Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: Buizen

  1. #1

    Standaard Buizen

    Hallo

    Een vriend van mij beweert dat buizen wel 10 jaar meegaan , ik heb hem verteld dat over algemeen de buizen 2-5 Jaar meegaan , een en ander ligt natuurlijk ook aan de bedrijfs uren.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ligt er aan welke buizen. Voorversterkerbuizen gaan met gemak tien jaar mee en ook wel langer. Eindbuizen zijn wel even sneller op. Jaartje of vijf of zo.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Hier staat een Champ uit 1978. Daar heb ik nog diverse oudere buizen voor, Tronal en Hytron en RCA en een 6v6 coke-bottle waar het merk van afgesleten is (maar ik vermoed ook Hytron). Leeftijd weet ik niet precies maar meer dan dertig jaar zou me niets verbazen. En ze werken nog uitstekend.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ze werken ook wel, maar het verschil met nieuwe eindbuizen is echt alsof er een deken over je geluid zat. Tenminste, dat is wel mijn ervaring.

  5. #5

    Standaard

    Ligt aan het type buis, het merk, waar hij in het circuit zit, idd het aantal gebruiksuren en, zeker met eindbuizen, hoe hij is ingesteld. Te heet kan te gek klinken maar de slijtage is ook een stuk hoger. Je kan deze vraag dus pas deels beantwoorden als je de betreffende versterker kent waar die buizen inzitten.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Gemiddeld blijven eindbuizen 200 speeluren mooi en voorversterker buizen 400 speeluren.
    Dus stand-by telt niet mee
    Dat is een beetje de richtlijn.
    Tenzij je beroemd artiest bent die willen eerder nieuwe , hebben toch geld zat 😁

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Gemiddeld blijven eindbuizen 200 speeluren mooi en voorversterker buizen 400 speeluren.
    Dat is bij 80-90 uur per jaar een ruime 2 jaar met nieuwe eindbuizen?
    Vind ik wel heel weinig.
    De buizen in mijn meestgebruikte versterker zijn nu een jaar of 7 oud en zijn nog prima in orde, zei de dokter. Dat is nogal een verschil tov bovenstaand gemiddelde, vind ik. Als het inderdaad zo veel kan afwijken (zie post van D_H), heeft een gemiddelde levensduur eigenlijk niet zo veel waarde?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Eind dit jaar is mijn amp weer aan de beurt.
    Repeteer elke week plus gemiddeld ca. 20 optredens. Om de 3 jaar onderhoud plus buizen is dan wel een must om hem betrouwbaar te houden en zonder kuren te kunnen spelen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Met wekelijks repeteren plus 20 optredens draait je amp eerder in de richting van de 150-200 uur per jaar lijkt me?
    Heb je dan ook echt elke 3 jaar nieuwe eindbuizen, of ook weleens gewoon opnieuw biassen en gaaaaan?

  10. #10

    Standaard Buizen

    Hallo

    Het gaat hierom de 6V6 Buizen van het merk JJ , in een PP versterker.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top