Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22

Discussie: Buizen

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Met wekelijks repeteren plus 20 optredens draait je amp eerder in de richting van de 150-200 uur per jaar lijkt me?
    Heb je dan ook echt elke 3 jaar nieuwe eindbuizen, of ook weleens gewoon opnieuw biassen en gaaaaan?
    Om de 3 jaar doe ik veiligheidshalve een complete check.
    Daarmee voorkom je dat je onverhoopt stil staat tijdens optredens en dat wil je niet.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Aangezien er hier onderscheid gemaakt wordt tussen voorversterkerbuizen en eindbuizen:
    hoe zit dat met gelijkrichterbuizen?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.322

    Standaard

    Zelf ook nooit problemen gehad met buizen.
    Enige amp waarin ik ooit wat eindbuizen vervangen heb, heb ik dat gedaan om eens uit te proberen.
    Was eigenlijk niet eens nodig.
    En er is een tijd geweest waarin ik mijn amp toch ook echt 24h pw gebruikte.

  4. #14

    Standaard

    New Old Stock voorversterker buizen waren berekend op 10.000 uur tube life.
    Military spec zelfs 100.000 uur.

    Kan je dus theoretisch 20 jaar mee verder, miltirary spec zelfs 200 jaar .

    En nu de korrel zout:
    -Op voorwaarde dat ze fabriek-af geen gebreken vertonen (microfonie iod), en uiteraard dat je amp degelijk werkt.
    -Van nieuwe productie buizen weten we niet wat tube life is, maar ik ga er voor buizen uit fabrieken waar de productie nooit is stilgelegd van uit dat je jaren verder kan.
    -Over power tubes spreek ik me niet uit.


    Hieruit volgt ook een leuke tip: nieuwe old stock voorstersterkerbuizen zijn vaak peperduur. Maar gebruikte old stock voorversterkerbuizen zijn vaak véél goedkoper, en die kan je vaak nog jaren gebruiken. Dus gooi een used old stock buisje dat nog werkt niet weg.

  5. #15

    Standaard Buizen

    Heeft het gebruik van een Power- Attenuator ook geen invloed op de levensduur van Eindbuizen , omdat je de versterker vaak meer gaat oversturen met een lage geluidsweergave via de speakerbox.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Inderdaad. Je eindtrap buizen krijgen meer op hun donder dus ja, dat verkort de levensduur ook. Hoe hard je speelt is dus zeker van invloed op de buizen en hoe snel je de boel moet vervangen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Om de 3 jaar doe ik veiligheidshalve een complete check.
    Daarmee voorkom je dat je onverhoopt stil staat tijdens optredens en dat wil je niet.
    Ik laat mn versterker ook zo om de 3 jaar checken maar is niet altijd nodig om mn buizen te vervangen. Zolang het nog punchy en niet doffig klinkt speel ik nog wel ff door hoor.
    Denk dat als je alleen thuis speelt dat een eindbuis wel vele jaren mee gaan, speel je in een hobby bandje dan wel 7-10 jaar en bij 50-70 optredens per jaar dan gaat het gauw wel 3-5 jaar mee.

    En zoals Dirk_Hendrik al aangaf is het ook afhankelijk van hoe de buizen zijn afgesteld.
    Had in het begin van mn voormalige band Beat It 90 optredens in een jaar, zelf veel projectjes er naast en wat inval klusjes. Mijn eindversterker was heet afgesteld (klinkt toch lekkerder hoor) en na 2,5 jaar moest er toch nieuwe buizen in.
    Laatst gewijzigd door ateng; 5 januari 2019 om 14:51

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Mijn amp is juist vrij koud afgesteld, dus misschien kunnen ze ook wel langer mee.
    Maar ik zie een amp als een auto: regelmatig onderhoud kan nooit kwaad en voorkomt stilstand tijdens optredens.
    Het zijn niet alleen buizen maar ook elco’s, solderingen etc... hebben een check nodig om problemen tegen te gaan.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.322

    Standaard

    Valt wat voor te zeggen hoor.
    Then again; wat niet APK gekeurd wordt, en geen grote beurt krijgt, rijdt regelmatig nog decennia door in landen waar men niet aan APK & grote beurt doet.
    Vermoed dat voor veel pro's wel duidelijk is welk onderhoud hun gear vergt.
    Voor actieve amateurs ook, die hebben een hobby, en die hobby mag geld kosten (misschien dat je er ook wat mee genereert).
    De gemiddelde thuismuzikant daanentegen krijgt op GN een veelheid aan horror op zich afgevuurd bij dit soort stellingen.
    Speel sinds 1992, poos goed actief geweest in bandverband, laatste 10 jaar eigenlijk alleen nog thuis.
    In al die tijd, is de suggestie van het gezeik relatief uitgebleven, in verhouding tot de terughoudendheid en doom scenario's die op dit forum voorgesteld worden.
    En nu generaliseer ik even; elco's, trafo's, buizen, buisvoetjes, aarde, speakers, poosje niet gebruiken etc.
    Mag ik afkloppen, maar wil ik wel vermelden; het loopt zo een vaart niet.
    Laatst gewijzigd door Tupelo; 5 januari 2019 om 15:35

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Mag ik afkloppen, maar wil ik wel vermelden; het loopt zo een vaart niet.
    +1.

    Ik zou daar het oude "if it aint broke don't fix it" aan toe willen voegen".
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top