Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 40
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    Wat ben je precies van plan om te gaan opnemen in die studio? Als je eerst eens gaat kijken hoeveel herrie je binnen en/of buiten hebt, dan kun je daarna bepalen hoeveel isolatie je nodig hebt. Op John Sayers forum kun je ook heel veel informatie vinden. Ook over zaken zoals ventilatie en airco omdat het in je studio anders niet uit te houden is. Akoestiek is ook belangrijk en dan kun je, als je niet teveel ruimte wilt kwijtraken aan demping, de binnenmuren binnenstebuiten maken. Dan heb iets minder isolatie maar de steenwol in de muur vervult een dubbele functie.
    Vote for Pedro!

  2. #32

    Standaard

    Slim, van die binnenmuur binnenstebuiten maken, ga ik over nadenken!

    Wat ik wil gaan opnemen: in het ideale geval drums + gitaar + bas. Als dat niet haalbaar blijkt, zou een luide elektrische gitaar al mooi zijn...

    Let wel: het is een vrijstaand gebouwtje en er is zo'n tien meter verder pas weer een ander huis.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Wat is dat, de "binnenmuur binnenstebuiten maken"?

  4. #34

    Standaard

    Thanks voor de tip, erg interessant forum, van John Sayer!!

    Staat een calculator op die volgens mij geweldig interessant is! Als de formules inderdaad kloppen en ik heb door hoe ik hem precies moet gebruiken....

    https://docs.google.com/spreadsheets...XFNoYlqAk/edit

  5. #35

    Standaard

    Alleen jammer dat je alleen massa-elementen kan selecteren, geen steenwol o.i.d... Dat is nou juist waar ik naar op zoek ben. Heb je betere isolatie door, bij wijze van spreke, 5 cm gips en 3 cm steenwol te doen, of door 3 cm gips en 5 cm steenwol?

  6. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Wat is dat, de "binnenmuur binnenstebuiten maken"?
    Ik vond het leuk klinken, maar dat is bij nader inzien toch niet echt handig, lijkt me. Dan heb je geen massa-veer-massa.

    Ik zit nu toch aan een andere aanpak te denken. Om zo een echt two-leaf system te creëren:

    12.5 mm gipsplaat aan de binnenkant van de buitenmuur, om er zeker van te zijn dat er nergens lucht doorheen komt.. Dan houten frame met steenwol van 40 mm. Dan lucht --> 35 mm. Dan weer houten frame met steenwol van 40mm met daarna 9 mm gips - green glue - gipsplat van 12.5 mm.

    Wat denken jullie daarvan?

    Op die manier is de muur ongeveer 15 cm en blijft er ongeveer een ruime 13 vierkante meter over...

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door k1ngray Bekijk bericht
    Ik vond het leuk klinken, maar dat is bij nader inzien toch niet echt handig, lijkt me. Dan heb je geen massa-veer-massa.
    Dat is wel degelijk massa-veer-massa want zolang er maar lucht tussen twee massa's zit heb je een veer. De veer is alleen kleiner omdat de gipsplaat van de binnenste wand dan dichter tegen de andere massa (buitenmuur) zit. Vandaar dat je dus iets minder isolatie zult bereiken.

    Voor de rest geldt dat een hogere massa meer isoleert dus 1 cm dikkere gipswand doet meer dan 1 cm dikkere steenwol. Ik weet ook niet of je dit van plan bent maar; sowieso geen zwevende vloer of zoiets maken. Direct beton op aarde storten levert de beste demping op. Je hebt zelfs kans dat je met een zwevende vloer een resonantievlak creëert, dus iets wat op bepaalde frequenties gaat meetrillen en het geluid versterkt.
    Laatst gewijzigd door ACSlater; 2 maart 2019 om 21:41
    Vote for Pedro!

  8. #38

    Standaard

    All right, je hebt gelijk. Ik ben ook nog een beetje een newbie op dit vlak! Ben er veel over aan het lezen, maar alles moet nog op zijn plek vallen...

    Ik moet eerst maar eens gaan bedenken hoeveel isolatie ik precies nodig heb.

    En idd, ben van plan om direct beton op de aarde te storten en geen zwevende vloer nog te maken. Zal 5cm beton voldoende zijn?

  9. #39

    Standaard

    Heb het niet tot in de details doorgelezen, maar voor zover ik heb gezien is de luchtbehandeling volledig buiten beeld gebleven?
    Ergens in de krochten van GN is een discussie geweest over suskasten. Dat moet in voor het laatst in 2011 zijn geweest, maar het ‘zoeksysteem’ maakt het terugvinden niet makkelijker.

    De plaats waar ventilatie plaats vindt (is de richtinggevende gedachte) lektbehoorlijk wat geluid uit de studio weg naar buiten.
    Suskasten zijn dus geluiddempende ventilatiekanalen, want verse lucht is belangrijk.
    Alors. Geen antwoord op je vraag, dat snap ik. Succes met denken en bouwen!
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  10. #40

    Standaard

    Ventilatie/verwarming/airco is inderdaad een heikel punt... Dat is de volgende stap...

    Suskasten is een optie. Zat zelf eerder aan een S-vormige kast te denken. Even vergeten hoe die ook alweer heten...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top