Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 40
  1. #21
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Het principe is simpel: massa>veer>massa, maar die met 36 heeft de helft van het materiaal van 57.

    Bijvoorbeeld: een gibo wandje is van gips en 7 cm dik. Geluid gaat daar dwars doorheen, maar zet je 7 gipsplaten van 1 cm tegen elkaar zonder verdere verbinding, dan komt daar veel minder geluid doorheen.

    Het mooiste is een muur van blokken lood van een meter dik, maar dat is bouwtechnisch en budgettair een groot probleem.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door k1ngray Bekijk bericht
    De constructie met STC57 verschilt alleen met die van STC36 door de hoeveelheid steenwol + wat lucht. Verbaast me dat dit zoveel verschil maakt... Beide een two-leaf systeem met nagenoeg dezelfde massa. Dit is mij nog niet duidelijk...
    Het is een massa veersysteem.
    Dus voor betere isolatie kun je óf de massa vergroten, óf de veerconstante verkleinen (of allebei).
    De veerconstante is oa afhankelijk van het materiaal, maar ook van de lengte van de veer. De lengte van de veer is in dit geval de dikte van de isolatielaag.

  3. #23

    Standaard

    Klopt. Maar beide zijn massa - veer - massa. Zoals dit op mij overkomt, lijkt het alsof de veer dus van groter belang is, aangezien de massa bij de STC57 en STC36 niet veel verschilt. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door k1ngray Bekijk bericht
    Of zie ik dat helemaal verkeerd?
    Ik denk dat die plaatjes een versimpelde uitleg geven vwb het principe/mechanisme.
    De strekking van het verhaal zal wel kloppen maar er zijn ongetwijfeld nog 200 variabelen op te noemen, bv resonantie, frequentie waarbij de genoemde demping gehaald wordt, etc.

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik denk dat die plaatjes een versimpelde uitleg geven vwb het principe/mechanisme.
    De strekking van het verhaal zal wel kloppen maar er zijn ongetwijfeld nog 200 variabelen op te noemen, bv resonantie, frequentie waarbij de genoemde demping gehaald wordt, etc.
    Ja, true...

    Jij een idee hoe je erachter komt wat de ideale verhouding is van massa en veer, als je steenwol en gipsplaten gebruikt (en green glue eventueel)? Je hebt bijv. aan alle kanten 15 cm de ruimte, hoe zou jij dat indelen?

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik zou wat ik dénk in ieder geval niet als waarheid aannemen

    Ik vraag me eigenlijk af of het bv beter is om 2x12,5mm gipsplaat te pakken vanwege de massa, of 1x12,5 + 1x 9,5....twee verschillende dikten gebruiken ze bij dubbel glas volgens mij ook vanwege het geluid.
    Vanwege de massa zou 3 platen beter zijn, maar op een gegeven moment is de stijfheid vd constructie weer een probleem (dus ook niet dikke houten balken als bevestigingsframe gebruiken).

    Geen bouwkundig engineers in da house hier?

  7. #27

    Standaard

    2x dezelfde massa schijnt inderdaad niet goed te zijn. Dat versterkt de trilling. Dan zou je bijv. dit kunnen doen: 12,5 mm gips / houten frame met steenwol erin / 9,5 mm gips + green glue + 12,5 mm gips

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Als je de eerdere plaatjes moet geloven zou het beter zijn om de 9,5mm op de 12,5cm te verlijmen (flexibel, en naden overlappend) dan gips, isolatie, weer gips, isolatie, gips?
    Ook bevestigen op een houten frame lijkt niet bevorderlijk. Metalstud is minder stijf, daardoor minder contactgeluid?

  9. #29

    Standaard

    In het boek van Rod Gervais wordt wel een houten frame aangeraden.

    Deze gast gebruik het ook: https://www.youtube.com/watch?v=4xj8cAxMYik&t=3s Leuke serie van filmpjes dit overigens! Ziet er degelijk uit + resultaat lijkt goed te zijn

  10. #30

    Standaard

    Wat jij voorstelt is een four leaf systeem, dat lijkt me niet ideaal... En eigenlijk een five leaf systeem, als je de buitenmuur meerekent

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top