Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 29 van 29
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Ik denk het wel, al klinkt een 15 watter nooit zo groots als bijvoorbeeld een 50 watt buizentop.
    Echt wel! Misschien zelfs wel grootser! Dat hangt van het volume af waarop je wil spelen. Wel eens een 5 watt champ door een 4x12 gespeeld? Je weet niet wat je hoort! Hoe denk je dat alle klassieke albums zijn opgenomen? Juist ja!

    Cabinet en aantal speakers doen echt heel veel! Een Blues Jr zal zeker groots klinken door een 2x12 closed cab. Sterker nog, die zal al veel vetter klinken als je ‘m in een groter 1x12” cab zou zetten, bijvoorbeeld een Blues Deluxe of Hot Rod Deluxe. Bass respons neemt evenredig toe met het oppervlak van de baffle in dat geval.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    De blues jr heeft de meest kleine afmetingen voor een 12" mogelijk dus ja, elke andere kist die meer inhoud heeft zal minder boxy klinken he.
    Maar euh... in de tijd dat je loopt te filosoferen in dit topic had je hem al 100 keer kunnen aansluiten?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Echt wel! Misschien zelfs wel grootser! Dat hangt van het volume af waarop je wil spelen. Wel eens een 5 watt champ door een 4x12 gespeeld? Je weet niet wat je hoort! Hoe denk je dat alle klassieke albums zijn opgenomen? Juist ja!

    Cabinet en aantal speakers doen echt heel veel! Een Blues Jr zal zeker groots klinken door een 2x12 closed cab. Sterker nog, die zal al veel vetter klinken als je ‘m in een groter 1x12” cab zou zetten, bijvoorbeeld een Blues Deluxe of Hot Rod Deluxe. Bass respons neemt evenredig toe met het oppervlak van de baffle in dat geval.
    Ik denk dat je groots en ideaal eindtrapvolume door elkaar haalt. Ik heb de BJ vaak genoeg op het podium meegenomen en door een 2x12 cab gejaagd. Het werd nooit zo dik en powerful als met mijn Rockerverb. Daar zit meer druk en laag in. Het klinkt gewoon breder en dieper. Opnames/ideaal geluid in de mix is een heel ander verhaal.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Een Blues Jr zal zeker groots klinken door een 2x12 closed cab. Sterker nog, die zal al veel vetter klinken als je ‘m in een groter 1x12” cab zou zetten, bijvoorbeeld een Blues Deluxe of Hot Rod Deluxe. Bass respons neemt evenredig toe met het oppervlak van de baffle in dat geval.
    Een Hot Rod Deluxe cab heeft een gesloten achterkant. De Two-Rock cab die ik op het oog heb, is open aan de achterkant. Zal dat dan ook vetter klinken?

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    De blues jr heeft de meest kleine afmetingen voor een 12" mogelijk dus ja, elke andere kist die meer inhoud heeft zal minder boxy klinken he.
    Maar euh... in de tijd dat je loopt te filosoferen in dit topic had je hem al 100 keer kunnen aansluiten?
    Daar heb je gelijk in. Alleen ligt het niet om de hoek waar ik hem zou kunnen kopen. En daarnaast is het geen goedkope cab, dus wil op deze manier eerst wat kennis op doen door het een en ander aan meer ervaren gitaristen te vragen

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Oh, je hebt nog niks, dan heb ik niks gezegd.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    Een Hot Rod Deluxe cab heeft een gesloten achterkant. De Two-Rock cab die ik op het oog heb, is open aan de achterkant. Zal dat dan ook vetter klinken?
    Een open cab geeft vaak meer bas en klinkt meer surround als een gesloten cab, die weer wat strakker en punchier klinkt. Het ene of het andere merk (constructie), de afmetingen en de speaker maken wel verschil. Ik heb een 112 ported closed cab die een flinke partij bas en laagmid afgeeft. Qua basweergave doet hij niet onder voor een 2x12.

    Neus eens rond op MP. Er staan diverse goede cabs te koop, bijv. een Bogner Cube of een Orange PPC112. Let wel op de Ohm-waarde. Veel 1x12 cabs hebben een 16 Ohm speaker. Ideaal voor jou is een 8 Ohm speaker.
    Laatst gewijzigd door telerocker; 4 januari 2019 om 05:41
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Ik denk dat je groots en ideaal eindtrapvolume door elkaar haalt. Ik heb de BJ vaak genoeg op het podium meegenomen en door een 2x12 cab gejaagd. Het werd nooit zo dik en powerful als met mijn Rockerverb. Daar zit meer druk en laag in. Het klinkt gewoon breder en dieper. Opnames/ideaal geluid in de mix is een heel ander verhaal.
    Ok ja, je hebt gelijk natuurlijk, dat probeerde ik te duiden met ‘afhankelijk van welk volume’.

    Nu ik zelf cabs bouw voor m’n ampjes leer ik veel over wat een cab doet. Als ik op laag volume een 15 wattertje over de speaker in de cab van m’n Blues Deluxe afspeel klinkt dat op laag volume vrijwel identiek.

    Ook heb ik gemerkt dat je wel iets aan bas-respons in kleine cabinetjes kunt winnen door ze zo ‘stijf’ mogelijk te maken, vooral de baffle. Zo heb ik de bas-response van mijn Session Blues Baby 22 aanzienlijk verbeterd door de oorspronkelijke floating baffle (4 schroeven à la Tweed Deluxe) onder en boven te verstijven en vast te zetten met stevige balkjes. Het wordt natuurlijk nooit een 4x12 cab.......
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Ok ja, je hebt gelijk natuurlijk, dat probeerde ik te duiden met ‘afhankelijk van welk volume’.

    Nu ik zelf cabs bouw voor m’n ampjes leer ik veel over wat een cab doet. Als ik op laag volume een 15 wattertje over de speaker in de cab van m’n Blues Deluxe afspeel klinkt dat op laag volume vrijwel identiek.

    Ook heb ik gemerkt dat je wel iets aan bas-respons in kleine cabinetjes kunt winnen door ze zo ‘stijf’ mogelijk te maken, vooral de baffle. Zo heb ik de bas-response van mijn Session Blues Baby 22 aanzienlijk verbeterd door de oorspronkelijke floating baffle (4 schroeven à la Tweed Deluxe) onder en boven te verstijven en vast te zetten met stevige balkjes. Het wordt natuurlijk nooit een 4x12 cab.......
    Constructie maak idd veel uit. Een vriend van me heeft een 18-watt Tweed-amp bouwpakketje in een ruim 112 open back cabinet gezet. Je verbaast je hoeveel bas en druk daar nog uit komt. Op gezellig repetitieniveau dan...
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top