Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: freds-frets

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 november 2018
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    12

    Standaard freds-frets

    Mijn site vind je als je zoekt naar freds-frets
    Niet origineel misschien maar ok
    Ik ben dag in, dag uit, bezig met ukulele en ook dagelijks een beetje blue-grass banjo.
    Ben benieuwd hoe ‘t bij jullie over komt
    Ik sta open voor reacties, idee”en advies en grapjes

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FrederikUkulele Bekijk bericht
    ... en ook dagelijks een beetje blue-grass banjo....
    Bluegrass banjo?
    Maar ik vond hem niet op je site.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 november 2018
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    12

    Standaard

    Bij mij is het Bluegrass pas ingezaaid, sinds de zomer heb ik een Eko met 22 fretten. Ik oefen dagelijks op bluegrass voor beginners van Mark Wardel op you-tube maar man, wat is dat moeilijk! Toch merk ik na iedere oefening dat het ietsje beter gaat. Ik merk vooral dat het beter lukt als ik lekker in m’n vel zit, na een goed bericht en als ik dan lekker zit, banjo op schoot, beetje mee wiegen.
    Hij staat inderdaad nog niet op de site maar datgaat nog komen na heeeel veel lekker oefenen.
    Dank voor je reactie, dit motiveert me

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Ik heb mezelf leren spelen in de tijd dat er nog geen internet was.
    Soms zie ik wel eens een heel goede voorbeeldvideo, maar meestal is het niet veel zaaks.
    Deze zit er een beetje tussenin. Niet slecht, maar hij begint toch een beetje zonder de context van de stijl en het instrument duidelijk te maken.
    Wat voorbeelden:
    De bewering dat je twee vingers op het vel MOET 'ankeren' is twijfelachtig.
    Ik heb leerlingen bij me gekregen die wanhopig waren omdat ze dit niet lukte en of ik het ze dan wel kon bijbrengen...
    Leg ze dan maar eens uit dat het per persoon verschilt of dit wel een handig uitgangspunt is, je begrijpt dat de opluchting dan groot was.
    Omdat de banjo, net als bijv. de elektrische gitaar voornamelijk staand wordt bespeeld is het handig om uit te leggen hoe dat dan gebeurt. Anders kun je, als je zittend hebt leren spelen, dit staand nog een keer overdoen.
    Het nadeel van dit soort video's is het eenrichtingsverkeer.
    Hoeft niet verkeerd te zijn, maar dingen afleren, die je achteraf bezien toch niet helemaal goed had begrepen kan knap frustrerend zijn.
    Verdiep je in de kern van de stijl en leer daar vanuit (let vooral op hoe de back up wordt gespeeld achter de zang):
    https://www.youtube.com/watch?v=EN-fgGMpA-Y
    Laatst gewijzigd door RB-1; 24 januari 2019 om 18:53
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 november 2018
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    12

    Standaard

    Dank voor deze tips! Ga nu kijken naar Stips op NPO1

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Music

    Nu wel nieuwsgierig of dit je heeft geholpen (= laat eens wat horen...)
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 november 2018
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    12

    Standaard

    Ja, dit heeft me zeker geholpen, ik blijf oefenen, luisteren en kijken totdat ik eindelijk het “gevoel” te pakken heb. Ik wordt gauw 68 jaar dus het gaat allemaal wat langzamer, mede omdat ik ook wat artrose in mijn handen heb dus oefenen op de banjo is in alle opzichten goed.
    Ik weet niet of je op de hoogte bent van het werk van Schwaab die veel publiceert over de werking van het brein maar overal in zijn boeken kun je lezen dat het maken van muziek zeer aan te bevelen is. Daarbij vind ik bluegrass en overigens ook clawhammer ontzettend leuk en interessant. Win-win dus! Momenteel arrangeer ik oefenstukjes van Ferdinand Sor voor gitaar om voor sopraanukulele. Ukulele is wat makkelijker mee te nemen op reis maar zoals gezegd, ik blijf oefenen op mijn banjo!

  8. #8
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 november 2018
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    12

    Standaard

    Zo leuk! Er zijn nu al 999 mensen die naar mijn topic hebben gekeken en misschien ook wel mijn site bezocht. Vandaag zijn we naar Masave in Zwolle geweest, wat een prettige zaak is dat toch. Heb weer een stuk Esdoorn, Carolina pine en wat fineer gekocht. Stukken van een halve meter worden zo vvoor je afgezaagd! En een bak koffie er bij!!
    En ik kan er weer een poosje tegenaan, ik blijf verslag doen op mijn site en nog steeds benieuwd naar reacties, tips, grappen en overige feed-back.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top