauwkeurig kunnen bijstellen, en ook weer terug van soloboost naar "normaal". Mijn handen heb ik vol, ik zit midden in een nummer, dus het moet met de voet, snel, simpel en nauwkeurig. Is een gewoon volumepedaal dan handig? Het lijkt me nog steeds vrij onnauwkeurig, en niet per se geschikt als boost, of je moet de hele tijd met je volumepedaal half dicht spelen, en intrappen voor de solo, maar als je hem per ongeluk aantikt baal je ook.

    Wie van jullie heeft hier een fijne oplossing voor?
    Het hangt er sterk van af hoe de situatie is.

    - als je op een versterker speelt met 1 kanaal (bijvoorbeeld een oude Marshall of zoiets) en je versterker overstuurt al behoorlijk is het best moeilijk om (nog) harder te gaan. je volumeknop open draaien of een boost zorgt dan meestal vooral voor meer oversturing en niet voor meer volume

    - toch deed vroeger iedereen het zo: volumeknop wat terug bij ritme partijen, volumeknop open bij solo's, als je genoeg headroom hebt kan dit gewoon, Angus doet het ook zo, of (heel simpel en nogal voor de hand liggend) gewoon switchen tussen neck pickup voor slag (rhythm pickup, staat ook op het plaatje van een gibson gitaar) naar treble pickup voor solo's

    - boost pedaal: dat kan heel goed werken (hoef je alleen maar in te trappen) (afhankelijk van je set up en headroom natuurlijk), werkt denk ik beter dan een volume pedaal. Met volume pedaal ben je flexibeler maar als het snel moet trap je m misschien te ver of niet ver genoeg in dus daar schiet je denk ik niet veel mee op. (vergelijk het met wanneer je met een wah wah een bepaalde frequentie wilt uit versterken, een eq pedaal kun je instellen en in en uit trappen, met een wah moet je de sweet spot zien te vinden)

    - je kunt ook een extra versterker inschakelen voor solo's (geloof dat die vent van triggerfinger het zo doet), maar dat is natuurlijk een luxe oplossing

    - channel switching amps: volgens mij moet het daar makkelijk mee kunnen door naar een ander kanaal te switchen tijdens solo's maar ik ben van de old school amps dus daar kan ik je niet mee helpen.

    Kortom: ik denk dat er weinig anders opzit dan je boost pedaaltje nauwkeurig(er) in te stellen en het zo te laten als het nu is. En serieus: de volumeknop zit niet voor niks op je gitaar, die wordt door heel veel mensen in deze business (Page, Van Halen, Jeff Beck, Bonama$$a) voor dit doel intensief gebruikt.

    Wat je nog wel zou kunnen proberen is twee verschillende boosters gebruiken met verschillend volume, die kun je eventueel ook nog via een Toadworks roundabout looper of iets dergelijks aansluiten en dan maak je een systeem: intrappen is boost 1, gaat het te hard of niet hard genoeg trap je de (andere) switch in en heb je boost 2. En met twee boosters die je verschillend instelt moet je het echt wel kunnen doen (lijkt mij), dan ben je heel flexibel. Voordeel hiervan is dat je eventueel de boosters ook qua eq nog wat anders kunt instellen, de ene wat meer mid boost en de andere meer clean boost of wat dan ook. Je kunt ook de looper gewoon weg laten (de simpelste oplossing is meestal het beste) en ze gewoon achter elkaar zetten (soort Stevie Ray systeem), dan heb je 4 opties: alles uit, boost 1 aan, boost 2 aan, boost 1 + 2 allebei aan.

    O ja: als je gitarist kun je trouwens nooit te zacht staan :-)
    Laatst gewijzigd door NLF; 16 februari 2019 om 14:00

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    703

    Standaard

    Mijn main gitaar is momenteel een Variax. Daar zitten zoveel geluiden in die ik gebruik dat het ondoenlijk is hier een gemiddeld niveau voor in te stellen. Dus staat mijn rechtervoet de eerste minuut van ieder nummer op mijn volumepedaal (Ik heb de Ernie Ball) en pas ik mijn volume aan. Kwestie van wennen, maar uiteindelijk kun je daar aardig nauwkeurig mee regelen. Los daarvan heb ik voor mijn solo's een simpele LPB-1, die verder bijna niet kleurt. Solo's met volumepedaal heb ik wel eens geprobeerd maar vind ik erg lastig. Gas geven is geen punt, maar op het juiste niveau terug komen wel.
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door twoerd Bekijk bericht
    Regelmatig merk ik tijdens het spelen dat ik toch te zacht of te hard sta. Soms tijdens de ritmepartijen / akkoorden, soms bij een solo, dan gebruik ik om harder te gaan een equalizer of drive pedaal, maar die blijkt dan niet goed ingesteld en dan is mijn solo te zacht of te hard. Ik wil daarom het volume makkelijk, snel en nauwkeurig kunnen bijstellen, en ook weer terug van soloboost naar "normaal". Mijn handen heb ik vol, ik zit midden in een nummer, dus het moet met de voet, snel, simpel en nauwkeurig. Is een gewoon volumepedaal dan handig? Het lijkt me nog steeds vrij onnauwkeurig, en niet per se geschikt als boost, of je moet de hele tijd met je volumepedaal half dicht spelen, en intrappen voor de solo, maar als je hem per ongeluk aantikt baal je ook.

    Wie van jullie heeft hier een fijne oplossing voor?
    Het hangt er sterk van af hoe de situatie is.

    - als je op een versterker speelt met 1 kanaal (bijvoorbeeld een oude Marshall of zoiets) en je versterker overstuurt al behoorlijk is het best moeilijk om harder te gaan. je volumeknop open draaien of een boost zorgt dan meestal vooral voor meer oversturing en niet voor meer volume

    - toch deed vroeger iedereen het zo: volumeknop wat terug bij ritme partijen, volumeknop open bij solo's, als je genoeg headroom hebt kan dit gewoon, Angus doet het ook zo, of (heel simpel en nogal voor de hand liggend) gewoon switchen tussen neck pickup voor slag (rhythm pickup, staat ook op het plaatje van de les paul) naar treble pickup voor solo's

    - boost pedaal: dat kan heel goed werken (hoef je alleen maar in te trappen) (afhankelijk van je set up en headroom natuurlijk), werkt denk ik beter dan een volume pedaal. Met volume pedaal ben je flexibeler maar als het snel moet trap je m misschien te ver of niet ver genoeg in dus daar schiet je denk ik niet veel mee op. (vergelijk het met wanneer je met een wah wah een bepaalde frequentie wilt uit versterken, een eq pedaal kun je instellen en in en uit trappen, met een wah moet je de sweet spot zien te vinden)

    - je kunt ook een extra versterker inschakelen voor solo's (geloof dat die vent van triggerfinger het zo doet), maar dat is natuurlijk een luxe oplossing

    - channel switching amps: volgens mij moet het daar makkelijk mee kunnen door naar een ander kanaal te switchen tijdens solo's maar ik ben van de old school amps dus daar kan ik je niet mee helpen.

    Kortom: ik denk dat er weinig anders opzit dan je boost pedaaltje nauwkeurig(er) in te stellen en het zo te laten als het nu is.

    Wat je nog wel zou kunnen proberen is twee verschillende boosters gebruiken met verschillend volume, die kun je eventueel ook nog via een Toadworks roundabout looper aansluiten en dan maak je een systeem: intrappen is boost 1, gaat het te hard of niet hard genoeg trap je de (andere) switch in heb je boost 2. En met twee boosters die je verschillend instelt moet je het echt wel kunnen doen (lijkt mij). Voordeel hiervan is dat je eventueel de boosters ook qua eq nog wat anders kunt instellen, de ene wat meer mid boost en de andere meer clean boost of wat dan ook.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top