Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 82
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Overigens ben ik het absoluut met je eens dat het volume een sterk deel van de 'sound' is. En het is sowieso een sterk deel van je beleving. Maar inderdaad, daar kun je tegenwoordig vrijwel nergens meer mee spelen. En dat haat ik. Zoals ik het haat dat ik mijn AC15 niet harder dan 2 en 5 mag zetten, terwijl dat ding pas echt gaat leven als ze beide net over de 5 getrokken worden. Ellende!

    Meerdere versterkers kan inderdaad ook een oplossing zijn. Fender heeft van begin af aan heel bewust veel verschillende versterkers gebouwd voor verschillende gelegenheden. Het idee was dat ze allemaal een beetje hetzelfde klonken, maar dan op verschillende volumes. Maar ja, om vier verschillende Fenders te kopen.... (En wat als Fender niet het geluid heeft wat je zoekt? Balen!
    Mmmh ... ik speel niet meer live. Maar als je een AC15 tegenwoordig niet eens meer kunt opentrekken dan wordt het toch wel heel moeilijk. Als je met je band gewoon in balans bent qua volume dan is het strontvervelend als de geluidsman je zo zacht wil zetten dat je jezelf niet meer kunt horen en vervolgens op de monitor moet vertrouwen. Geluidsmannen denken tegenwoordig dat jij er voor hun bent in plaats van omgekeerd. Rockmuziek is harde gitaarmuziek, dat is al zo sinds the Who, Cream en Jimi Hendrix. Als je het volume er helemaal uithaalt dan blijft er helemaal niks van over. Ik denk dat je je er het beste gewoon maar geen reet van aan kunt trekken en 'm gewoon maar open moet draaien. Of je neemt een hele grote amp mee die je keihard zet tijdens de soundcheck en je gaat stennis trappen en daarna zet je dan als compromis je AC15 neer en die draai je open. Dan heb je wat onderhandelingsruimte en lijkt het alsof jij al heel veel concessies doet.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Klinkt i.m.h.o. als het gedrein van kleine jochies die hun zin niet krijgen.....

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Geluidsmannen denken tegenwoordig dat jij er voor hun bent in plaats van omgekeerd. Rockmuziek is harde gitaarmuziek
    Zo is het maar net!
    Ik merk het steeds meer de laatste jaren, vergeleken met de jaren daarvoor.
    Verschrikte gezichten, 4x12's die ineens eng gevonden worden en zo.
    Het is net wat je zegt, waarom moet ik fluisterzacht terwijl de drummer toch behoorlijk wat lawaai produceert. En blazers ook trouwens.

    Er is hier 1 geluidsman in de buurt die er helemaal niks om geeft hoe hard je staat (nou ja, binnen bepaalde grenzen neem ik aan, dat wel), en hij zegt ook gewoon dat je het zo moet zetten hoe je zelf lekker speelt, hij regelt de rest.
    En hoe ie het doet weet ik niet, maar elk bandje klinkt bij hem gewoon goed tov vele anderen, heel duidelijk, alle instrumenten in balans en goed hoorbaar, etc.
    Het kán dus wel...

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Klinkt i.m.h.o. als het gedrein van kleine jochies die hun zin niet krijgen.....
    Sorry maar dit is echt totaal belachelijk wat je zegt. Een 15 watt versterker is een heel beschaafd volume, zeker als je het vergelijkt met een 100 watt plexi of iets dergelijks. Dat ze daarvan zeggen dat het te hard gaat dat begrijp ik ook wel. Maar als je niet eens meer met een AC 15 kunt komen aanzetten dan houdt het wel op. Bovendien zijn de geluidsmensen van grotere bands echt wel in staat om de boel te mixen, ook als het allemaal wat harder gaat. Het zegt dus ook veel over de geluidsmensen die je her en der tegenkomt natuurlijk, dat ze alleen maar kunnen verzinnen dat je versterker zachter moet staan en niet een andere oplossing kunnen verzinnen.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Sorry maar dit is echt totaal belachelijk wat je zegt. Een 15 watt versterker is een heel beschaafd volume, zeker als je het vergelijkt met een 100 watt plexi of iets dergelijks. Dat ze daarvan zeggen dat het te hard gaat dat begrijp ik ook wel. Maar als je niet eens meer met een AC 15 kunt komen aanzetten dan houdt het wel op. Bovendien zijn de geluidsmensen van grotere bands echt wel in staat om de boel te mixen, ook als het allemaal wat harder gaat. Het zegt dus ook veel over de geluidsmensen die je her en der tegenkomt natuurlijk, dat ze alleen maar kunnen verzinnen dat je versterker zachter moet staan en niet een andere oplossing kunnen verzinnen.
    Precies. En het zijn eigenlijk altijd de amateurgeluidstechnici die daarover zeiken. Ik wil niet steeds terugkomen op mijn tijd bij ... nou ja, die dus, maar we werkten met professionals. En daar ging alles op 7,5 (ongeveer - pin me er niet op vast - en nee, dat was geen AC15). Nóóit last mee gehad. En áls we in een kroeg stonden, wat we zo nu en dan deden wanneer het ee jaarlijks terugkerend ding was geworden, of wanneer we wilden try-outen, dan gingen ze geen halfje zachter. Hooguit zei onze technicus dan "ik kan je niet teveel extra's geven, maar als je een solootje geeft til ik je er wel effe bovenuit (alsof dat nodig was ).

    Mijn ergernis wat dát betreft gaat overigens nog verder dan de geluidstechnici. Het zijn ook de zangeressen die het al te hard vinden gaan als je een scheet laat. Ja, harder zingen dan!!!
    Gisteren zei er een "mag het het misschien nét één randje zachter?" Waarop ik haar vertelde dat het mij, als gitarist, nu juist om dat randje te doen was.
    Maar eerlijk, de irritaties groeien met de week. De situatie begint zich steeds duidelijker af te tekenen. De tijd dat ik tevreden was om überhaupt in een bandje te mógen zitten, nadat ik helemaal opnieuw moest beginnen na wat vermoedelijk een lichte hersenbloeding was, is nu onderhand voorbij. Ik ben nu een paar jaar verder en ondanks het feit dat ik mezelf nog steeds dramatisch slecht vind, ben ik ze feitelijk allemaal allang weer voorbij en slechts onze andere gitarist is in staat om het beste uit zichzelf te halen. Het maakt me persoonlijk namelijk geen bal uit of je heel erg technisch onderlegd bent of niet, maar speel in vredesnaam geen dingen die je niet aankunt.

    Maar goed, dat is een ander verhaal. Mijn excuses, ik liet me even gaan.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Herkenbaar verhaal, Mario!
    Zangeressen en geluidsmensen klagen inderdaad als eerste over het geluidsvolume.
    Maar als opdrachtgevers waar je speelt gaan klagen dat het te hard is, zou ik dat wel serieus nemen. Meermaals meegemaakt en kreeg dan wel het verzoek mezelf zachter te zetten. En dat deed je dan. Het is natuurlijk compleet debiel op een kleine locatie hard te staan. Tijden veranderen en in ears zijn de oplossing. Blij dat ik die heb anders was ik hartstikke doof op mijn bijna 40ste😂
    Waar ik me aan stoor is hoe hard überhaupt zaalmuziek tijdens events staat, compleet debiel, mesjogge. Daarom kom ik daar zo min mogelijk, gewoon niet leuk meer.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Ik ben vroeger - als toeschouwer - meermalen van optredens van bands weggelopen vanwege het idioot hoge volume van de band.
    Zelf heb ik met geluidsmensen nooit problemen gehad over volume-instellingen; heb ook nooit de behoefte gehad om na oefensessies en optredens met piepende oren naar huis te gaan.
    Arjanb01 zegt het al: hoe hard zaalmuziek (what ever) tijdens events staat, compleet debiel, mesjogge. Is muziek van bands iets anders dan zaalmuziek?

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Herkenbaar verhaal, Mario!
    Zangeressen en geluidsmensen klagen inderdaad als eerste over het geluidsvolume.
    Maar als opdrachtgevers waar je speelt gaan klagen dat het te hard is, zou ik dat wel serieus nemen. Meermaals meegemaakt en kreeg dan wel het verzoek mezelf zachter te zetten. En dat deed je dan. Het is natuurlijk compleet debiel op een kleine locatie hard te staan. Tijden veranderen en in ears zijn de oplossing. Blij dat ik die heb anders was ik hartstikke doof op mijn bijna 40ste��
    Waar ik me aan stoor is hoe hard überhaupt zaalmuziek tijdens events staat, compleet debiel, mesjogge. Daarom kom ik daar zo min mogelijk, gewoon niet leuk meer.
    Het hangt ook sterk van de stijl af. Bij rockbands is het surrealistisch als het op het podium (buiten de drums) helemaal stil is. Ik vind dat met in ears spelen door rockbands dus ook helemaal niks en gelukkig hoef ik niet naar al die bandjes te luisteren die zo spelen.

    Als ik naar Wes Montgomery of Django luister, of naar Segovia of Paco, of intieme singer songwriter muziek of akoestische country of blues mis ik het volume ook niet. Zelfde geldt voor Beethoven of Paganini. Bij rockmuziek is het een andere zaak omdat rock muziek je door elkaar moet schudden, anders is het namelijk helemaal niks. Je moet Motorhead niet braaf willen maken dan blijft er namelijk niks van over.

    Zoals gezegd, ik snap ook wel dat je in een kleine kroeg geen 100 watt Hiwatt kunt open draaien, daar zijn die dingen ook helemaal nooit voor bedoeld. Maar de ironie is - want ik ben het helemaal eens met wat hier gezegd wordt over het zaal volume, dus het volume van het PA - de geluidsmensen willen dat jij op het podium nauwelijks te horen bent met je amp maar vervolgens zetten ze wel het PA keihard. Ik loop zelf namelijk ook regelmatig weg bij optredens (oa bij Bonama$$a, had toevallig geen oordoppen bij me en was gewoon niet te harden) en in veel kleine zalen vind ik het ook te hard hoor.
    Laatst gewijzigd door NLF; 22 februari 2019 om 10:23

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Ik ben vroeger - als toeschouwer - meermalen van optredens van bands weggelopen vanwege het idioot hoge volume van de band.
    Zelf heb ik met geluidsmensen nooit problemen gehad over volume-instellingen; heb ook nooit de behoefte gehad om na oefensessies en optredens met piepende oren naar huis te gaan.
    Arjanb01 zegt het al: hoe hard zaalmuziek (what ever) tijdens events staat, compleet debiel, mesjogge. Is muziek van bands iets anders dan zaalmuziek?
    Voor kleine zalen kun je inderdaad geen Hiwatt of Plexi gebruiken, daar zijn ze ook totaal ongeschikt voor (en zijn ze ook nooit voor bedoeld geweest). Maar een 12 watt Tweed of 15 watt Vox moet je gewoon kunnen gebruiken in een kroeg. Het hangt natuurlijk een beetje van de stijl af (en van hoe hard de drummer speelt!), maar zo'n amp gebruik je nu juist omdat ze niet zo vreselijk hard gaan.

    Maar eeh ... het gaat om hoe een amp klinkt. Zo kwam dit ter sprake. Het gaat helemaal niet om hoe hard een band speelt of hoe hard het in de zaal klinkt. Het ging over de sound van een amp. Een buizenversterker klinkt nu eenmaal pas als ie een beetje staat te werken. Als je dat (als gitarist) (nog) niet snapt of nog nooit ervaren hebt dan wordt het wel een lastige discussie :-)
    Laatst gewijzigd door NLF; 22 februari 2019 om 10:26

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Het ging over de sound van een amp. Een buizenversterker klinkt nu eenmaal pas als ie een beetje staat te werken
    Klopt helemaal, maar het lijkt alsof voor jou (en kennelijk Mario ook) een buizenamp pas klinkt als die op standje 12 staat; dáár ben ik het niet mee eens. Daarnaast het gelul over de drummer te hard en zo; grow up man! Het draait in een band nu eenmaal niet alleen om een gitarist.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Als jíj dat (nog) niet snapt of nooit ervaren hebt dan wordt het wel een lastige discussie

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top