Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38
  1. #1

    Standaard compressor of equalizer pedal?

    Een korte vraag...als ik een compressor pedal heb (vb. MXR dyna comp) , heb ik dan nog een equalizer pedal (vb. Boss GE-7) nodig?

    En omgekeerd, als ik die equalizer pedal heb, heb ik dan nog een compressor pedal nodig?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    De vraag is een beetje wat je wilt bereiken met 1 vd twee (of allebei). Ik kan me voorstellen dat je als je je signaal wat wilt opkrikken dit met zowel een compressor (min of neer dan) als met een ewualizer zou kunnen, maar feitelijk hebben ze niks met elkaar te maken zou ik zeggen. Een beetje als "als ik een distortion geb, heb ik dan nog een delay nodig".

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Appels en peren.... zou eerst compressor nemen, kijken hoe je sound is, en als je het niet af kan met de toonregeling op jouw amp dan nog een EQ kopen.

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.705

    Standaard

    Je hebt het over twee totaal verschillende dingen.

    De EQ is een uitgebreide toonregeling met meerdere banden en een echt goed kost een paar munten hoor. Een slecht ontwerp zal je geluid niet beter maken met al die faseproblemen.

    Een compressor is in feite een compressor/limiter en die beperkt je dynamiek. Hij maakt zachte geluiden harder en harde geluiden zachter.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Je kunt ze ook prima beiden gebruiken. De compressor om je geluid wat voller en smeuïger te maken en de EQ als een toonregeling voor een wat prominenter hoog bijvoorbeeld.

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.705

    Standaard

    Ja hoor, ik heb met compressors gewerkt van 25.000 dollar en met Equalisers van duizenden euro's, van Klark Techniq bijvoorbeeld en ik heb ze ook zelf gebouwd.

    Doe het maar met de toonregeling van je versterker, want een goedkope EQ verziekt je geluid.

    En een compressor maakt je geluid niet smeuiger Brad, het is een dynamiekbeperker, dus je kunt je sustain langer maken, maar dan moet hij wel goed instelbaar zijn met attack, ratio en release knopjes.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Of gewoon al goed ontworpen zijn. Vaak stel je die dingen één keer in. Als je dat meeneemt in het ontwerp, kun je zonder die instelknoppen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8

    Standaard

    Een compressor is super handig bij opnames. Geen hoge pieken of veel te zachte tonen. Maar live vind ik het alleen handig als ik bijvoorbeeld een ebow gebruik ( omdat het volume dan zo extreem toeneemt)

    Een Eq kan je gebruiken als boost, cut, of als je merkt dat jouw toon bijvoorbeeld icm een bepaalde overdrive botst met de bas.

    Maar ook een eq is onmisbaar bij opnames.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Je hebt niks "nodig". Maar dit zijn inderdaad twee verschillende dingen. Je kunt ze wel allebei als een soort van volumeboost gebruiken, als je ze zo instelt (er zit bijna altijd een knop voor level of volume op).

    Ik gebruik mijn Boss GE-7 soms om bepaalde frequenties wat harder of zachter te horen, maar ook als volumeboost.

    En mijn Soulpreacher (compressor) om te comprimeren, wat ik wel fijn vind bij funkslagjes of als cheat/hulp bij het gitaarloopje van Adventure of a Lifetime. Het verdoezelt een beetje dat ik de snaren soms te zacht of te hard raak. Ik probeer hem zo in te stellen dat ik niet ineens veel harder of zachter klink als ik hem intrap.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Ik heb heel lang een Boss Eq7 gehad als boost. Maar ik heb inmiddels andere manieren om te boosten. Een eq op je pedalboard vind ik een soort symptoombestrijding. Als je geluid niet lekker is, moet je daar wat aan doen, niet proberen recht te trekken met een eq-pedaal. Tenzij je hem ook daadwerkelijk als effect inzet.

    Bij opnames heb je inderdaad een eq nodig, maar dat is in de mixfase, dus achteraf. In je gitaarketen heb je er IMO niet zoveel aan.

    Ik heb sinds kort een compressor, die maar licht aan staat, en niet eens altijd. Maar ik vind het wel fijn dat de zachtere, gedempte of hoge noten nu beter overeind blijven in de rest van het geluid.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top