Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 82
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Er zijn 2 volumepadalen genoemd waarvan de setting (min max volume) ingesteld kan worden: een Boss en een Morley. Zijn er meer merken die dit hebben?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schizo910 Bekijk bericht
    Ik heb zelf een BOSS - FV-500 die, net als Deefke666 zijn Little Alligator, een instelbaar maximum en minimum voume heeft.
    Een instelbaar minimumvolume wist ik, maar de fv500 en ook de morley little alligator hebben toch geen maximum volume knop?

  3. #23
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Nou best wel, daar past je voet op en dan standje "vol gas"

    Maar goed, ik begrijp niet waarom niemand vraagt om de context? Ik zie nergens welke gitaar, amp, pedalen...

    Het kan met de volume knop van de gitaar, maar dat werkt echt niet bij iedere gitaar even goed. Treble bleeds zijn niet voor niets uitgevonden. En dan werkt die truuk bij de ene amp beter dan de andere en werkt het niet op ieder volume even prettig.
    Boost pedaal kan.
    Compressor/limiter kan, als je 'm iets laat limiten bij normaal spelen en uittrapt bij solo.

    Lang leve de nuance

  4. #24

    Standaard

    ik gebruik nooit de volume knop van m'n gitaar
    maja ik speel dan ook geen solo's
    Laatst gewijzigd door guitarkid2; 18 februari 2019 om 00:32

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Ik ben een gitaar volume knop man
    20 jaar geleden zag ik Akkerman die CONTINUE aan zijn volume zat te draaien, ik werd er gek van
    maar hoe ouder ik wordt, hoe beter ik begrijp dat dynamiek een krachtig wapen...
    je regelt bijvoorbeeld ook tegelijk de compressie en clipping van je signaal en vaak ook de het hoog
    ik snap dat voor heel veel gitaristen dat juist lastig is, dat er dan meerdere parameters tegelijk...
    je moet dat zien als extra feature, het geeft je een edge, geen enkel ander instrument kan dat

    de disclaimer is natuurlijk dat je dat hele verhaal gevoegelijk kan vergeten als je simpel alles zachter wil
    Laatst gewijzigd door Pepe; 18 februari 2019 om 00:55
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #26

    Standaard

    zo ga je vertellen dat je ook de toneknobs op je gitaar bedraaid
    Dan is je forum cred helemaal naar den kloten .....eg wel

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    En ik ga hier glashard lopen beweren dat geen enkele aangedragen oplossing de juiste is. Als ik lees wat het probleem is (probleMEN, want het zijn er meer), dan kan dat maar met 1 ding te maken hebben. Zeker als je gebruik maakt van pedaaltjes (overdrives, distortions en boosters - vooral als je deze stackt).
    Het punt is waarschijnlijk dat je het volume van je versterker(s) (of de volumes, namelijk pre gain, post gain, mogelijk meerdere kanalen...) bij iedere gelegenheid opnieuw afstelt. En daar gaat het mis want op dat moment reageren alle volumes weer heel anders op elkaar. En als je het ene knoppie bijstelt, loopt er weer wat anders in de soep. Soms is het zo erg dat het echt onwerkbaar is en de enige mogelijkheid die je dan ter plekke nog hebt is roeien met de riemen die je hebt. En dan kun je inderdaad de volumeknop van je gitaar gaan gebruiken en een clean booster helemaal achter in je ketentje (liefst via de FX loop) erbij proppen, op voorhand, voor de zekerheid, juist voor dit soort situaties....., maar het blijft aankloten, het blijft frustrerend en je krijgt nooit het geluid zoals je het hebben wilde.

    Oplossing?
    Eigenlijk maar één. Als je wilt dat al je kanalen en al je pedalen steeds weer exact hetzelfde op elkaar reageren, zodat je te allen tijde hetzelfde geluid behoudt, dan zul je altijd op exact hetzelfde volume moeten spelen. Dat IS mogelijk, maar dan moet je een geluidstechnicus hebben die dit snapt en die volledig achter je staat, je moet geen zeikerds (doorgaans zangers en/of zangeressen) hebben die al snel vinden dat je te hard speelt en je moet in sommige gevallen een meegaand publiek hebben.
    Ik heb die luxe lange tijd gehad en dat is werkelijk een verademing, want je hebt ALTIJD precies het geluid zoals je 'm ooit hebt ingesteld.
    Echter, in de werkelijke wereld werkt het meestal anders. De ene keer sta je te repeteren in een klein hok, de volgende keer heb je een optreden voor 1500 man, een week later sta je in een kroeg te spelen en drie weken later speel je in een vergelijkbare kroeg, maar krijg je de instructie mee om vooral niet zo hard te spelen. En iedere keer reageren al je geluiden weer heel anders op elkaar. En toch is ook hier een oplossinkje voor. De oplossing heet 'werken met een powersoak oid'. In je hele signaal verandert er niets, dus alles blijft op elkaar hetzelfde reageren, dus alle volumes...., werkt perfect. Want het enige dat verandert is het signaal ná je volledige keten, inclusief je versterker(s). De powersoak zit tussen je versterker en je speakers, dus dat is niet van invloed op de manier waarop alles op elkaar werkt.
    Jawel, vooral als het zooitje een stuk zachter moet kán dit ten koste gaan van de 'beleving' (geen wapperende broekspijpen), maar je hebt geen last van volumeverschillen.

    Kijk, als je over een cleane versterker speelt met waanzinnig veel headroom en je gebruikt twee hele eenvoudige pedaaltjes om twee verschillende types scheur, of volume te bewerkstelligen, dan is het een kwestie van tijdens de soundcheck snel even aan 4 knopjes draaien en je bent gered. Maar ik krijg de indruk dat jij iets anders werkt.

    Maar serieus, ik zie geen andere oplossing, tenzij je over gaat op iets als een Kemper en je koopt in-ears. Werkt ook perfect.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Wij hebben weinig tijd voor soundcheck, maar inderdaad ga ik proberen om na het inpluggen eerst even te checken of mijn drives min of meer "volumeneutraal" staan, en mijn clean boost ongeveer de juiste volumeboost geeft voor de solo's die ik moet spelen (o.a. de solo's in Don't stop me now van Queen, Pineapple Morning van Jett Rebel, en The Chain van Fleetwood Mac). Die hoeven niet superluid maar moeten wel goed hoorbaar zijn natuurlijk.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.786

    Standaard

    Ben het met Vulva eens, maar zelfs met een powersoak moet je vanwege de akoestiek af en toe toch nog wat met je presence-knop rommelen, wil je behoorlijk door de mix prikken. Maar ja, ik speel(de) meestal op de halspup van mijn Gibson.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik ben een gitaar volume knop man
    20 jaar geleden zag ik Akkerman die CONTINUE aan zijn volume zat te draaien, ik werd er gek van
    maar hoe ouder ik wordt, hoe beter ik begrijp dat dynamiek een krachtig wapen...
    je regelt bijvoorbeeld ook tegelijk de compressie en clipping van je signaal en vaak ook de het hoog
    ik snap dat voor heel veel gitaristen dat juist lastig is, dat er dan meerdere parameters tegelijk...
    je moet dat zien als extra feature, het geeft je een edge, geen enkel ander instrument kan dat

    de disclaimer is natuurlijk dat je dat hele verhaal gevoegelijk kan vergeten als je simpel alles zachter wil
    Veel gitaristen ZITTEN wel aan hun volumeknop, maar DRAAIEN er niet aan. Die checken elke 5 seconden of het volume van hun pot voluit staat. Een TIC dus die erg veel professionele gitaristen hebben.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top