Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Kurt Vile is nog wel aardig.

    Ik ben ca. 25 laar lang lid geweest van tijdschrift Oor, blad vond ik al lange tijd onleesbaar, maar ik was te lui om het op te zeggen. Nu eindelijk gedaan.

    Dat gezegd te hebben: in de Oor eindlijsten staan soms nog wel wat tips.

    http://www.muzieklijstjes.nl/Oorlijsten.htm

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Moet het per sé nieuw nieuw, of is iets nieuw oud ook ok?
    Niet dat ik iets heb tegen nieuwe muziek, integendeel zelfs, maar waar ik minstens zoveel plezier uit haal is het duiken in het verleden. Een bekend verleden wellicht, heel goed mogelijk, maar dan iets wat jou om wat voor reden dan ook is ontgaan. Dat kan het verleden van een specifieke artiest zijn, die je al zolang als je je kunt herinneren van naam kent, maar waar je nog nooit serieus naar geluisterd hebt, alleen maar omdat je dacht dat het nou eenmaal 'jouw ding' niet was. Vaak is dat omdat er niemand in je omgeving is geweest die jou heeft verteld dat dat een wáánzinnig goede gast was. Persoonlijk kan ik, als ik een beetje mijn best doe, zo 100 van dat soort artiesten opnoemen. En misschien vind je 90% van die gasten geen reet aan, maar het houdt je even bezig en geheid dat je op enkele artiesten stuit die jou raken. Ben je alweer een stap verder.

    Maar wat voor artiesten geldt kan ook voor een heel genre gelden. Of anders een subgenre. Zal ik uitleggen en ik probeer het kort te houden (niet mijn sterkste punt, weet ik).
    Vier jaar geleden gevraagd voor een bandje. Coverbandje. Zat ook wat country-achtig spul bij. Ik haat country. Neen, ik haatte country (subtiel verschil hier). Op de een of andere manier werkte dat spul het best voor ons, was ook het leukst om te doen en aldus werd er besloten om alleen nog maar country gerelateerd spul te spelen.
    Nu had niemand van ons veel affiniteit met het genre (op 1 na), dus we besloten om allemaal op zoek te gaan naar geschikt materiaal voor de band. Ben je lekker mee, word je gedwongen om naar kutmuziek te luisteren. Maar je doet braaf je huiswerk en al snel kom je tot een voor de hand liggende conclusie. Het genre is tamelijk breed. De gemene deler is 'country', maar de vertakkingen zijn eindeloos. En dan ga je zoeken. Je duikt letterlijk in de geschiedenis, want ergens is het genre uit ontsproten. En dan wordt het interessant, want dan merk je dat het genre vele cross-overs kent, al in de begintijd. Dus je gaat op zoek naar de bekendste namen uit die hele vroege geschiedenis. Weinig bewegend beeld. Veel geluid. En documentaires. Je krijgt er lol in, er vallen meer en meer kwartjes en uiteindelijk ontwikkel je een voorliefde voor bepaalde namen, bepaalde stromingen en voor je er erg in hebt refereer je aan bepaalde personen als 'mijn held ...'

    Eén van die helden die ik op die manier heb leren kennen is Townes van Zandt. Had je mij 8 jaar geleden een willekeurige plaat van Townes van Zandt laten horen, had ik er mijn neus voor opgetrokken en had ik 'm afgezet. Maar door die zoektocht en de geschiedenis en de context en zijn rol binnen een complete stroming waarin hij de leiding nam, vooral vanwege zijn teksten (de enige tekstschrijver op wie Bob Dylan ooit jaloers was, naar verluid), maar ook zijn humor, zijn innemende persoonlijkheid, zijn imperfecties, zijn puurheid, en zo kan ik nog even doorgaan..., hierdoor luister ik compleet anders naar deze man dan ik ooit had gekund zonder die kennis. En ik ben blij hem gevonden te hebben.

    Een heeeeeeeel ander figuur, mijlenver verwijderd van van Zandt, maar tóch iemand die ik door die zoektocht ben gaan waarderen is Waylon Jennings. Om totaal andere redenen. Maar ik wil hiermee aangeven dat je makkelijk je muzikale horizon kunt verbreden, zonder te wachten tot je iets nieuws tegenkomt dat je toevallig leuk vindt. Dat overkomt je na je puberteit sowieso steeds minder. Je moet er wat meer moeite voor doen. Maar de moeite loont.

    Veel plezier.

    O, bovenstaand verhaal is een voorbeeldverhaal. Zo is iets bij mij losgeraakt. Dat betekent niet dat jou dit ook overkomt, zolang je maar bereid bent om je te verdiepen in country. Dat is namelijk niet de strekking van mijn betoog.
    Laatst gewijzigd door vulvasonic; 11 februari 2019 om 02:52
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Er zijn 473838284 genres waar je nog niet naar geluisterd hebt. Als je geen nieuwe muziek ontdekt waar je warm van wordt, ben je lui

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Er bestaat toch maar 1 genre?

    Wat is muziek?
    Muziek [<Gr. mousikè technè, kunst der muzen]

    Muziek bestaat uit één of meer klanken, die klinken nadat ze bepaald zijn of terwijl ze bepaald worden door de natuur of door één of meer mensen, al of niet met behulp van het toeval, en wel door middel van een exact vaststellen of beperking opleggen aan de te doen klinken geluiden inzake toonhoogte, samenklanken, klankkleuren, ritmieken en andere resultaatbepalende factoren. Dit alles met de niet steeds als zodanig ervaren bedoeling invloed te hebben op allen die luisteren, de klankproducent(en) inbegrepen.

    Deze definitie is zeker nog voor uitbreiding vatbaar .......

    EDIT: alleen de laatste zin is van mijzelf, de rest komt uit een ouderwetse encyclopedie hier in de kast.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Meeste nieuwe dingen die ik ontdek, bestaan al een poosje.
    Maar uhh...
    Je wilt nieuw ?
    Moet je in het waar luister je naar topic kijken in off topic, en dan met name posts van Plant & Kefding zoeken.
    Voortdurend nieuwe dingen, in allerlei genres.
    Dat is een plaats om de mosterd te halen.
    Verder soundtracks & scores van films terugzoeken, en daarop verder zoeken.
    2018 was voor mij overigens vooral een klassiek jaar.
    Beetje 2011 revisited.
    Laatst gewijzigd door Tupelo; 11 februari 2019 om 21:17

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Meeste nieuwe dingen die ik ontdek, bestaan al een poosje.
    Maar uhh...
    Je wilt nieuw ?
    Moet je in het waar luister je naar topic kijken in off topic, en dan met name posts van Plant & Kefding zoeken.
    Voortdurend nieuwe dingen, in allerlei genres.
    Dat is een plaats om de mosterd te halen...
    Ik? Nieuwe dingen?
    Meeste wat ik plaats is toch ouwe meuk, vaak nog van lp's hier uit de kast, hooguit wat obscuur of niet hitparade-gericht en daardoor niet algemeen bekend. Idd niet genre gebonden.
    Ik haal soms weer wat ideetjes bij jou vandaan VPRO Vrije Geluiden op zondagochtend is ook wel een vaste inspiratiebron en verder komt youtube n.a.v. het door mij bekeken repertoire nog weleens met iets verrassends.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Er is(/zijn) zó ontzettend veel muziek(genres) die wij niet kennen, en dito artiesten. Je moet alleen een (beetje) moeite willen doen t te vinden. Ik doen er niet meer zo aan mee maar er zijn een aantal fora en recensie websites die behoorlijk ver over de schutting kijken qua genres en land van herkomst enzo

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top