Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 9 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 82
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Ik vind volume als gitarist zijnde ook wel een dingetje hoor. 1 channel amps hebben gewoon een sweet spot, meestal rond het punt dat het gaat clippen, dan krijg je er wat compressie en harmonisch content bij.
    De afgelopen 20 jaar heb ik wel degelijk gemerkt dat alles steeds zachter moest en om die reden heb ik steeds kleinere amps gebruikt.
    Maar zelfs een Princeton is vaak te hard voor standje 4. Althans, als ik mijn mede bandleden moet geloven.
    Het publiek van tegenwoordig bept ook graag gewoon door met elkaar, tijdens je optreden.
    Daar heeft elke artiest last van (gelukkig maar anders zou je nog denken dat het aan jou ligt)
    Dat is de tijdgeest denk ik, in je bubbel blijven.

    Dat hele verhaal gaat niet op voor de grote zalen, daar worden nog steeds trommelvliezen geteisterd.
    Ik stond een tijdje geleden in Tivoli Utrecht en die bas stond ZO hard, de vloer schudde mee. Ik zei tegen mevrouw Pepe, DIE GELUIDSMAN DRAAIT OOK OP HOUSE EN RAVE'S!!
    Maar ze hoorde me natuurlijk niet.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Klopt helemaal, maar het lijkt alsof voor jou (en kennelijk Mario ook) een buizenamp pas klinkt als die op standje 12 staat; dáár ben ik het niet mee eens. Daarnaast het gelul over de drummer te hard en zo; grow up man! Het draait in een band nu eenmaal niet alleen om een gitarist.
    Deze discussie (lees het maar even door) begon toen vulvasonic voorstelde een attenuator te gebruiken, dat zou volgens hem geen invloed hebben op je sound. Ik zei toen dat dat (helaas) niet zo is als je veel van het vermogen van een amp af snoept (afhankelijk van type versterker en type attenuator natuurlijk). Toen zei hij dat hij zelfs zijn AC 15 tegenwoordig niet eens meer hard kon zetten. Toen zei ik weer dat het dan toch wel ernstige vormen begint aan te nemen. Als jij (serieus?!) vindt dat een AC 15 voor op een podium te hard gaat dan kan dat natuurlijk zo zijn, maar ik kan me daar toch echt moeilijk iets bij voorstellen (ligt natuurlijk ook aan stijl en bezetting van een bandje en de rest van de situatie, als je alleen maar een zangeres begeleidt die wat ballads zingt is het weer iets anders dan wanneer je een rockband hebt met drummer en bassist, dan is een AC 15 toch echt een praktisch en heel beschaafd volume hoor).

    Stand 12: Nee, dat is onzin. Een buizenamp klinkt wat mij betreft (meestal) het beste als ie juist NIET helemaal open staat, een (oude) Vox is misschien een uitzondering omdat ie alleen overstuurt als je 'm helemaal opendraait (gesteld dat je dat wilt, overstuurd spelen met een Vox, want clean klinkt ie prima en oversturen wil ie in tegenstelling tot een Marshall eigenlijk niet echt, hij verzet zich er tegen of zoiets). Waar het mij om ging is dat je met een AC 15 of een Tweed Deluxe dus niet zo veel lawaai maakt, en dat is ideaal als je op een klein podium speelt. De vraag is zoals gezegd natuurlijk wel of zo'n amp hard genoeg gaat als je met een ritme sectie speelt die veel volume maakt (dat is soms heel jammer omdat er kleine amps zijn die heel lekker klinken). Maar ja; speel je swamp blues met een contra bas en drummer met brushes dan gaat het natuurlijk veel minder hard dan wanneer je een of andere John Bonham of Cozy Powell naast je hebt zitten die er als een gek op los slaat. En ja, sorry, in dat geval moet je toch echt wel meer vermogen tot je beschikking hebben zodat je als bandje in balans bent en jezelf kunt horen.

    Het probleem is alleen dat (sommige) geluidsmensen tegenwoordig (blijkbaar?!) ook een AC 15 of een Tweed te hard vinden gaan, en ja, sorry, maar dan weet ik ook niet meer hoe het verder moet hoor. Je kunt dan alleen nog een 5 watt amp pakken of iets dergelijks maar dan houd je niet veel volume meer over en ben je toch snel echt helemaal van de monitor afhankelijk.

    Wat betreft "het draait in een band niet alleen om de gitarist", tsja, dat snap ik natuurlijk ook wel (het draait voor mij in eerste instantie ALTIJD om de groove die een drummer en een bassist neerleggen, als die er niet is - en dat is meestal dus het geval - heeft de rest geen enkele zin).

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    (...) het draait voor mij in eerste instantie ALTIJD om de groove die een drummer en een bassist neerleggen, als die er niet is - en dat is meestal dus het geval - heeft de rest geen enkele zin).
    Briljant. Vooral “en dat is meestal dus het geval” 😃😃


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Briljant. Vooral “en dat is meestal dus het geval” ����


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Nou ja, het hangt er natuurlijk vanaf met welke drummer en bassist je speelt, er zijn er ook bij die moeiteloos een groove neerleggen, maar ja, het is ons nu eenmaal niet allemaal gegund om met dat soort lui te spelen natuurlijk

  5. #55
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    @NLF: Vox overstuurt hartstikke makkelijk. De nieuwe hebben mastervolume. De goeie ouwe crunchen ook makkelijk maar gaan dan al hard door de blue of silver alnico's. Die suffe 90s/00s reissues zijn dramatisch clean.

    @Pepe: voorprogramma Triggerfinger toevallig? The Young Gods, zonder bassist maar met laptop toetsenist hadden een bult laag dat alles trilde en mijn oordopjes tevoorschijn kwamen.

    Maar jongens toch, hullie tegen zullie? Harde drummers, vocalisten die alles zachter willen... Pas je aan!
    Ik zing zowel lead als backing en we zingen met drie bandleden. Dan is iedereen wel gemotiveerd om het volume te beheersen. Als we optreden hoeven we bijna niks aan te passen met hoe we in de oefenruimte staan. Minder eiland is meer eenheid.

    Maar goed, ondanks meerdere reacties heeft de topic starter nog steeds niet aangegeven hoe de context is, dus laten we lekker off topic blijven. e

    Had ik al verteld over mijn nieuwe wapen in ruige buizen sound op acceptabel volume? Reussenzehn EL34, driftig één pittertje. O man

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    @NLF: Vox overstuurt hartstikke makkelijk.
    Die van mij niet hoor (is een oude trouwens), die doet het alleen als je m heel hard zet.

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik plaats m hier ook effe :-) In zo'n band moet je dus nooit gaan spelen.

    Laatst gewijzigd door NLF; 22 februari 2019 om 22:28

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.787

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Als jij (serieus?!) vindt dat een AC 15 voor op een podium te hard gaat dan kan dat natuurlijk zo zijn
    Effe goed teruglezen; staat nergens.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Het probleem is alleen dat (sommige) geluidsmensen tegenwoordig (blijkbaar?!) ook een AC 15 of een Tweed te hard vinden gaan, en ja, sorry, maar dan weet ik ook niet meer hoe het verder moet hoor.
    Nou, een powersoak gebruiken dus.

    Het leven bestaat uit keuzes maken.....

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2003
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    301
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik heb alleen maar amps zonder master volume (ac30, jtm45) en ik wil nooit meer zonder power soak. Echt ideaal. En soms staat het naar mijn mening te zacht, maar aan het eind van de avond ben ik daar altijd blij om.

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik vind volume als gitarist zijnde ook wel een dingetje hoor. 1 channel amps hebben gewoon een sweet spot, meestal rond het punt dat het gaat clippen, dan krijg je er wat compressie en harmonisch content bij.
    De afgelopen 20 jaar heb ik wel degelijk gemerkt dat alles steeds zachter moest en om die reden heb ik steeds kleinere amps gebruikt.
    Maar zelfs een Princeton is vaak te hard voor standje 4. Althans, als ik mijn mede bandleden moet geloven.
    Het publiek van tegenwoordig bept ook graag gewoon door met elkaar, tijdens je optreden.
    Daar heeft elke artiest last van (gelukkig maar anders zou je nog denken dat het aan jou ligt)
    Dat is de tijdgeest denk ik, in je bubbel blijven.

    Dat hele verhaal gaat niet op voor de grote zalen, daar worden nog steeds trommelvliezen geteisterd.
    Ik stond een tijdje geleden in Tivoli Utrecht en die bas stond ZO hard, de vloer schudde mee. Ik zei tegen mevrouw Pepe, DIE GELUIDSMAN DRAAIT OOK OP HOUSE EN RAVE'S!!
    Maar ze hoorde me natuurlijk niet.
    Het is zeker de afgelopen decennia erger geworden. Er zit ook een bepaald genot bij sommige geluidslui: "als jij zo hard op het podium staat dan draai ik je hier helemaal dicht." wie kent die opmerking niet? Ondertussen zijn de drums wel keihard te horen in de zaal. Tijdje terug een bandje gemixt waar beide gitaristen echt niet zachtjes speelden maar ze nog steeds versterkt. Tuulk, hoe harder ze spelen hoe minder je aan hun geluid kunt veranderen da's logisch. Tech van m'n huidige band doet nergens moeilijk over, heeft me laatst wel gezegd dat ik echt harder moest, want hij kon er zo niks mee...... focking in-ear.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top