Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard upbow hals vraagt om drastische maatregelen

    het project met deze L6s copy van het merk Custom


    zit nu in een fase van letterlijk buigen en barsten

    alle trucjes zoals clampen in een backbow, dan pas de trussrod aandraaien, extra metalen ring plaatsen mocht de schroefdraad niet ver genoeg doorlopen zodat de moer niet verder kan, nieuwe frets met dikkere tang zijn nu gepasseerd.
    van de week een nieuw setje 09 snaren erop en de hals die al niet helemaal recht was kromt dermate dat je het idee hebt dat er een humb hebt bij de overgang toets boven de body.
    zou de hals echter recht zijn dan was dit niet het geval.

    nu lees ik over het met warmte aan de kant van de toets de onderliggende lijmlaag zacht te maken, zodat toets en hals hout van de dan geclampte hals,ten opzichte van elkaar wat gaan schuiven waarna na afkoelen een upbow verdwijnt.
    (maar hoe doe je dat verwarmen met huis tuin en keuken middelen?, een paar 100 watt lampen erboven hangen???)
    http://www.strangeguitarworks.com/gu...ck-heat-press/

    dat lijkt mij even wat minder drastisch dan de toets eraf te halen en dan bv met carbon staven de hals verstevigen .

    maar misschien hebben jullie ook nog andere ideeën van hoe ik hier mee om zou kunnen gaan?
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 19 januari 2019 om 13:06

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Jij bent meer bouwer dan ik dus misschien praat ik onzin, maar als hout echt krom wil houd vrijwel niks dat tegen is mijn ervaring (ik heb eens een balk met van die gesmede lijmtangen willen dwingen, maar uiteindelijk won de balk het toch).
    Is het niet het beste om je toets te vlakken?

  3. #3

    Standaard

    Dit gaat mijn pet ook te boven, maar moet je hier niet meer denken in de regionen van een kromgetrokken deur? Die kun je met hitte en langdurig klemmen, of iets in die geest, ook weer recht krijgen. Google of een goede luthier biedt vast uitkomst.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Hout kun je met opzet krom trekken met stoom, dus recht moet dan toch ook lukken?

    Ja sorry hoor maar hier hangt een tegeltje aan de muur met "Voor de onwetende is alles mogelijk."
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Hout kun je met opzet krom trekken met stoom, dus recht moet dan toch ook lukken?

    Ja sorry hoor maar hier hangt een tegeltje aan de muur met "Voor de onwetende is alles mogelijk."
    mits het hout onbehandeld is zou dat kunnen, warmte aan de ene kant (minder vocht> krimp) stomen, (vocht toevoegen> zwellen hout) aan de andere kant.
    heb trouwens nog wel iets gevonden op youtube van iemand die een redelijk stevig/dik stuk metaal op de frets liet liggen en deze dan verwarmd met een strijkbout.
    https://www.youtube.com/watch?v=AVwFGQO8rVw

    heb toch nog maar eens de moer losgehaald, deze nog maar eens goed schoongemaakt en van wat smeermiddel voorzien.
    extra ring geplaatst en het lijkt erop dat ik hem meer kon aandraaien.
    maar eens even zien wat dit gaat doen, maar hou mij nog steeds aanbevolen voor tips

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top