Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 40
  1. #1

    Standaard Isolatiewaarde van materialen voor bepalen ideale muur (studio)

    Hallo,

    Ik ga een studio bouwen.

    Mijn ruimte is behoorlijk klein, dus ik moet optimaal van de ruimte gebruik maken. Ik kan aan alle kanten niet veel meer dan 12-5 cm kwijt zijn.

    Plan = van buiten naar binnen: buitenmuur - lucht - gipsplaat - houten frame met steenwol erin - gipsplaat + green glue + gipsplaat.

    Nu wil ik eigenlijk berekenen wat de ideale verhouding is qua materialen. Bijvoorbeeld 3 cm lucht, gipsplaat van 1,2 cm, houten frame met steenwol van 5 cm etc...

    Iemand een idee hoe je dit kan berekenen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Akoestiek blijft altijd moeilijk.
    Voor het geval je meer info zoekt: http://www.gehorighuis.nl/begrijpen/...nschappen.html
    Om tegelijk ook de akoestiek binnen je studio netjes te houden, zou je houtwolcement kunnen overwegen, al dan niet met een aangehechte laag EPS om de geluidsdoorlaat te beperken. (fabrikant = Heraklith). Wat interne akoestiek betreft, moet je ook vooral denken aan het LEDE beginsel en in relatie daarmee het boekenwand effect (wisselende achterholtes geven wisselend midden+laag labyrint naar beide kanten)
    Laatst gewijzigd door piezo; 8 februari 2019 om 23:00

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Akoestiek blijft altijd moeilijk.
    Voor het geval je meer info zoekt: http://www.gehorighuis.nl/begrijpen/...nschappen.html
    Om tegelijk ook de akoestiek binnen je studio netjes te houden, zou je houtwolcement kunnen overwegen, al dan niet met een aangehechte laag EPS om de geluidsdoorlaat te beperken. (fabrikant = Heraklith). Wat interne akoestiek betreft, moet je ook vooral denken aan het LEDE beginsel en in relatie daarmee het boekenwand effect (wisselende achterholtes geven wisselend midden+laag labyrint naar beide kanten)
    Misschien heb ik het mis, maar ik begrijp uit zijn post dat hij uit is op geluidsisolatie. Akoestiek is weer een ander probleem.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Snap ik heus, vandaar de link.

    Qua geluidsoverlast naar buiten is een studiootje met een klote akoestiek absoluut het beste van het beste.

    Want wie wil daarin nou muziek maken?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ja, dat heb ik gelezen. Daar staat echter niet wat ik zoek. Ik wil weten wat de perfecte verhouding is van de verschillende materialen. Er zijn vast formules voor om dit te berekenen. Daarom mijn vraag of iemand daar iets van af weet... Gaat mijn petje te boven helaasch!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Gewoon werken met wat je hebt. Als de steenwol 5 centimeter dik is, dan is dat zo. Idem de gipsplaat, de latjes, enzovoorts. Als er dan ruimte overblijft voor een airgap van 3 centimeter dan is dat ook wat het is.
    Perfect bestaat niet, praktisch wel.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Gewoon werken met wat je hebt.
    Dat kan, maar als je nog niks hebt is het best de moeite om er even in te duiken.

    Parate kennis hoe je de verschillende variabelen met ekkaar moet combineren voor optimaal resultaat heb ik niet, maar je kunt bv diverse sites met elkaar vergelijken.
    Vergelijk bv dit
    https://www.gyproc.nl/systemen/150-db-rd3753a-0
    Met dit

    https://www.isover.nl/service/wet-en...ving/akoestiek

    Van Isover weet ik dat ze niet te beroerd zijn om ook particulieren te helpen.

    Bedenk wel dat je luchtgeluidsisolatie niet de lading dekt. Je zult voor een optimale isolatie ook je contactgeluid moeten minimaliseren.

    Kijk ook eens rond op de site van Esmono sound, misschien kun je iets met de afbeeldingen van hun cabines, en wat zij daarvoor aan demping opgeven.

  9. #9

    Standaard

    Thanks D3nnis! Ik ga die websites eens aandachtig bekijken.

    Wat bedoel je hier precies mee?

    "Bedenk wel dat je luchtgeluidsisolatie niet de lading dekt. Je zult voor een optimale isolatie ook je contactgeluid moeten minimaliseren."

  10. #10

    Standaard

    Overigens voor duidelijkheid: ik heb inmiddels dus al wel op een rijtje uit welke onderdelen de muur moet bestaan (mede dankzij het boek dan Rod Gervais) --> nu wil ik er achterkomen wat de ideale verhouding is qua materialen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top