Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    8 juni 2014
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    6

    Standaard Problemen tremolo picking

    Hoi iedereen,

    Ik ben een tijdje geleden begonnen met de tremolo picking techniek, alleen loop ik tegen een paar problemen aan:

    - Mijn plectrum blijft soms hangen in vooral de dikkere snaren. Komt dat omdat ik een te dikke plectrum (dunlop 0.73mm) gebruik?
    - Om een of andere reden heb ik gigantisch de neiging om van onder naar boven te beginnen, andersom ben ik in no-time de controle over het ritme kwijt.
    - Als ik meerdere snaren tegelijk aan sla raakt mijn arm vrij snel vermoeid.

    Iemand tips?

  2. #2

    Standaard

    Hoi,

    Je plectrum is zeker niet te dik, eerder te dun. Let er ook op dat je plectrum niet te ver uitsteekt (tussen duim en wijsvinger vandaan).
    Teveel uitstekend plectrum zorgt er alleen maar voor dat je blijft "hangen" tussen de snaren. Maak de picking beweging zo klein als mogelijk.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik zou inderdaad eerder een dikker plectrum proberen; met bv 0,6mm vind ik het veel lastiger dan met 2mm.
    En met een plectrum wasr de punt afgesleten is vind ik het ook lastiger dan met een nieuwe.

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    8 juni 2014
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    6

    Standaard

    Oké dan ga ik dat eens proberen. En die andere punten?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swolla86 Bekijk bericht
    Oké dan ga ik dat eens proberen. En die andere punten?
    Zonder beeld is dat lastig te beoordelen. Qua ritme kan een metronoom je helpen.
    Die vermoeidheid kan meerdere oorzaken hebben.
    Je spieren moeten dat duurvermogen ook opbouwen, dat heeft tijd nodig.
    Daarnaast is het misschien wel het allerbelangrijkste dat je ten allen tijde ontspanning in je slag moet moet houden.
    Indien je vermoeid raakt is dat juist lastig.
    Voorkom blessures, bouw het op.

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik weet niet hoe groot je plectrum is maar zo een kleine Jazz plectrum en dan met een behoorlijke dikte, daarmee zal het makkelijker gaan denk ik. De stubby JazzIII (3 mm) bijvoorbeeld. Of een ander dik plectrum van dat formaat.

  7. #7

    Standaard

    Hier waarde vroeger een vriendelijke, lopende vraagbaak rond die altijd met op dikte geschuurde bast van een kokosnoot speelde.
    Ik zal weer s contact met m opnemen.
    Maar goed kokosnoot dus. En niet al te puntig. En dan oefenen op een mandoline of 12 string. Een 6 snarige speelt altijd wat hakeriger, maar als je de 12 snaar onder de knie hebt is de stap naar 6 goed te doen.

    3mm dik lijkt mij qua gevoel ernstig tekort schieten. Haal dan gewoon de binnen deur uit zijn scharnieren. Bij een gitaar met een smalle snaar spacing is een heel dik plectrum geen plus.
    Je moet je hand een beetje kunnen bewegen nog, toch?
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    3mm dik lijkt mij qua gevoel ernstig tekort schieten. Haal dan gewoon de binnen deur uit zijn scharnieren. Bij een gitaar met een smalle snaar spacing is een heel dik plectrum geen plus.
    Je moet je hand een beetje kunnen bewegen nog, toch?
    Vriendelijke groet, Gus
    Is niet per definitie het geval Gus. Afhankelijk van je speeltstijl kan een 3mm pick juist prettiger zijn dan een 1mm.
    Directheid is daarbij essentieel.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul ST Bekijk bericht
    Is niet per definitie het geval Gus. Afhankelijk van je speeltstijl kan een 3mm pick juist prettiger zijn dan een 1mm.
    Directheid is daarbij essentieel.
    Klopt in algemene zin. Maar we hebben het hier over een speciale techniek. Je gaat dan in behoorlijk tempo over een snaar heen en weer. Als dan de ruimte tussen iedere snaar smal is, kom je met een heel dik plectrum in de problemen.
    Mijn ‘beeldspraak’ was dus speciaal bedoeld voor die pick techniek. En ok, ik gloof dat er weinig zo strikt persoonlijk is als plectrums en de dikte daarvan. Sorry voor de verwarring.

    Ps mijn moeder speelde mandoline met een heel zacht en dun plectrum. Bij een solo boog ze dat ietsje hol en had ze een plectrum dat meer volume uit haar mando haalde. Die techniek lijkt verloren te zijn gegaan.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Klopt in algemene zin. Maar we hebben het hier over een speciale techniek. Je gaat dan in behoorlijk tempo over een snaar heen en weer. Als dan de ruimte tussen iedere snaar smal is, kom je met een heel dik plectrum in de problemen.
    Mijn ‘beeldspraak’ was dus speciaal bedoeld voor die pick techniek. En ok, ik gloof dat er weinig zo strikt persoonlijk is als plectrums en de dikte daarvan. Sorry voor de verwarring.

    Ps mijn moeder speelde mandoline met een heel zacht en dun plectrum. Bij een solo boog ze dat ietsje hol en had ze een plectrum dat meer volume uit haar mando haalde. Die techniek lijkt verloren te zijn gegaan.
    Vriendelijke groet, Gus
    Ik denk toch dat je te abslouut spreekt Gus. Het is heel persoonlijk, ook bij tremolo. Zeker bij een techniek waarbij je let op het minimaliseren van de beweging (de uitzwaai zeg maar), kan een dikkere pick enorm helpen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top