Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1

    Standaard Onderhoud gitaar snaren

    Hallo Gitaarvrienden,

    Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe (muziek)jaar.
    Vast al een besproken op dit forum, maar kon er niet veel over vinden.
    Hoe kan ik het beste mijn gitaar snaren onderhouden? Er bestaan wel dingen zoals Fretfast ed, maar deze zijn niet echt goedkoop, drogen snel uit en worden snel smerig.
    Zijn er wellicht ook huis,tuin en keukenmiddelen die net zo goed werken en veilig te gebruiken zijn?
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

    M.v.g. en een goed uiteinde.
    Han

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Handen wassen voor het gitaarspelen is nog niet erns zo' n gekke tip ! Voor de rest de snaren even schoonmaken met een droog doekje na het spelen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Alvast de beste wensen ook!
    Ik moet je eerlijk zeggen dat ik snaren niet onderhoud. Na 6-8 weken vervang ik ze en elke snaarbeurt olie ik de toets in.
    That’s it.
    Vroeger inderdaad fast fret gebruikt maar ondanks dat de snaren wat gladder blijven gaan ze wel doffer klinken en moest ik ze alsnog na 6 weken vervangen daardoor vind ik het middel weinig toevoegen.
    Bassisten daarentegen koken oude snaren uit en daardoor blijven ze langer goed maar gaan na verloop van tijd toch dof klinken omdat de rek eruit is.
    Snaren onderhoud vind ik dus een beetje nutteloos, zeker als je regelmatig speelt zoals ik.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Eventuerl kan je ook gecoate snaren nemen. Die hebben een beschermend laagje tegen oxyderen zodat ze langer goed blijven. "Feel" en klank wijzigen wel iets . Hoe erg je dat vindt moet je zelf ondervinden.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.445

    Standaard

    Inderdaad een doekje er over is genoeg. Wil de klank van nieuwe snaren behouden dan is het op tijd wisselen de enige oplossing. Ik heb de mazzel dat mijn snaren nooit zwart worden en moet eerlijk zeggen dat ik verder niks doe en wacht met wissen totdat de snaren echt dood zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denis.hermans Bekijk bericht
    Handen wassen voor het gitaarspelen is nog niet erns zo' n gekke tip ! Voor de rest de snaren even schoonmaken met een droog doekje na het spelen.
    Dit dus, schone handen vooraf en na afloop even een doekje erlangs.

    Verder hangt ook veel af van de persoon (zuurgraad zweet?). Ik heb weleens meegemaakt dat iemand op mijn gitaar met een vers setje snaren een setje nummers speelde en daarna klonken de snaren al dof. Daar had die persoon zelf ook altijd last van.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7

    Standaard

    Eigenlijk doe ik niets van dat alles. Enig moment hoor ik het, stoor ik me eran en dan wissel ik. In de zomer is dat sneller dan in de winter.
    Mijn maat poetst zijn snaren na elke aanraking en die wisselt 1x per eeuwigheid. Imo; hangt van je transpiratie af en waar je jezelf comfortabel bij voelt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Ik ben een beetje apart in die dingen. Ik hou van de klank van ouwe, ingespeelde snaren en ik breek ze zelden. En als ik een snaar breek gooi ik er direct een volledig nieuw setje op. Gelukkig behoor ik niet tot de types die allerlei agressieve zuren uitzweet, dus blijven de snaartjes erg lang ok. Ik poets ze niet af, ik doe er helemaal niks mee. Ik gebruik standaard .011 Ernie Ball setjes en ik weet inmiddels uit ervaring dat ze pas na 5 jaar, maar dan ook wel ineens in vrij korte tijd, beroerd gaan klinken.
    Ik denk dat ik een beetje mazzel heb in die dingen.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    5 jaar
    Nu zitten ze er bij mij ook zomaar een half jaar op, maar er was een tijd dat ik maandelijks snaren verving. En niet omdat ze braken, er breken sowieso nooit snaren.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Ik ben een beetje apart in die dingen. Ik hou van de klank van ouwe, ingespeelde snaren en ik breek ze zelden. En als ik een snaar breek gooi ik er direct een volledig nieuw setje op. Gelukkig behoor ik niet tot de types die allerlei agressieve zuren uitzweet, dus blijven de snaartjes erg lang ok. Ik poets ze niet af, ik doe er helemaal niks mee. Ik gebruik standaard .011 Ernie Ball setjes en ik weet inmiddels uit ervaring dat ze pas na 5 jaar, maar dan ook wel ineens in vrij korte tijd, beroerd gaan klinken.
    Ik denk dat ik een beetje mazzel heb in die dingen.
    Ik hou ook van royaal ingespeelde snaren (EB 0.10). Qua onderhoud is het een doekje na en soms wat fastfred erop voor een optreden. Na maanden bereiken ze echter de klif en breekt er eentje. Ik had dat laatst tijdens een optreden. Geen drama verder, ik heb een andere gitaar gepakt en kon verder. Maar ik denk dat ik ze preventief iets sneller ga vervangen.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top