Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2012
    Locatie
    Amstelvette
    Berichten
    110

    Standaard Kimonocaster Fabric Finish

    Ik heb een voorliefde voor 'lelijke' gitaren zoals daar zijn Roze Paisley's, Hello Kitty Squiers en "over the goldtop" finishes. Zoiets als deze twee:
    En er ontbrak nog een Strat in de collectie, dus toen er een sale was bij Guitarbuild.co.uk kon ik het niet laten en kocht ik een essen Strat body. Inspiratie was een serie Japanse Fender Telecasters die heel kort leverbaar zijn geweest:

    Dus rijpte het plan om iets soortgelijks te maken, maar dan met stof in plaats van papier/behang als motief, ook wel fabric finish genaamd. Ik heb al een keer zoiets gemaakt (zie foto hierboven, die tele cabronita), dus helemaal nieuw was het niet. Voor de liefhebber: hier vind je een goede basis tutorial: http://www.projectguitar.com/tutoria...-finishes-r30/ en hier een serie video's: https://www.youtube.com/watch?v=ndrJdokTUic

    Inmiddels is het project in de fase dat ik kan gaan lakken, hieronder een sneak preview, maar voor het zover was heb ik al het nodige plak-, knip- en schuurwerk verricht. En niet te vergeten onderdelen besteld, wat ook een redelijk tijdsintensieve klus bleek te zijn. Ik zal de komende dagen (voor wie het leuk vindt) hier de verschillende stappen laten zien en ga ook jullie hulp inroepen, want ik weet lang niet alles.



    (Die neck is een cheapo Aliexpress ding waar ik eindeloos mee gerotzooid heb, vandaar die rare kleur + inlay. Gitaar is nu in het stadium dat het oppervlak helemaal uitgevlakt is en gelakt kan worden, dus nog echt work in progress).

  2. #2

    Standaard

    Super fraai aan het worden. Ik ga deze zeker volgen.
    Ken wel wat kimono’s, maar dat zijn dan kennelijk wat minder bloemige, wat meer traditionele motiefjes.
    Fabric finish ken ik als bekledingsmethode. Hoe je dat kunt schuren is een beetje een mysterie. Maar ik ga het zeker mee maken. Of meemaken, daar ben ik niet zeker van.

    Moet ik nog zeggen dat deze bij mij zeker niet onder de lelijke gitaartjes vallen?
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.978

    Standaard

    Ik vind er niets lelijks aan. Ik vind ze allemaal mooi, erg mooi. Die twee op de eerste foto (met de Hello Kitty erop) zijn echt enorm mooie gitaren.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik zou het een Oililly-caster noemen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2012
    Locatie
    Amstelvette
    Berichten
    110

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik zou het een Oililly-caster noemen.
    Dan zou het ook een short scale model moeten zijn, voor kinderhandjes. ;-)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2012
    Locatie
    Amstelvette
    Berichten
    110

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ik vind er niets lelijks aan. Ik vind ze allemaal mooi, erg mooi. Die twee op de eerste foto (met de Hello Kitty erop) zijn echt enorm mooie gitaren.
    Dank je voor de complimenten. Die Kitty is vooral geinig en doet het goed bij optredens. Zit nu wel een SD Invader kloon in om dat ding echt te laten scheuren.
    Laatst gewijzigd door Kostwinner; 9 januari 2019 om 14:06

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2012
    Locatie
    Amstelvette
    Berichten
    110

    Standaard Vervolg

    OK, een paar tips en opmerkingen, misschien dat iemand er iets aan heeft.
    Eigenlijk is het proces voor een fabric finish redelijk simpel: je plakt stof op de body (met Titebond), daarna zorg je dat de vezels plat liggen en het relief uit de stof is (met Sanding Sealer), en na een paar keer schuren kun je losgaan met de hoogglans lak. Maar omdat je werkt met verschillende variabelen (Is de stof wel kleurecht of verdampt die zodra je er iets opsmeert? Blijft de lijm wel goed zitten? Hoe verhoudt de lak zich tot de onderlaag? etc) heb ik eerst een proefje gedaan met een stukje hout en de spullen die ik had gekocht.


    Testplankje (toen was ik nog van plan een Paisley motief te gebruiken):

    De lijm is trouwens transparante Titebond, omdat ik niet wilde dat de stof zou verkleuren als de lijm opdroogt. Dat is helaas niet gelukt, maar dat komt niet door de lijm.

    Vastgeplakt en voorzien van een laag Sanding Sealer:


    Conclusie: er zijn geen rare chemische reacties aan het licht gekomen en de lijm blijft goed plakken. Ik maakte me namelijk zorgen over die Sanding Sealer, omdat deze gebaseerd is op Schellak en de vraag is hoe dat zich houdt als je er polylak overheen spuit. Volgens sommigen kan dat absoluut niet, anderen zeggen dat het prima gaat. Dus gewoon maar uitproberen. Overigens is sanding sealer slecht verkrijgbaar hier in NL. Er zijn maar twee merken, die van Rustins met Schellak en Chestnut op basis van cellulose. Die Chestnut had ik voor een eerder project gebruikt en achteraf had ik dat beter hier ook kunnen doen. Punt is namelijk dat die Rustins de witte delen van de stof een soort ei-gele kleur geeft, en dat maakt het dus een stuk minder fris en een beetje antiekerig.

    Goed, uiteindelijk andere stof gekocht via Kimonokopen.nl en een sjabloon gemaakt om te kijken hoe het patroon het beste geknipt kon worden:



    En dan de Bukake-fase, het aanbrengen van de lijm dus:

    Die lijm moet je natuurlijk eerst helemaal uitsmeren tot een gladde en vooral egale laag. Het fijne is dat je niks aan het hout hoeft te doen qua voorbehandeling, al heb ik voor de zekerheid wel een laag sealer aangebracht. Maar schuren hoeft dus niet in deze fase.
    Dan breng je de stof aan:
    [IMG]https://lh3.googleusercontent.com/LZ...1A=w1920-h1080[/IMG]

    En die trek je goed strak langs de randen en daarna met een roller goed aandrukken en een paar uur laten drogen. Daarna kun je de randen grof bijwerken. En daar maakte ik fout #1: in tegenstelling tot een Tele heeft een Strat geen rechte hoeken maar van die ronde, aflopende kanten. De vraag is dus tot hoever je de stof om die ronding om de zijkanten heen moet plakken. Achteraf heb ik die te ver door laten lopen over het randje, zodat je een merkwaardige overgang krijgt.



    Later valt dat nog te corrigeren door gewoon de randen en de stof te schuren zodat ze naadloos in elkaar overlopen, maar dat is wel een hoop extra werk. Had beter iets netter kunnen snijden.

    Dan ga je dus die sealer aanbrengen, wat er na 1 laag zo uitziet:



    Je ziet dan nog heel duidelijk de structuur van de katoen, en eerlijk gezegd dacht ik dat het nooit meer goed zou komen. Maar dat is dus een kwestie van nog minstens vier lagen sealer aanbrengen, en dan ziet het er ongeveer zo uit. Nog steeds kut, als een soort maanlandschap. Maar 't begint wel een beetje te glanzen.


    En dan is het tijd om de randjes weg te snijden lang de kanten. De stof is nu een beetje perkament-achtig stijf en hard geworden, dus dan kan met een exacto-mesjes heel goed. Hier zie je wat ik eerder bedoelde met te ver over de rand plakken:



    Dan eindelijk schuren, met 400Gr, en dan gebeurt er iets wonderlijks, namelijk de stof is helemaal vlak en zonder weefsel meer.

    Op sommige plekken zijn nog wat glimmende putjes zichtbaar, dus die schuur je dan ook voorzichtig weg, want je wil absoluut niet door de laag sealer heenschuren en op de stof terechtkomen. Ik heb overigens even opgemeten dat de katoen oorspronkelijk 0,20 mm dik was, en na de 6 lagen sealer 0,35. Dus dan weet je ongeveer wat de speelruimte is om te schuren.

    Dan is het tijd om de openingen weer vrij te maken, voorzichtig met een nieuw mesje:


    Morgen verder....

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.978

    Standaard

    Ik had niet eens door dat jij dit zelf deed. Fantastisch knap en mooi.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    eerlijk gezegd is dit helemaal mijn ding, gewoon jammer dat ik geen gitaar heb om dit te proberen :-(

    maar even wat anders, misschien voor jou ook mogelijk.

    1 in mijn vroegere vak als lijstenmaker moesten we wel eens schildersdoek dat bijvoorbeeld gescheurd was op masonite plakken.
    dat deden we dan met een watervast behanglijm die niet kon schimmelen.
    2 op een dagbesteding waar ik stage liep maakten ze met een speciale vloeistof kinderspijkerbroeken hard om daar staande poppen van te maken.
    hoezeer het wil plakken/lijmen/schuren weet ik niet maar hard werd het wel.
    3 deze topic gaat over het lakken van fender tweed versterkers, misschien nuttige info?
    http://www.tdpri.com/threads/how-muc...-tweed.130438/

    dank je voor de uitleg, ga hem verder zeker volgen
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 9 januari 2019 om 14:34

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2012
    Locatie
    Amstelvette
    Berichten
    110

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ik had niet eens door dat jij dit zelf deed. Fantastisch knap en mooi.
    Dank! Vergeleken bij het echte (hout-) werk dat ik hier af en toe zie ben ik natuurlijk maar een in-elkaar-zetter, maar 't is leuk om eens iets anders te doen, vandaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top