Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Vox MV50 AC - impedance en volume

    Ik heb zojuist een VOX MV50 AC besteld, om te kijken hoe deze bevalt in vergelijking met de MV50 CL die ik sinds gisteren heb...

    Mijn idee was de CL te gebruiken (ben fan van cleane tones en dat doet hij zeer lekker) en daar mbt een GT-1 of G3Xn mijn benodigde andere effecten bij te prikken. Uit reviews leek de CL versie de beste optie icm effecten. De CL heeft daarnaast ook een attenuator en kan op full, 1/10th en 1/100th wat in mijn flatje ook wel fijn is. Deze heb ik gekocht samen met de Harley Benton G112 Vintage cab (ivm de Celestion Vintage 30 speaker die daarin zit en de goede reviews die ik daarover had gelezen).

    Nu merk ik dat ik toch nog niet overtuigd ben van de sound icm de GT-1, moet nog wat meer spelen en uitvogelen natuurlijk, maar om die reden is nu dus de AC ook onderweg om te zien of ik daarmee zowel mijn clean als distorted (tot op zekere hoogte) uit kan krijgen zonder extra effecten nodig te hebben.

    Hoe dan ook, de AC heeft geen attenuator maar wel weer een impedance setting. Die kan op 4, 8 en 16ohm waarbij je respectievelijk 50, 25 en 12.5W krijgt.

    Zou het een optie zijn om mijn cab, 8 ohm, stadaard op de 16ohm setting te draaien om zo een wat lager volume te krijgen over het algemeen? Of zitten daar nog speciale nadelen aan...

    Dit allemaal als gevolg van mijn hernieuwde motivatie om weer lekker te gaan spelen en leren op de gitaar

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Met impedantie moet je niet rommelen. Gewoon de goede setting gebruiken!

  3. #3

    Standaard

    Da's duidelijk, thanks!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Nou ,....ik denk zelf dat het in dit geval alleen een klank- of terug-koppeling gerelateerde kwestie is wbt dat impedantie schakelaartje.
    Deze miniatuur-versterkertjes zijn met een Klasse D eindversterkertje uitgerust , en er zit geen impedantie-trafo in.

    Als je het op de achterkant leest , zie je steeds een vermogens-halvering bij elke verdubbeling van de ( aangesloten ) luidspreker-impedantie ,....en dat is niks nieuws onder de zon , ...maar altijd het geval bij transistorversterkers zonder impedantietrafo's.
    Laatst gewijzigd door 7ender; 11 januari 2019 om 01:41
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Zonder onderbouwing en technische kennis een angst reactie posten is één ding, maar 'm blind aannemen is een tweede.
    Zoals terecht wordt opgemerkt: het is in principe een transistor eindtrap, geen buizen. Dan is het inderdaad heel simpel: dubbele impedantie, half vermogen (kort door de bocht).
    Lees er de FAQ even op na, die is er niet voor niets.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  6. #6

    Standaard

    Beter te voorzichtig dan te roekeloos met dingen waar ik geen verstand van heb, en als iemand dan vol overtuiging iets post ga ik er gemakshalve maar vanuit dat het niet helemaal uit de lucht gegrepen is

    Hoe dan ook, heb zeker eea ingelezen maar eigenlijk zie ik nooit echt een eenduidig antwoord... En soms hangt het antwoord weer af van of het een buizen- of transistorversterker is. En ik weet ook weer niet helemaal waar ik de Vox MV50 dan onder moet plaatsen, vooral transistor maar met een mini-buizen achtig iets?

    Nou heb ik het gisteravond toch heel even geprobeerd en mijn eerste indruk is dat ik toch geen verschil hoor waarmee het voor mij ook opgelost zou zijn. Vandaag/van het weekend nog maar eens kijken (gistearvond was wat laat dus sowieso alles op laag volume)...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Vox MV50 = Transistor ( FET ) klasse D versterkertje

    ( die overigens best wel heel aardig klinkt ook )
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    Vox MV50 = Transistor ( FET ) klasse D versterkertje

    ( die overigens best wel heel aardig klinkt ook )
    Transistor dus...

    Klinkt inderdaad heel lekker, trouwens vanochtend nog even geprobeerd en wel een hoorbaar volume verschil tussen 16 en 8 ohm setting icm cab dus 'helaas' toch de moeite waard om verder uit te pluizen

    Ehm, maar aan je eerdere post te zien lijkt het dan vermoedelijk prima te doen aangezien het een aanpassing van geluid zou zijn ipv daadwerkelijke impedantie 'verandering'?

    Ok, ik blijf verder lezen en (onder)zoeken

    De AC kan, icm een LP bijv, ook lekker vies klinken btw... de cleane tonen van de CL vind ik wel weer mooier dus zoals het er nu naar uitziet gaat het zou maar eens neer kunnen komen op beide houden. ook geen ramp natuurlijk

    En hoe meer ik erover lees hoe meer het lijkt dat het een EQ iets is, dus dan zou het zonder problemen kunnen... Nou ja, van het weekend nog maar eens goed mee spelen...
    Laatst gewijzigd door dagrim1; 11 januari 2019 om 14:00

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    Die CL uitvoering heeft een maatje van me, die 'm gebruikt als reserve amp
    Hij dient als reserve voor in het geval de AC15 er 'ns per-ongeluk mee ophoudt.
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top