Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard Bouw elektrische gitaar

    [De link naar de uitgebreidere versie van dit project met meer tekst en uitleg en afbeeldingen (dit is in het Engels geschreven) : https://anouskalooijen.blogspot.com/...ic-guitar.html ]

    Al langere tijd had ik het idee dat ik toch maar eens een gitaar zou willen gaan bouwen. Na de zomervakantie ging mijn studie weer verder en ik merkte dat ik toch wel aardig wat tijd overhield, wat mij enorm verbaasde.
    Toen dit eind september nog steeds zo was dacht ik; 'ik wil toch wel eens weten hoe ik een elektrische gitaar zou kunnen gaan bouwen en wat daarbij komt kijken'. Dus ben ik onderzoek gaan doen.

    In oktober ben ik maar wat onderdelen gaan bestellen, want ik kreeg het idee om een gitaar te bouwen onmogelijk meer uit mijn hoofd. Na een tijdje wachten op die onderdelen kreeg ik meerendeel al vrij vroeg binnen, dus ben ik diezelfde week nog een gitaar op ware grootte gaan uittekenen. Vormen aanpassen, lengtes aanpassen, daarna overtrekken met pen of stift.

    En toen kreeg ik dit als schets:


    Later heb ik de vorm ietsjes veranderd qua details, ietsjes ronder hier, ietsjes korter daar, en de hals en bovenkant hiervan (toets?) wat vergroot en aangepast.

    Vervolgens met elektronica aan de gang gegaan, lekker solderen en bezig zijn. Aan de hand van wat schema's die zijn samengesteld uit heel veel informatie, sites en afbeeldingen, een eigen schema gemaakt daarop gebaseerd. En toen solderen.

    Op een mooi kartonnetje van bol.com in de juiste vorm lasergesneden vervolgens de elektronica onderdelen gelegd en eeeeeindelijk solderen. Toen kreeg ik het volgende:


    En wéér alle onderdelen uitleggen op de getekende gitaar:


    In december zat ik met een deadline voor mijn studie en had ik weinig tijd om goed verder te gaan. Toen werd het vakantie. Het eerste wat ik toen heb gedaan is een 3D model gemaakt in SolidWorks (technisch tekenen programma/ 3D CAD) en vlak daarna hout wezen halen. Vurenhout (geschaafd) voor de hals en berken voor de body.

    Januari was de maand dat de gitaar echt iets tastbaars wordt, tenminste het begin ervan. In de werkplaats heb ik het vurenhout (3 plaatjes van 18 mm dik) kunnen laten frezen aan de hand van het 3D model wat ik in de vakantie had gemaakt. Ook heb ik de voorkant afdekplaat (cover) van mooi wit polystreen kunnen laten lasersnijden. Alles instellen van de machines duurde even, maar werkte uiteindelijk wel. In anderhalve dag had ik toen de body al bijna af (op het schuren, afronden, details toevoegen, primer, verf en bevestiging na). Oh wacht, dat is totaal nog niet af! Maar het begin is er al wel.

    De binnenkant van de body heb ik gedeeltelijk open gelaten, mede vanwege het geluid wat de gitaar moet gaan produceren en mede vanwege het gewicht van de gitaar.

    De drie plaatjes hout op elkaar zien er als volgt uit (de open delen zitten in het middelste en onderste deel van de gitaar dus deze zijn niet zichtbaar):


    Vervolgens drie kabels losgesoldeerd want deze gaan door het midden van de body van de gitaar heen, en ik wil niet dat bij het schuren en primeren en lakken dat de onderdelen ook mat zwart gaan worden (ja, de gitaar gaat mat zwart worden trouwens!). Daarna de nog wel gesoldeerde onderdelen op de body gelegd:


    En vervolgens de cover en enkele onderdelen erbij:


    Op dit moment kan ik nog even niet veel verder, want de halspen die ik had besteld was veel te kort. Wachten tot de nieuwe binnenkomt (en precies die was tijdelijk niet op voorraad..) en dan kan ik daarna de hals gaan maken! (of ik deze zal laten frezen? Dat weet ik nog niet. De inkepingen voor de frets denk ik wel, maar de contour en outlines misschien niet wegens hout dat vrij veel versnippert en loslaat.)

    Nadat ik de halspen heb ontvangen zal ik op korte termijn weer verder gaan, en dan kan ik de body én de hals achter elkaar gaan schuren in plaats van vele dagen eventjes bezig te zijn.

    Wanneer ik weer verder kan zal ik zeker mijn proces bijhouden en uploaden (behalve hier in het nederlands houd ik het op mijn blog ook bij, deze is in het Engels en ik doe het daar wat uitgebreider dan hier. Dus mocht je meer willen lezen en veel meer afbeeldingen willen zien en wat extra tekst en uitleg, dan verwijs ik je door naar mijn blogpost: https://anouskalooijen.blogspot.com/...ic-guitar.html ).

    Op dit moment komt dit project dus even stil te liggen, maar dit zal niet heel lang meer duren denk ik. Ik houd jullie op de hoogte wanneer ik weer verder kan en wanneer er weer wat gebeurt met dit project!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Leuk

    Maar de knoppen kan ik niet helemaal volgen. Op de site schrijf je:

    ...
    - Potmeters (for the volume and tone knobs) (in this case I needed 3 of those)
    - Volume knobs (2 pieces) and Tone knob (1 piece)
    ...
    Het schema dat je post lijkt gewoon op het Fender Stratocaster schema, alleen 1 tone regelaar is voor de bridge pickup en de andere werkt zowel op middle en neck. Zo lijk je het ook gesoldeerd te hebben.



    Maar je hebt het over 2 volume knobs and 1 tone knob? Hoort dat andersom te zijn op heb je wat anders gemaakt dan op het schema?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Jeetje, goed gezien zeg!

    Het gaat om twee tone knoppen en één volume knop. Wegens een kapot ontvangen knop had ik tijdelijk twee volume en één tone neergelegd om er toch drie te hebben liggen (tja, als je er vier besteld hebt dan houd je er een over) maar ik heb inderdaad van alles daarna verkeerd gelegd en geschreven.

    Het schema is inderdaad vooral gebaseerd op die van Fender, maar omdat ik er niet volledig uit kwam heb ik meerdere schema's bekeken en toen is het wel gelukt. Zoals in het schema staat is het juist, dus twee tone en één volume knop.

    Nous

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2012
    Locatie
    Amstelvette
    Berichten
    110

    Standaard

    Cool project, weer eens wat geheel anders. Ook leuk te lezen hoe je het project benadert; eerst de electronica dan het hout etc. Succes!

  5. #5
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    De gitaren die ik gehad heb van dit soort hout waren allemaal erg slecht. Vurenhout is geen mooi toonhout en vanwege de jonge leeftijd en hars ook moeilijk in het gebruik. Het is wel goedkoop.

    Ga het project volgen.
    Vriendelijke groet,

  6. #6

    Standaard

    Ik vind het er veelbelovend uitzien.
    En ja, ik hoor bij de kliek die vind dat toonhout op een plank wel een kleine invloed heeft, maar dat dat niet overschat moet worden.

    Heb een jaar of tien geleden lopen leuren met een gitaar, gebouwd volgens het principe waarmee er voor de tweede oorlog propellors werden gebouwd. Als je met je knokkeltje zacht tegen zo’n propellor aantikt, blijft ie een minuut of wat naklinken.
    Heel bekende gitaarbouwers deden er een beetje lacherig over, waarmee blijkt dat de invloed nogal eens wordt overdreven. Te omslagtig, was het commentaar. Maakt weinig uit, was mijn vertaling.

    Mijn idee: goed bezig, lekker verder bouwen. Als de klank niet naar je zin is en dat zou aan het hout te wijten zijn, kun je altijd nog verder zien.

    Zie ook mijn post met de kleurpotloden body. Sorry, WiFi te gammelom m op te zoeken en erin te plakken, maar je komt er wel uit. Draadje met toonhout. Ook kleurpotloden en een beetje kunsthart klinken als een strat.

    Ik ben heel benieuwd wat het resultaat wordt.

    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  7. #7

    Standaard

    Tijd voor een korte update!

    Eindelijk de juiste halspen ontvangen, dat was wel een gedoe (tja, aliexpress.. wat had ik anders kunnen verwachten?). Maar hij is binnen, juiste formaat, juiste lengte en tweezijdig stelbaar.

    Maar eerst maar even het fretbord hoor, dat wordt veel werk. Oh nee, dat was veel werk. Merendeel hiervan heb ik al gedaan, het loopt ietsjes rond zoals ik wilde, de frets passen erin, en inmiddels zitten er ook gaten in voor de decals ('gewoon' ronde stippen om de frets aan te geven) waar ik asfaltnagels voor gebruik die ik inkort met een dremel. Hier heb ik al mee getest of dit werkte, en dit ging prima. Kort klusje, zo mee klaar en mooi resultaat vind ik. Maar op het fretbord ga ik ze pas na de verf erin slaan en afslijpen, anders worden deze ook gekleurd, dat is niet de bedoeling hahaha!


    En vervolgens even de hals grof gefreesd, want over de bovenkant ben ik qua afmetingen nog niet helemaal uit. Dit wordt een kwestie van een decoupeerzaag gebruiken en daarna lekker schuren, boren, en verder afwerken. En toen had ik ongeveer alle onderdelen wel, op de afwerking na.


    Dit zou het dan grof gezien langzaamaan moeten gaan worden:

    De spijkers aan beide zijden (ja, ik ben eigenwijs en vind dat mooier dan aan één zijkant) om de frets 3,5,7,9,12,15,17,19,21 aan te geven zou ik er al in kunnen slaan na het afslijpen, maar ik wil eerst de verf gedaan hebben om niet ook de spijkers onzichtbaar te laten worden. De elektronica is gedeeltelijk afgetapet want de kabels waren te lang en zaten in de weg. Dus ook maar weer even dit lossolderen, inkorten, bijwerken, samenvoegen, en opnieuw solderen.
    Hier is te zien wat ik heb afgetapet (zeven kabels: alle van de pickups en een kabel van de volume potmeter naar de 5way switch):


    En daarna opnieuw gekeken of de elektronica nu wel beter past, met het volgende resultaat:

    En ja hoor, alles past!


    Ik heb inmiddels meerdere malen gehoord dat vurenhout niet veel voorkomt en als toonhout vaak wordt afgeraden. Ik ben dan zo'n eigenwijs iemand die wil weten hoe dat klinkt! En mocht het echt niet mooi klinken, kan ik altijd nog een nieuwe hals maken van essen or berken en deze erop monteren.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat het grootste risico van vurenhout is dat het waarschijnlijk blijft werken en je dus de kans loopt dat de hals gaat torderen. Er is vaak wel een reden waarom bepaalde houtsoorten vrijwel nooit voor gitaarhalzen gebruikt worden. Ik had het zekere voor het onzekere genomen en een stukje esdoorn genomen of, als je in Gamma sferen wilt blijven, grenen.
    Respect voor je eigengereidheid trouwens hoor...!!

    Ik heb trouwens de perfecte stack voor jouw gitaar


  9. #9

    Standaard

    En weer even tijd om een update te plaatsen!

    Inmiddels is de body al helemaal afgerond aan de randen, net zoals de hals. Kostte even wat tijd maar viel mij heel erg mee, ik had verwacht dat het langer zou gaan duren.


    En toen werd het tijd om de hals aan de bovenkant 'even' wat dunner te maken nadat de vorm er eindelijk in zat (tja, ik wilde weer eens geen standaard stratocaster vorm, maar weer iets wat net wat anders was). Uiteindelijk na veel schetsen tot een (vind ik) mooi ontwerp gekomen.


    En vervolgens was ik ook zo slim geweest om aan de achterkant waar de tremolo komt, het gat eronder te maken voor de veren. Dat moet natuurlijk erboven zitten. Niet goed bedacht om het eronder te maken. Dus het werd tijd om dat maar eventjes bij te werken, wat wel vrij veel tijd kostte. En daarna meteen het verkeerde gat maar gedicht met wat plankjes en daarna hout met zaagsel.


    En na wat afgewerkte gaten in de body kwam nog de hals. Die gaten voor het systeem om de snaren mee aan te draaien hadden aan de achterkant gezorgd voor wat afgebrokkeld en versplinterd hout, dus dat ook maar meteen opgevuld met wat lijm met zaagsel. En er zat aan de achterkant een knoest in met een gat, aan de voorkant zit die er ook lichtjes maar die zit gelukkig dicht.
    En dan kom ik uiteindelijk op de volgende resultaten tot nu toe:



    De volgende stap wordt alles even bijschuren van wat verlijmd en opgevuld is, en in de kleine hoekjes en randen een Dremel in plaats van schuurmachine. Daarna wordt het langzaamaan om maar eens een kleurtje te gaan toevoegen!

    Nu heb ik nog wel een vraagje, over de cover plaat van de voorkant. De elektronica zit hier tegenaan. In sommige gevallen is die plaat afgedekt met folie (aluminium/koper/isolatie). In andere gevallen is dit soms ook op het hout gedaan. In dit geval wordt dat deze plaat:

    Wie heeft hier ervaring mee of mee geëxperimenteerd? Wat is wel of niet aan te raden? En indien het aan te raden zou zijn, is aluminium isolatiefolie dan goed? Mede vanwege de geleiding van aluminium van de folie leek het mij misschien niet handig, maar als je elk onderdeel los van de plaat eromheen zou afplakken zodat nergens onderdelen met elkaar verbonden zijn via de folie zou het moeten kunnen toch? Of zijn er andere mogelijkheden? Ik hoor graag!

    De volgende update zal misschien nog een tijdje kunnen gaan duren, wegens een droogtijd en meerdere lagen primer en lak enzovoorts, en vervolgens ook nog tijd en misschien kou. Hoe dan ook probeer ik zoveel mogelijk wanneer mogelijk verder aan de gitaar te werken, want ik ben er echt enorm enthousiast over!

    Misschien na dit project maar eens tijd maken om een doorzichtige gitaar te maken van acryl.. Of plexiglas... Of toch niet.. Jeetje ik loop ver vooruit! Deze gitaar is nog niet eens af en ik zit er al aan te denken om misschien nog een gitaar te gaan maken.. Wat haal ik mezelf nou in mijn hoofd!? Toch maar eerst even deze af gaan maken hoor! En daarna zie ik wel weer verder.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Qua isolatie moet je beide doen, dus zowel de slagplaat als de cavities. Slagplaat kun je gewoon met aluminiumfolie beplakken en de cavities met koperplakband. Het laatste kun je goedkoop bij Aliexpress vinden. Spul met elkaar verbinden en aarden is ook handig.

    Plexiglas is een merknaam voor acrylaat, net als Perspex trouwens.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top