Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2014
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    116

    Standaard Elementenschakelaar kapot? en hoe vervangen?

    Hallo, heeft iemand al zelf een (vijf standen) elementenschakelaar vervangen op zijn electrische gitaar? Ik vermoed dat de mijne kapot is. Stand 1 en stand vijf klinkt normaal maar de andere standen klinken allemaal precies hetzelfde namelijk héél donker en niet helder, het is plots gebeurd. Ik heb de indruk dat een de herstelling vrij kostelijk is aan werkuur en daarom wil ik hetzelf doen ook al omdat het maar een beginnersgitaartje is nl een squier. Ik weet niet wat het gaat kosten om die elementenschakelaar te laten vervangen bij de platenboer maar ik vermoed dat de herstellingskost niet meer in verhouding is met de waarde van mijn gitaartje. het gaat om een squier strat affinty. Iemand tips hoe beginnen bijvoorbeeld aanschaf schakelaar voor dit type gitaar, soldeerbout voor het fijnere werk enz...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ik heb het zelf weleens gedaan op een Yamaha Pacifica. Qua werkuren stelt het echt niks voor als je weet wat je doet en een beetje vaardig bent (snaren alleen losdraaien - niet eens helemaal eraf halen, slagplaat losschroeven en er tussenuit, draadjes los, schakelaar los, nieuwe schakelaar erin, draadjes solderen, slagplaat terug, snaren spannen, klaar ).

    Zelfs met aanschaf soldeerboutje blijf je nog wel onder de €189,- toch?

    Alleen even opletten dat de nieuwe schakelaar dezelfde pinning heeft (of je meet de schakelcontacten even stuk voor stuk door en past de bedrading hierop aan):

    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Het is een klusje van niets maar als je nooit gesoldeerd hebt is allles lastig de eerste keer.

    In een squier zit waarschijnlijk onderstaand soort schakelaar maar zeker weten doe ik dat niet. Foto maken van de oude en net zo solderen op de nieuwe.

    https://www.tonefactory.nl/lever-swi...with-white-cap

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Het zou ook zomaar kunnen dat er alleen iets mis is met (de verbinding met) je middelste element, en dat de schakelaar zelf nog prima is...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Komt meteen de volgende vraag:
    Hoe is de tone pot configuratie op dit model? Regelt 1 van de tone pots het middelste element. Staat die soms dicht of heeft die misschien sluiting? Dan hoor je dat waarschijnlijk ook op alle 3 de genoemde standen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2014
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    116

    Standaard

    He bedankt voor de reacties, héél vreemd maar nu is alles weer normaal, en toch ben ik zeker dat de de drie genoemde standen gisterenavond exact hetzelfde doffe geluid voortbrachten. @ Plant het is deze gitaar: https://www.bax-shop.be/nl/elektrisc...-montego-black HSS configuratie dus.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2014
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Het zou ook zomaar kunnen dat er alleen iets mis is met (de verbinding met) je middelste element, en dat de schakelaar zelf nog prima is...
    Misschien moet ik ze dan maar eens openmaken? Kabeltje los? Ik speel er wel veel mee buiten op het strand afgelopen zomer (met de mini versterker blackstar) zit dan wel wat stof en zand rond de elementen wat ik later wegzuig... Maar voorlopig werkt alles weer naar behoren...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2014
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    116

    Standaard

    Bedankt allen voor het meedenken....

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Stof en zand zal nog een minder groot probleem zijn dan zout water.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2014
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Stof en zand zal nog een minder groot probleem zijn dan zout water.
    Dat geloof ik best, gelukkig is het strand gelegen aan zoet water ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top