Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Voor mijn zelf beginnen?

    Hallo

    Ik denk er aan om dit jaar naast mijn vaste baan wat meer met muziek te doen. Lesgeven, mijn eigen bandje en ook mijn diensten aanbieden als gitarist/bassist voor andere artiesten.
    Wil dit allemaal "wit" gaan doen.
    Wie heeft ervaringen hiermee als zzp'er of zoiets. Hoe laat jij je uitbetalen, facturen , btw ed.
    (Las ook iets over payroll ed)
    Het zal ws niet om hele grote inkomsten gaan maar wil het wel op orde hebben als je begrijpt wat ik bedoel.
    Hopelijk krijg ik veel tips van jullie

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Tsjing boem!
    https://www.ntb.nl/onderwijs/
    Gevonden met Google, schijnt iets nieuws te zijn.

    (En die dubbelpost kan wel weg.)

  3. #3

    Standaard

    Bedankt...ik weet niet hoe ik die post kan verwijderen.

  4. #4

    Standaard

    Ik zoek nog steeds een goede manier van les krijgen en heb inmiddels ondervonden dat er op veel verschillende platforms aanbod is.
    Daar zou ik dus ook over nadenken. Hoe wil je het vorm geven? Privé vanuit eigen huis, aangesloten bij een locale muziekschool waar je vanuit een central gebouw lesgeeft of via een online dienst? Zijn zoveel vormen vandaag de dag.

    Overigens merk ik dat er, zeker in het noorden, maar minimaal aanbod is van docenten die je technisch kunnen helpen bij de nieuwste technieken en diepgaande theorie. Wellicht is de vraag daarnaar ook klein.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Waar woon je dan ongeveer?

  6. #6

    Standaard

    Tussen Leeuwarden en Drachten.

  7. #7

    Standaard

    Als de muziekinkomsten niet de pan uit rijzen, naast je baan heb je de mogelijkheid om het onder' inkosten uit hobby' te laten vallen. Met de gageverklaring kom je voor optredens een heel eind. Tot 163 euro kun je per optreden als onkosten laten betalen, dan heb je niets met loonbelasting of btw te maken. Je moet die onkosten dan wel hebben... gereden km. * 0.19 euro, snaren, etc. Op die manier kun je het zonder sjoemelen, maar ook zonder ingewikkeld gedoe doen.

    Ga je wat meer verdienen, of wil je officiële facturen kunnen sturen, dan moet je jezelf als zelfstandige inschrijven. EN na de afschaffing van de VAR, inmiddels al wat jaren geleden, is er nog steeds geen duidelijkheid over hoe je het precies moet doen als muzikale zzp'er. ER zijn voorbeeldcontracten van de belastingdienst voor optredens, maar als puntje bij paaltje komt garandeert de belastingdienst niet eens dat ze uiteindelijk zelfs hun eigen contract als correct zullen erkennen. In de praktijk zal dat allemaal wel loslopen, maar toch. Bottom line is dat er op dit moment eigenlijk een soort limbo situatie is. De VAR is afgeschaft, en hoe de ZZP'er zijn zaakjes dient te regelen, daar is nog steeds geen definitieve beslissing over genomen.

    Lesgeven via muziekschool, dan zul je vrijwel altijd een conservatoriumdiploma nodig hebben. Misschien dat de huidige rockscholen ook wel kunnen, dat weet ik niet.

    Hoorde van onze accountant dat in 2020 jer ervoor kunt gaan kiezen om niets met BTW te doen, als je inkomsten uit muziek onder de 20.000 blijven. Maar dat duurt dus nog even. Tot die tijd hoor je als je het als zelfstandige doet dus

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul ST Bekijk bericht
    Tussen Leeuwarden en Drachten.
    Probeer Ytzen Peterson eens. Goede gast met uitstekende techniek.

    YMMV
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul ST Bekijk bericht
    Tussen Leeuwarden en Drachten.
    Ah dan kan ik je niet aan n goede leraar helpen ben ik bang

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Als de muziekinkomsten niet de pan uit rijzen, naast je baan heb je de mogelijkheid om het onder' inkosten uit hobby' te laten vallen. Met de gageverklaring kom je voor optredens een heel eind. Tot 163 euro kun je per optreden als onkosten laten betalen, dan heb je niets met loonbelasting of btw te maken. Je moet die onkosten dan wel hebben... gereden km. * 0.19 euro, snaren, etc. Op die manier kun je het zonder sjoemelen, maar ook zonder ingewikkeld gedoe doen.

    Ga je wat meer verdienen, of wil je officiële facturen kunnen sturen, dan moet je jezelf als zelfstandige inschrijven. EN na de afschaffing van de VAR, inmiddels al wat jaren geleden, is er nog steeds geen duidelijkheid over hoe je het precies moet doen als muzikale zzp'er. ER zijn voorbeeldcontracten van de belastingdienst voor optredens, maar als puntje bij paaltje komt garandeert de belastingdienst niet eens dat ze uiteindelijk zelfs hun eigen contract als correct zullen erkennen. In de praktijk zal dat allemaal wel loslopen, maar toch. Bottom line is dat er op dit moment eigenlijk een soort limbo situatie is. De VAR is afgeschaft, en hoe de ZZP'er zijn zaakjes dient te regelen, daar is nog steeds geen definitieve beslissing over genomen.

    Lesgeven via muziekschool, dan zul je vrijwel altijd een conservatoriumdiploma nodig hebben. Misschien dat de huidige rockscholen ook wel kunnen, dat weet ik niet.

    Hoorde van onze accountant dat in 2020 jer ervoor kunt gaan kiezen om niets met BTW te doen, als je inkomsten uit muziek onder de 20.000 blijven. Maar dat duurt dus nog even. Tot die tijd hoor je als je het als zelfstandige doet dus
    Hou er echter wel rekening mee dat die € 163,- een bruto bedrag is en je dit moet opgeven bij je jaarlijkse IB, dus daar gaat dan nog, afhankelijk van welk inkomenstarief je zit, zo'n 40% van af. En inderdaad, veel zaken kun je als onkosten opgeven: km's naar en van de oefenruimte, van en naar optredens, snaren, afschrijving instrumenten (let op: dat mag in minimaal 5 jaar), enz.

    Niets met de BTW kon altijd al, de zogenaamde vrijstelling: als je op jaarbasis minder dan € 1385,- BTW berekend, dan kan je vragen om vrijstelling van BTW, je hoeft dan niet ieder kwartaal je OB op te geven maar je kan ook geen BTW terug vorderen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top