Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard mini humbucker vs firebird mini humbucker

    ik ben zo een gek typ die eerst van alles gaat uitzoeken voordat hij dingen koopt.
    nu ben ik info aan het verzamelen voor het project met deze gitaar



    nu zou daar met wat aanpassing een minihumbucker in/op passen.

    nu is er veel te vinden op ebay en aliexpress.
    ceramisch
    https://nl.aliexpress.com/store/prod...6f0f3412mkhdct

    alnico 5
    https://nl.aliexpress.com/item/Sell-...2e123c00FZ8yLs
    https://nl.aliexpress.com/item/Hot-C...2e123c00FZ8yLs
    en meestal met een brass chrome cover.

    maar volgens mij is dit niet hetzelfde als een firebird pickup.
    (volgens mij had de gitarist bij de voice zo nu en dan een firebird in gebruik met wel een bijzonder geluid)

    maar wat zal het verschil zijn tussen ceramisch en alnico als de cover brass is?
    alle info is welkom

  2. #2

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    zeer wisselende ervaringen lees ik daar, wat voornamelijk opvalt is de ceramische overwound pups die helemaal niet goed lijken te scoren.
    ik zit bij deze gitaar wel wat te denken richting slide gebruik en misschien zijn firebird like pups misschien wel wat te schel.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    vond deze wel heel verhelderend.
    https://www.youtube.com/watch?v=tjpyxovZwHc

    en hoe moet het zo, ook hier eenzelfde vraag
    http://www.tdpri.com/threads/matchin...ebirds.910085/

    constructie is dus duidelijk anders en geluid ook.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Firebird pickups en mini humbuckers (uit Epiphones en vervolgens Les Paul deluxe begin 70's) zijn niet hetzelfde.

    De Firebird is verschillende malen uitgegeven met verschillende pickups. De 70's bird die ik eens met een LP deluxe met minihb's heb vergeleken klonk vooral als een opgefokte tele, heel vet, wat betreft output en klank precies tussen Tele en Gibson in. De LP deluxe had veel meer output, klonk warmer en donkerder en zat dichter tegen een PAF achtige HB aan in vergelijking met de firebird.

    ergens uit mijn archief:

    "There are alot of players that think the Gibson Firebird and Gibson Mini-Humbucker are the same pickup with different covers. This is not the case. They are entirely different designs. This brief article will explain the differences.
    The Firebird mini-humbucker appears outwardly like the mini-humbucker used on other Gibson guitars such as the Les Paul Deluxe, except for its solid cover. Underneath, however, critical differences are revealed. Whereas the standard, Epiphone-derived mini-humbucker is designed like a PAF-type humbucker but narrower, with a bar magnet placed beneath the two coils and in contact with the individual steel pole pieces running through them, the Firebird pickup is constructed with two alnico bar magnets, positioned one each within the two coils, in a dual-blade-styled design. Using magnetic material within the coil helps to increase a pickup’s definition and treble response; the Firebird pickup is, therefore, a little weaker than the standard PAF-style humbucker or mini-humbucker, and also a lot brighter than either."

    http://www.heliotricity.com/vintagefirebirdpickups.html

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Effe off-topic als het mag: wat is het eigenlijk voor een gitaar?

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Die Firebird-achtige waar de gitarist bij The Voice mee speelt, is een Volt electrics Reverse. En als ik me goed herinner had hij nu net degene in gebruik waar geen Firebird pickups in zitten maar een variant op een goldfoil. Als je weet welke kleur hij gebruikt kun je het op de Volt website nakijken.
    Ik heb zelf op de versies met Lollar pups gespeeld en die met de TV Jones. Daarnaast heb ik nu zelf de Junior variant van Epiphone, die JB sig die klaarblijkelijk een goede FB pup aan boord heeft.
    Als ik na deze background check mag zeggen hoe ik ze vind klinken: inderdaad veel dichterbij een groter klinkende Tele, beter gezegd een dikkere Esquire. Minder mids, groter dynamisch bereik dan een mini humbucker. Komt dan dichter bij een goeie PAF kloon, maar dan wederom met minder mids.
    Het is een aparte gitaar, snap wel dat daar minder liefhebbers voor zijn, maar snap eerlijk gezegd niet dat de Firebird pickup niet veel vaker wordt ingezet.

    Maar we hebben hier een potentiële kandidaat zie ik

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    De Firebird pickup klinkt wat feller dan een mini humbucker.

    Ik gebruikte vroeger een Firebird voor twangy Link Wray stuff. Ik heb ook een mening over een mini humbucker overigens maar niet bijzonder grappig of educatief.

    Fun fact. Ik kocht een Firebird omdat ik heel erg jaloers was op het geluid wat Paul Mccartney op Ram eruit perste (dat ik visueel combineerde met Phil Manzanera's Firebird 7)
    Jaaaren later kwam ik erachter dat Mccartney's Firebird P90's had.
    Ok.
    De Firebird is bovendien ergonomisch een nachtmerrie dus dat kwam goed uit.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 3 januari 2019 om 21:48
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Effe off-topic als het mag: wat is het eigenlijk voor een gitaar?
    een oude framus 5/50 hobby
    iemand heeft hem flink aan de tand gevoeld en de hals zit met drie schroeven vast aan de hiel met een extra schroef door de hiel in de body.
    er zijn diverse gedichte gaten van potmeters/schakelaars en de brug is op een of ander manier gebroken, zakt door zijn pootjes.
    het gat waar de pickup zit is zeer grof uitgezaagd.
    kort gezegd, er zit wat werk aan en mijn idee is om hem iedergeval voor slide bespeelbaar te krijgen.
    daarom ook het idee van een minihumbucker of firebird achtige pickup

    http://framus-vintage.de/modules/mod...tID=4628&cl=EN


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Die Firebird-achtige waar de gitarist bij The Voice mee speelt, is een Volt electrics Reverse. En als ik me goed herinner had hij nu net degene in gebruik waar geen Firebird pickups in zitten maar een variant op een goldfoil. Als je weet welke kleur hij gebruikt kun je het op de Volt website nakijken.
    hij komt bijna niet in beeld, zag even een headstock en een beetje van de vorm.
    klink qua geluid bijna richting rickenbacker.

    trouwens even zijstap, als er 1 the voice is is het wel die band, wat die daar allemaal neerzetten, gewoon klasse

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top