Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Zero Glide Nut nuttig?

    Zijn er gebruikers of mensen met ervaring hier met het Zero Glide nut systeem? Ik ben wel benieuwd naar hun ervaring.

    Thx

    Tonefactory verkoopt deze dingen https://www.tonefactory.nl/catalogse...ide+Nut+System








    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 8 januari 2019 om 16:19
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2

    Standaard

    Niet met dit systeem, wel met nulfrets. Een nulfret is op zich een prima alternatief voor de traditionele nut maar of het nu echt alle voordelen oplevert die eraan worden toegeschreven... De open snaren zullen wel iets meer gaan klinken als de gefrette posities. Volgens mij hoor je dat verschil vooral met nylon snaren.

    Wat ik ook handig vind is dat je gemakkelijk kan overstappen op dikkere snaren zonder dat je meteen in de nut moet gaan vijlen. Daarbij moeten de sleuven van het nulfret systeem zelf natuurlijk wel ruim zijn ingevijld.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Wat ik ook handig vind is dat je gemakkelijk kan overstappen op dikkere snaren zonder dat je meteen in de nut moet gaan vijlen. Daarbij moeten de sleuven van het nulfret systeem zelf natuurlijk wel ruim zijn ingevijld.
    Als je een standaard nut hebt, die in de breedte even ruim is ingevijld, en in de hoogte (diepte) wel nauwkeurig, heb je toch exact hetzelfde?
    Anders gezegd, ik zie even niet het voordeel dat echt aan dit systeem is toe te kennen.

  4. #4

    Standaard

    Ja, maar dat is helaas zelden het geval. Bij de meeste nulfret systemen wel. Al kan ik uit de plaatjes niet goed afleiden of deze dat ook heeft, vandaar mijn laatste opmerking.

    Je hebt helemaal gelijk dat dit niet specifiek een voordeel is van nulfrets. Ook een Floyd Rose locking nut bijvoorbeeld is geschikt voor zowat alle snaardiktes.
    Laatst gewijzigd door mountainman; 8 januari 2019 om 21:29
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Het verbaast mij eerlijk gezegd dat dit niet al veel eerder ontwikkeld is. I.m.o. biedt het alleen maar voordelen. De bergman refereerde in zijn laatste post (die boven de mijne) al aan een FR locking nut. En ik hou enorm van het geluid daarvan, omdat het veel dichter komt tot het geluid van een fret, itt een traditionele topkam. Kwestie van persoonlijke voorkeur wellicht, maar ik hou ervan. En verder..., tsja eigenlijk is alles al gezegd door Tommy.

    Het enige waarin ik wel degelijk een probleem zie is het feit dat niet iedere fret hetzelfde is. Op zich hoeft dat ook niet natuurlijk, tenzij we gaan mierenneuken. En dan heb ik het over verschil in klank bij verschillende materialen, massa (denk bijv. aan de breedte van de fret), crowned of juist niet..., mijns inziens allemaal verwaarloosbaar, want het is een nulfret, dus daar voel je niets van en het geluid..., nogmaals, dat verschil lijkt me te verwaarlozen. ECHTERRRRR... de hoogte van de fret is wel degelijk van groot belang. Als je een liefhebber bent van, of een gitaar hebt voorzien van platte, brede frets, dan moet de nulfret wel de hoogte hebben die daarbij past. Nu weet ik niet of 'Zero Glide' verschillende frethoogtes aanbiedt, of dat het de bedoeling is dat je mogelijk zelf nog even de onderzijde van de nieuwe brug een beetje moet wegvijlen om die nulfret op de juiste hoogte te krijgen. Ergo, je zou zomaar eens alsnog de hulp in willen roepen van een bekwaamde gitaarbouwer/-reperateur, om die nieuwe topkam op je gitaar te krijgen.

    Maar goed, los daarvan, en ik herhaal het nog maar eens, ik zie alleen maar voordelen. En als ik de kans had zou ik sowieso al minstens de helft van mijn gitaren van de Zero Glide willen laten voorzien. Ik zou alleen (maar dat is waarschijnlijk eerder een psychische tekortkoming van mijn kant) liever hebben gezien dat het deel van de topkam dat er in dit systeem feitelijk niet meer toe doet, tóch vervangen zou zijn geweest door een exemplaar van grafiet, voor het geval er onverhoopt toch iets van frictie achter de nulfret mocht zijn. Maar nogmaals, da's waarschijnlijk onzin.
    En dan nog een laatste twijfelpuntje (en dat is een twijfelpuntje dat ik altijd al heb gehad bij IEDERE gitaar met een nulfret), hoe sterk IS die nulfret? Geloof het of niet, maar ik heb ooit een gitaar moeten laten herfretten nadat ik er anderhalf jaar op had gespeeld. En hoe je het ook wendt of keert, de nulfret heeft met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid méér te lijden dan welke andere fret ook. Dan moet je dus wel een fret van deugdelijk materiaal hebben, voordat je na twee jaar spelen ineens zes diepe putten in je nulfret ziet zitten. Ook hier geldt weer, niet erg waarschijnlijk, maar ik zou me hier graag goed over laten informeren.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Ik kan me vergissen maar ik ben er niet zeker van dat de nulfret zoveel te lijden heeft : je gaat daar toch niet benden, als je de snaar indrukt in het eerste vakje denk ik dat de bijkomende neerwaartse krachten meer op de eerste " echte fret " werken . De snaarspanning geeft wel een constante belasting ( neerwaartse druk ) maar doordat die vrij stabiel is lijkt me dat niet zo drastisch...
    Maar misschien zijn mijn opmerkingen wel totaal verkeerd. Iemand die het wel weet ?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Heb die 0 fret altijd een goed idee gevonden, zie vooral voordelen in het plaatsen (hoewel je het probleem van de juiste hoogte enkel verlegd) en slijtage van de nut is ook geen issue meer.
    Dit zijn kleine bescheiden 0 fretjes, meer een stoepje, wat prima is want wanneer er teveel ruimte tussen fret en sleuf zit kan de snaar daar blijven haken (zoals bij mijn Yamaha SG)
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Jammer dat ik met geen enkele gitaar problemen met de topkam heb, anders had ik dit best geprobeerd....., nou misschien doe ik het wel alsnog gewoon om eens te proberen. Ik lees overigens in de beschrijving dat het systeem met 3 verschillende hoogte frets geleverd wordt maar ze moeten volgens mij nog wel op lengte gemaakt worden en afgewerkt als ik het goed zie.

    Over dat hetzelfde klinken van de open en gefrette noten, ik heb één bas waar de fabrikant speciaal voor dat doel een topkam van hetzelfde materiaal als de frets heeft gemaakt en het werkt zowaar nog ook! (Peavey T40)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top