Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22
  1. #11

    Standaard

    Bedankt voor de reactie!
    Koperplakband heb ik nog een rol van liggen (ook van aliexpress haha). Maar moet de tape (aluminium en koper) met elkaar verbonden worden en geaard? Want ik zie dat eigenlijk niet echt voor me hoe dat zou moeten worden. Als het gaat om de pickups, switch, enzovoorts, dan snap ik het. Maar de tape?

    Ik kan in ieder geval weer even verder, thanks!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als het folie de tape raakt zijn ze verbonden met elkaar.

  3. #13

    Standaard

    Inmiddels de cover al afgeplakt vanbinnen met aluminium tape.


    En afgelopen week ook eindelijk kunnen beginnen met een laag primer!


    En na de primer maar even alles ietsjes vlakker geschuurd met waterproof schuurpapier.


    En toen stond ik tegen mijn verwachtingen in vandaag ook weer buiten primer te spuiten!
    Het zou gaan regenen (dat heeft het vannacht en vanochtend tot iets van half 10 wel gedaan) maar toen werd het droog. En het bleef droog. Dus ben ik lekker naar buiten gegaan, de kou in. Alles klaargelegd en gaan spuiten. Tijd om het goed te laten drogen vandaag en na de volgende laag primer (misschien morgen?) maar eens gaan beginnen met de kleur erop gaan aanbrengen. Maar eerst maar even dit laten drogen en de volgende laag primer aanbrengen. Zo lang het maar niet kouder gaat worden, kan ik nog lekker blijven doorgaan!

  4. #14

    Standaard

    Jaja, het project heeft weer eventjes stil gelegen. Maar nu ben ik eindelijk weer even verder gegaan, en er zit veel voortgang in!
    Inmiddels is alles geverfd, jeetje al dat drogen, schuren, bijwerken en nog meer verven duurde lang!


    En na al dat verven toch maar even kijken of alles nog past, of dat (wat ik dacht) alles net niet meer zou passen door de verflaag (die zou alles iets verdikken, was mijn logica). Maarre, nee hoor! Ik had geluk, alles past nog! Tussen de body en hals een perfecte klemming (gaat nog met schroeven en een plaatje vastgezet worden vanaf de achterkant), dus helemaal prima!


    En dan ook maar alvast 'even' begonnen met wat decals op het fretboard.. Tja, asfaltnagels waren precies wat ik nodig had! Alleen waren ze iets te lang, dus heb ik ze met een Dremel en een slijpschijf na het bevestigen maar even wat korter gemaakt. En toen zag het ineens er veel meer uit als een fretboard dan ervoor! Tja, dan moeten de frets nog wel toegevoegd worden... Maar dat komt binnenkort!


    En vandaag heb ik ook nog even wat tijd gevonden om te solderen! Jaaaaaaa nu wordt het echt snel bijna een echte gitaar!
    Alleen nog goed alles laten drogen, en daarna alles bevestigen, enne waarschijnlijk kost dat meer tijd dan ik nu denk, dus ik houd het op 'binnenkort' als het gaat om wanneer de gitaar klaar is.


    Tot nu toe ben ik erg blij met hoe het er uit gaat zien, maar dat betekent niet dat het ook echt goed speelbaar wordt en goed klinkt! Dus ik houd even wat enthousiasme in, voordat ik te snel juich en alles fout gaat! Maar daar ga ik niet vanuit.

    Wanneer de gitaar eindelijk af is laat ik het eindresultaat zeker zien. Alleen nog afwachten hoe die gaat klinken!

  5. #15

    Standaard

    Ik kijk met plezier mee als je wat post.
    Misschien is dit het moment om je af te vragen of je die typische strat tussenstandjes mooi vindt klinken.
    Als je dan eenmaal die keus hebt gemaakt hoef je het niet achteraf te veranderen. Een grote verandering is het niet natuurlijk, maar in een keer naar je zin is ook prettig.

    Leuk gedaan!!!
    Go go go!
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  6. #16

    Standaard

    Jaaaaa, eindelijk ben ik er aan toegekomen om de gitaar af te maken!
    Maar eerst even het proces vervolgen voordat het eindresultaat tevoorschijn komt.

    De hals natuurlijk bevestigen met het fretboard met daarin de halspen is wel handig om mee te beginnen.

    En dan vervolgens goed laten drogen. En nog langer laten drogen. Veel te lang (ik werd langzaamaan een beetje ongeduldig, ik wilde verder! Maar heb er toch voor gekozen om het extra lang te laten drogen, zodat ik hier (hopelijk) geen last van zal ondervinden).

    Vervolgens de frets er in zetten, dat was veel werk! Het viel me tegen om te doen, maar is uiteindelijk wel gelukt.


    Daarna lekker weer wat kabels solderen.. Er lieten er twee zomaar los! Maar dat kan gebeuren als je niet oplet, en dat was ook snel opgelost. Solderen was weer snel klaar.


    Tijd voor de coverplaat!

    Het lijkt nu echt enorm al op een echte gitaar in mijn ogen. Ik kan bijna niet geloven dat ik al zo ver ben gekomen terwijl ik aan het begin vrijwel niets van elektrische gitaren afwist. Nu is dat wel anders!

    Eindelijk tijd om even alles te testen. Coverplaat eraf gehaald, wat onderdelen eronder vastgezet, kabel in de versterker, en testen maar!

    Met een tangetje tegen de pickups tikken en het geluid was via de versterker te horen. Mooi, het werkte dus!

    En toen de cover erop. En de snaren erop. Jeetje, is die nu al af?
    Oh nee, toch niet.. De pickups zaten nog te hoog. De snaren raakten de pickups, dus eerst dat maar even wegwerken.


    De eerste pickup is al verdiept, hier is het gat zichtbaar van 1 van de 3. Ineens weer hout zichtbaar, geen verf meer.
    https://2.bp.blogspot.com/-h6vAeLknE...323_092915.jpg

    Bij de laatste keer testen met de coverplaat erover bleek de gitaar niet te werken met de versterker. Opnieuw eraf gehaald, alles gecontroleerd, kaal getest (het werkte toen weer wel), en onderdeel voor onderdeel opnieuw bevestigd en continu blijven testen. Uiteindelijk lag het aan een schroef, zonder die werkte alles, en met de schroef werkte het niet. Raar, want deze raakte geen onderdelen. Maar gelukkig heb ik de oorzaak gevonden en werkt alles nu wel.

    En dan is het eindelijk tijd voor het eindresultaat!

    https://2.bp.blogspot.com/-O4GevPDGU...-444525060.jpg

    Ik ben op dit moment nog aan het testen met wat wel en niet fijn werkt.
    Het eerste probleem heb ik al vrij snel gevonden: de frets zijn te lang. Ze steken uit en zijn vrij scherp. Voor de rest heb ik nog geen problemen ondervonden. Na goed testen zal ik (als ik het niet vergeet.. Ook al is de kans groot dat ik het ga vergeten) een link naar een video uploaden waar de geluid hoorbaar is.

    Eerst maar even een nieuwe hoge E snaar kopen, want die is gebroken bij het opspannen. Is me al een keer eerder overkomen dat de dunste snaar brak. Ik heb het idee dat dat aan mij ligt, hahaha!

    Nu is de gitaar af.
    En heb ik niets meer om naar uit te kijken.

    Tja, een vrij langdurig proces, waar ik continu met plezier aan heb gewerkt, dat nu plotseling voltooid is.
    Het voelt heel raar om niets meer om handen te hebben naast mijn opleiding en werk, qua bouwproces.
    Ik ga het bouwen en lekker bezig zijn echt enorm missen vrees ik.. Misschien binnenkort toch maar beginnen aan een volgende gitaar..? Laat ik daar eerst maar goed over nadenken. Ik weet nog niet of dat het geval gaat worden. Eerst maar deze even goed bewonderen.

    Ik denk dat ik best wel trots mag zijn op het resultaat wat ik heb verkregen, ondanks de kleine probleempjes.
    Jeetje, dat bouwen ging eigenlijk best wel snel, achteraf gezien!

    Nu is het tijd om m'n gitaar te gaan verkennen en te bespelen!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik ben ook benieuwd hoe hij klinkt, al was het maar omdat je zo ongeveer alle 'regels' en gebruiken voor het bouwen naast je neer hebt gelegd. Was dit ook de bedoeling, heb je dit bewust zo gedaan?

  8. #18

    Standaard

    Jazeker! Ik wilde weten waarom vurenhout bijvoorbeeld niet vaak gebruikt wordt (volgens sommigen wegens geluid, anderen volgens torderende werking, en nog andere redenen zijn te vinden). En tja, het ging me vooral om het bouwen, en dat beviel me enorm. Ik mis het bouwen en lekker bezig zijn eigenlijk wel..

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    vanuit niks dit neerzetten, groot compliment.
    maar vergeet niet, er zijn nog wel wat leuke tweaks rondom elektronica en zeker rond afstellen pickup hoogte is soms best nog wel winst te behalen m.b.t tone.

    die schroef werkte dus eigenlijk als kill switch ;-)
    ik vermoed dat je een draad je shield raakt die aan de massa hangt

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Kan er mee te maken hebben dat vuren weinig duurzaam is. Al schijnt er tegenwoordig een warmtebehandeling te zijn die de duurzaamheid enorm verbetert. In Amerika groeit geen fijnspar/vurenhout, maar de body van het prototype Telecaster was van pine oftewel dennenhout.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top