Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 39

Discussie: Advies gitaar

  1. #1

    Standaard Advies gitaar

    Hallo,
    Ik speel al een paar jaartjes gitaar.
    Ik heb in het begin veel elektrisch gespeeld. En ben daarna meer akoestisch gitaar gaan spelen.
    Sinds ongeveer een jaar ben ik weer veel meer aan het spelen op mijn elektrische gitaar.
    Ik heb nog een beginners gitaar van het merk Stagg, koste toen ongeveer 100 euro. En ik ben wel eens toe aan een nieuwe gitaar. Ik weet nog niet zo goed wat ik wil. Ik heb een lichte voorkeur voor een Fender Stratocaster.
    Ik zit te denken tussen deze gitaren: 'Fender Classic Player '60s Stratocaster ', 'Fender American Special Stratocaster', 'Guild Starfire III Black hollow body' of een Gibson les paul tribute.
    Ik hou een beetje van een clean geluid, een beetje een John Mayer geluid. Ik zoek een veelzijdige gitaar waar ik nog lang op kan spelen.
    Wat raden jullie mij aan?
    Is het 100 euro waard om voor een Fender American Special te gaan, of is deze alleen duurder omdat hier een USA label op staat?
    Krijg je uit een hollow body een veelzijdig geluid? En is Guild kwaliteit?
    En is een Gibson tribute een kwalitatief goed gitaar voor het geld? Of kun je beter voor een ander merk gaan rond deze prijs?
    Ik hoor graag van jullie.

    Groet,

    Bram

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Een paar antwoorden:

    De American Special serie wordt vervangen door wat anders, USA Performer

    https://www.gitarist.nl/nieuws/artik...ican-performer

    De American Special staat nu voor € 888,- bij Music Store, oude voorraad gaat eruit.

    Misschien interessant om de nieuwe performer serie af te wachten.

    De American Special heeft pickups met meer output, dat moet je smaak zijn. Ik heb er zelf nooit een vast gehouden, ik heb geen idee hoe een American Special klinkt.

    En de Classic Player 60 heeft een 12 inch radius toets, dat is wat platter dan een USA stratocaster, die heeft 9,5 inch.

    Verder is het toch echt een kwestie van smaak. Ik denk zelf dat als je een USA Fender kan betalen, het gewoon moet doen. 100 euro maak je zo op in de Mc Donalds of in de kroeg. Ik geloof niet zo in besparing, goede gitaar blijft vele jaren bij je. Dan stelt 100 euro meer of minder niet zo veel voor, vind ik.

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    "John Mayer " geluid. Dan kom je uit bij een stratocaster en heel veel oefenen. Er zit veel verschil in de Chinese gitaren en de Japanse en de Amerikaanse. Qua prijs kwaliteit vind ik de Japanners betere gitaren bouwen dan de Amerikanen.

    Er zijn ook een hoop goede Stratocaster klonen zoals de Blade, Maya of een Suhr. Ik zou een op gehoor kopen, op een plaatje lijken zelfs de Chinese gitaren heel wat maar het is niet veel. Daarom ook 10 keer zo goedkoop.
    Vriendelijke groet,

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Dag Bram, welkom op het forum!

    Ik heb zelf een American Special Strat. Is op zich een prima gitaar. Zoals al werd genoemd hebben ze wat meer output, daar moet je van houden. Ben een groot fan van de hals pickup, maar iets minder gecharmeerd van de brug pickup. Die is vrij fel. De Mexicaanse classic serie zal niet veel onder doen t.o.v. de special. De specs zijn wel anders, en dat moet je liggen. Volgens mij heeft de classic bijvoorbeeld een gelakte hals, de special die ik heb is mat. Dat maakt een verschil in het speelgevoel.

    Wat betreft een hollowbody: die heeft je wat meer een warme ronde sound, minder fel. Je hebt wat meer feedback en de bass slaat iets harder door. Een hollowbody durf ik zelf niet het meest veelzijdig te noemen.

    Gibson Tribute zijn kwalitatief erg goed voor het goed. Degelijke no-nonsense gitaar. De lak is dun en verweerd wel erg snel, je zult dus snel beschadigingen krijgen. Heeft ook wel weer z'n charme.

    Er bestaat eigenlijk geen gitaar die perfect is voor alle muziek stijlen. Wil je een goede all-round gitaar, dan zou ik zelf kiezen voor een Strat met een humbucker in de brugpositie. Daarmee kun je rocken op de brug en fraaie Mayer sounds krijgen op de hals positie. Het is makkelijker om met een Strat een rock sound te krijgen dan om met een Les Paul een John Mayer sound te krijgen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    een lespaul, strat, hollowbody verschillen ook qua mensuur en ergonomie.(grote en vorm body, de radius(bolling) van de toets)
    bijvoorbeeld de brug is anders op een strat in vergelijk met een lespaul.

    bij genoemde merken heb je ook nog G&L in de hoek van de strat kant die waar voor het geld levert.

    ik weet niet of er bij jou in de buurt een beetje gitaarwinkel zit waar je veel van die verschillende dingen zou kunnen uitproberen om te zien, voelen en horen wat bij je past
    dat zou je al veel helpen duidelijk te krijgen in welke hoek je het moet zoeken en komt tweedehands ook in beeld

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogueny Bekijk bericht
    Het is makkelijker om met een Strat een rock sound te krijgen dan om met een Les Paul een John Mayer sound te krijgen.
    Ja, zo lust ik er nog wel 'n paar.

    Bram, ik denk dat je eerst zelf meer duidelijkheid moet krijgen over wat je zelfs 'ongeveer' wilt. Nu heb je het over diverse Strats, maar Gibson en Guild komen ook even voorbij. Het is mij ook niet duidelijk op basis waarvan je een 'lichte voorkeur' voor Fender Strat hebt.
    Ga naar een gitaarboer en trek daar een aantal gitaren uit het rek, voel, speel, luister, en kijk hoeveel je op je spaarrekening hebt staan.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Kijk je sec naar de stijl die de ts wil spelen, zou ik ook een strat kiezen.
    Probeer een American Special via Mp te kopen, betaal je je niet blauw en qua afschrijving is het voordeliger dan een nieuwe Strat Performance te kopen.
    Voor een American Special betaal je met een beetje mazzel 600-650. Veel gitaar voor weinig. En de Texas specials zijn gewoon erg veelzijdig.

  8. #8

    Standaard

    Hallo,
    Bedankt voor jullie antwoorden!

    Er zit bij mij in de buurt geen grote gitaar winkel.
    Ik ben vorige week naar een kleinere gitaar winkel geweest in de buurt met het idee dat ik een strat wilde.
    Alleen hadden ze in die winkel niet veel strats meer. Ze stoppen namelijk met Fender.
    De verkoper heeft mij toen andere modellen laten bespelen zoals Guild en Eastman.
    Vooral de single cut modellen vond ik er erg mooi uitzien en voelde goed aan (dit was alleen wel een eastman van rond de 1600 euro). Ik wil max 1000 euro uitgeven dus dit werd hem niet. Ik kwam op internet de Gibson les paul tribute tegen die rond de 900 euro is, en dus een stuk aantrekkelijker.
    Hierdoor ben ik gaan twijfelen tussen een Fender strat en een Les paul tribute.
    Ik heb in de winkel dus niet een Fender rond mijn budget kunnen uitproberen. En ik weet ook niet zo goed waar een winkel is die een Gibson tribute heeft en een Fender rond 800/900 euro.
    Zonder ze beide bespeelt te hebben heb ik toch enige voorkeur voor een Fender stratocaster 60' mexican of American special in sonic blue met rosewood nek. Ik vind de kop van een American special iets minder mooi. Maar een USA made is natuurlijk ook wel aantrekkelijk voor een klein prijs verschil.

    Is het misschien verstandig om een nu een American special te kopen omdat deze nu een stuk goedkoper is dan de American Perfomers? En kent iemand misschien een grote gitaar winkel die deze 2 modellen heeft?

    Groet,

    Bram
    Laatst gewijzigd door BramW; 8 januari 2019 om 15:31

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Kijk ook eens naar 2dehands, ik heb een E serie Jap strat gezien voor 300, niet veel voor zo'n gitaar. Het betere Jap kopiewerk is ook niet verkeerd, Tokai, Fernandes. Godin , net FF anders maar veel waar voor het geld.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Uiteindelijk wil je een Stratocaster en een LP.

    Dan is nu meer de vraag in welke volgorde je ze gaat kopen. Start dan met de Stratocaster en daarna de LP als je het budget weer hebt.

    Een Stratocaster is een knutselgitaar, pickups, electronica, tuners, brug, alles kan je redelijk simpel vervangen. Als de basis goed is maakt het niet uit of je een special of een perfomer koopt. Het lijkt me ook grotendeels dezelfde gitaar. Ik heb nog geen reviews gezien van de performer.

    USA stratocasters hebben een brede kam (nut), ik meen bijna 43 mm, en Mex heeft meen ik 42 mm. Ik vind wat breder zelf lekkerder spelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top