Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Western gitaar topkam afstellen met vijlen

    Hoewel er al wel meer is geschreven over het vijlen van de topkam, wil ik toch nog een paar vragen hier kwijt:
    Ik heb een paar western gitaren hier waarvan de topkam ietsje moet worden ingevijld.
    Nu lees ik van alles en nog wat over de "echte"vijlen en hobby dingen zoals voelermaatjes van zaagribbeltjes voorzien.

    Maar wat is nu echt de way to go:

    Moet je precies de vijldikte hetzelfde als de snaardikte houden ? Zou ik overigens vreemd vinden want als je een gitaar koopt kun je nogal eens switchen van snaar dikte 009 tot 012 bijvoorbeeld. Die gitaar heeft dan toch een soort gemiddelde sleuf ?
    Als ik een serieuze set vijlen koop (iets van 90 euro) dan heb je een set met vastgestelde maten, heb ik daar dan wat aan ?

    Ik wil het graag serieus aanpakken, dat met die voelermaatjes zie ik niet zo zitten. heb ook al eens zo'n setje op Aliexpress gekocht maar van die vijlen werken alleen de dikke maten, de rest vijlt niet:
    http://www.aliexpress.com/item/luthier-tools-Guitar-Nut-Repair-Tools-Slotting-File-Saw-Rods-Slot-Filing-Set-Luthier-Replacement-Accessory/32899978238.html
    typisch voorbeeldje van kost niks, is ook niks...

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ik heb wel eens een ijzerzaag blad gebruikt voor de diepte en een nagelvijl voor de breedte. Als het maar vijlt. Meten van de snaar hoogte is wel belangrijk.
    Vriendelijke groet,

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Bij Stew Mac kun je precies de vijltjes kopen die je nodig hebt. voor ca 65.00€ een complete set. Ik heb ze er ook besteld.

    Of je koopt een nulfret setje (ik heb er 1 op Mp te koop staan) heb je altijd de perfecte snaarhoogte.

    [IMG]Topkam by motorhan, on Flickr[/IMG]

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Moet je de intonatie azn de brug niet aanpassen indien je een nulfret installeert ?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Zo te zien liggen de snaren precies op de 0-fret waar ze normaal gesproken van de topkam komen. Door deze plaatsing lijkt verdere aanpassing me dus niet nodig.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mtx123 Bekijk bericht
    Hoewel er al wel meer is geschreven over het vijlen van de topkam, wil ik toch nog een paar vragen hier kwijt:
    Ik heb een paar western gitaren hier waarvan de topkam ietsje moet worden ingevijld.
    Nu lees ik van alles en nog wat over de "echte"vijlen en hobby dingen zoals voelermaatjes van zaagribbeltjes voorzien.

    Maar wat is nu echt de way to go:

    Moet je precies de vijldikte hetzelfde als de snaardikte houden ? Zou ik overigens vreemd vinden want als je een gitaar koopt kun je nogal eens switchen van snaar dikte 009 tot 012 bijvoorbeeld. Die gitaar heeft dan toch een soort gemiddelde sleuf ?
    Als ik een serieuze set vijlen koop (iets van 90 euro) dan heb je een set met vastgestelde maten, heb ik daar dan wat aan ?

    Ik wil het graag serieus aanpakken, dat met die voelermaatjes zie ik niet zo zitten. heb ook al eens zo'n setje op Aliexpress gekocht maar van die vijlen werken alleen de dikke maten, de rest vijlt niet:
    http://www.aliexpress.com/item/luthier-tools-Guitar-Nut-Repair-Tools-Slotting-File-Saw-Rods-Slot-Filing-Set-Luthier-Replacement-Accessory/32899978238.html
    typisch voorbeeldje van kost niks, is ook niks...
    Ik heb zo'n zelfde setje gebruikt. Wel gelukt met een Graphtech tusq met veeeeeeel geduld maar daarna kon ik 't setje weggooien

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Ik heb van een setje sleutelvijlen de platte met behulp van een slijpsteen deze op de gewenste dikte geslepen. Maar uiteindelijk toch bij Ste Mac een setje originele Nut vijlen gekocht. alleen dan weer jammer ze hebben wel 0.10 en0.13 maar geen 11 en of 12. maar goed met die 10 lukt het ook wel om naar 11 te vijlen maar mooier is als ze die maat ook zouden hebben.

    Ik heb er ook zo'n beugel bijgekocht met lange voelermaten zodat je precies kan instellen tot hoever je wilt vijlen. Kan ook allemaal zonder ik weet het, maar als je het op gevoel doet heb je 6 x de kans dat je een keer te diep gaat en nu is dat praktisch uitgesloten.

    Gr
    Han

  8. #8

    Standaard

    Uiteindelijk besloten om deze vijlen set aan te schaffen. De meeste maten kloppen met mijn huidige snaren of zitten daar 0.01 of 0.02 vanaf..
    Hier ga ik eens lekker mee aan de slag als ik me een keertje geduldig en relaxed voel

  9. #9

    Standaard

    ik doe het al jaren met voeler maatjes waar tandjes aangeslepen zijn.
    je kunt daarmee ook 2 of meer voelrmaatjes tegen elkaar aan gebruiken, waardoor je een iets bredere gleuf krijgt.
    een stuk goedkoper dan die dure japanse vijlen, die meestal ook niet de juiste maat hebben.

  10. #10

    Standaard

    Mtx, ik heb een set van dezelfde fabrikant, met iets ander verloop: 010-056. Ermee werken gaat fantastisch. M.i. heb je de beste keus gemaakt. Wees wel voorzichtig met de dunste vijlen. Zet niet te veel kracht en buig ze niet, want dan kunnen ze breken. Heb ik overigens beslist niet meegemaakt. Hele nieuwe nuts mee gevijld. De sleufjes mogen zeker wat breder zijn dan de snaardikte. Geen enkel probleem. Integendeel. Doe het allemaal heel rustig aan. Snaren gewoon laten zitten. Alleen de snaar ontspannen waarvoor je gaat vijlen, dan kan je steeds zien wat het effect is. Nooit te ver gaan.
    Laatst gewijzigd door Charlie McD.; 19 januari 2019 om 22:26
    Een tweede jeugd, met een punt. Geen punt!
    Charlie McD Sr

    Lyrics & Music on Youtube

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top