Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul ST Bekijk bericht
    Dank voor je input. Hier ga ik vooraleerst gelukkig geen last mee krijgen aangezien het om instrumentale muziek gaat :-)
    De vuistregel werkt ook bij melodieën, die je immer ook in frases onderverdeeld.

  2. #12

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schrevel Bekijk bericht
    De vuistregel werkt ook bij melodieën, die je immer ook in frases onderverdeeld.
    Goed punt. Gitaarmelodieën fraseren doorgaans wel wat anders dan gezongen tekst maar het lijkt er op dat ik proefondervinderlijk mijn weg hier in zal moeten vinden.

    Gibson M-III

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Mars of Wals, zei mijn vadertje.
    Maar in combinaties is alles facultatief wat een ander woord is dat je zelf mag kiezen. Tel je tot 2, 4, 6 of 8?
    Wat jij wil.
    En 3, 5, 7, 9, 11 etc.

    Maar het komt vrijwel altijd neer op groepjes van 2 en 3. Leuke poging om het te vermijden, 5 gelijkwaardige kwarten. Maar ondertussen hoor je ook 2 3 2 3 in de achtsten.


  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Bij 3/4 en 6/8 is het ook een kwestie van voorkeur bij het uitschrijven van een nummer. Ik heb twee boeken van het album Ziggy stardust van Bowie waarbij in het ene boek het nummer Five Years staat uitgeschreven in 3/4 en in het andere boek in 6/8.

    Bij de transcriptie in 3/4 is het aantal maten verdubbeld. Dat is logisch omdat bij de transcriptie in 3/4 er 3 tellen in een maat zitten en bij de transcriptie in 6/8 zes tellen in een maat. En bij de transcriptie in 3/4 heeft een kwart noot dezelfde duur als een achtste noot bij de transcriptie in 6/8.
    In mijn herinnering is er wel degelijk een verschil tussen 3/4 en 6/8.

    Wanneer je achtste noten zou spelen in 3/4, is dat per groep van 2. Dus: 1-2, 1-2, 1-2.

    In 6/8 worden ze gespeeld in groepjes van 3, dus: 1-2-3, 1-2-3.

    In kwartsmaten krijg je een gelijkaardig gevoel door triolen te spelen.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  5. #15

    Standaard

    Ben niet zo into Bowie, maar zoals ik het hoor hebben beide boeken het fout... de feel is een samengestelde maatsoort, of evt. een 12/8. Maar 6/8 3/4 dekt de lading het beste. 2 groepen van 3 gevolgd door 3 groepen van 2. Een heel gebruikelijke combinatie trouwens.
    ( 1 2 3 1 2 3 1 2 1 2 1 2 En dat herhalen)

  6. #16
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    In mijn herinnering is er wel degelijk een verschil tussen 3/4 en 6/8.

    Wanneer je achtste noten zou spelen in 3/4, is dat per groep van 2. Dus: 1-2, 1-2, 1-2.

    In 6/8 worden ze gespeeld in groepjes van 3, dus: 1-2-3, 1-2-3.

    In kwartsmaten krijg je een gelijkaardig gevoel door triolen te spelen.


    Ok, maar wanneer je bij een driekwartsmaat kwartnoten speelt over twee maten dan krijg je ook 1-2-3, 1-2-3. En wanneer je bepaalt dat een kwart noot bij 3/4 dezelfde duur heeft als een achtste noot bij 6/8(zoals in jouw post), dan kun je een stuk dat in 6/8 uitgeschreven is prima ook in 3/4 uitschrijven.
    Laatst gewijzigd door Brad; 21 januari 2019 om 20:45

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    En 3, 5, 7, 9, 11 etc.

    Maar het komt vrijwel altijd neer op groepjes van 2 en 3. Leuke poging om het te vermijden, 5 gelijkwaardige kwarten. Maar ondertussen hoor je ook 2 3 2 3 in de achtsten.
    ik heb wel eens een muziekstuk in priemgetallen geschreven
    klinkt nergens naar
    de wereld van het getal vind ik uitermate interessant
    ik deel die passie met mijn zwager, wiskunde leraar, ook al omdat getallen & single malt zich prima laten combineren
    maar goed, pas bij het bestuderen van het duodecimaal werd mij de flamenco klok duidelijk
    het is dus allemaal de schuld van die Fransen en hun metriek, dat wou ik even gezegd hebben.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18

    Standaard

    De kunst is het niet te forceren. Het kan heel onopvallend, zoals de 11/8 stukken in Whipping Post van The Allman Brothers. Salisbury Hill van Peter Gabriel, of Money van Pink Floyd, dat ervaart ook niemand als moeilijk. Keep it Greasey van Zappa is funky as hell, maar je moet het niet gaan tellen, blijken er stukken 19/8 en 21/8 in te zitten. Met iemand als Colaiuta achter de drums werkt het prima. Helemaal leuk is Echidna's Arf of you, Begint lekker swingend in 4/4 en gaat dan vrolijk verder in zo'n beetje alles van 3/8 tot 21/8 Zolang je doorhebt hoe de frasering is, en gewoon8ste noten doorrammelt valt het enorm mee. Is best goed te doen, qua spelen.

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    ik heb wel eens een muziekstuk in priemgetallen geschreven
    klinkt nergens naar
    de wereld van het getal vind ik uitermate interessant
    ik deel die passie met mijn zwager, wiskunde leraar, ook al omdat getallen & single malt zich prima laten combineren
    maar goed, pas bij het bestuderen van het duodecimaal werd mij de flamenco klok duidelijk
    het is dus allemaal de schuld van die Fransen en hun metriek, dat wou ik even gezegd hebben.
    Tool heeft zich in het nummer Lateralus laten inspireren op de "Rij van Fibonacci". Volgens mij heeft MJ Keenan achteraf gezegd dat hij dat nu niet meer zou doen. Grappig dat wiskunde en muziek aan de ene kant verbonden zijn maar elkaar aan de andere kant ook uitsluiten.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Soms kom je een progressie tegen waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat de componist er een patroon op heeft losgelaten.
    Ik bedoel dan niet zo'n graphic John Cage notatie, meer stoeien met akkoorden.
    Bijvoorbeeld Mccartney's Hold me tight; dat gaat eerst chromatisch omhoog en daalt dan met paren tot het weer bij de chromatisch sequence is aangekomen.
    Vind ik lollig.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top