Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard Gitaar onder 400 nieuw of tweedehands

    Ik ben op zoek naar een mooie akoestische gitaar. Tot nu toe pingelde ik altijd op een cheap keiper gitaartje en dat was prima omdat ik bijna altijd elektrisch speelde. De laatste weken speel ik veel vaker akoestisch en wil ik eens kijken naar een mooi gitaartje.

    Gitaren die ik tot nu toe op het oog heb;
    - yamaha fg800
    - LAG T100ace
    - ibanez ac340 or aew

    Binnenkort een testrondje doen. Nog andere gitaren die ik zeker moet proberen?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Ik weet niet of ze in Nederland al ergens te krijgen zijn, maar ik heb laatst een topic geopend over het merk Sire. Schijnt voor het geld onwaarschijnlijk goed te zijn. Ik heb er meerdere filmpjes van gezien. Die dingen worden met veel enthousiasme onthaald (en niet alleen door de leveranciers) en ze zijn belachelijk goedkoop.
    Verder is mijn oog gevallen, omdat ik daar nu heel erg op let, op een nieuwe serie van Gretsch (roots collection). Drie gitaartjes, vrijwel dezelfde specs (op enkele details na), een O-, een OO- en een OOO-modelletje. Alledrie ruim onder de 400 euro.
    Sigma is ook een merkje die feitelijk pure kopieën maakt en dat behoorlijk goed doet. Tot enige tijd geleden waren ze min of meer gelieerd aan de gitaren van Martin & Co, maar tegenwoordig kopiëren ze ook Gibsons, Taylors en weet ik het wat meer. Over het algemeen zeer goed gebouwd en redelijk qua klank. Ik bedoel, tuurlijk hoor je het verschil met 'the real deal', maar 'the real deal' kost soms letterlijk tienmaal zoveel!!!

    Al deze gitaren hebben enkele dingetjes gemeen. Ze verkopen als een tiet, zijn bijzonder goed bespeelbaar, maar hebben ook allemaal gelamineerde zij- en achterkantjes. Niks mis mee, maar daardoor missen ze net dat extra beetje wat een topgitaar een topgitaar maakt. Niet alléén dát natuurlijk, ik mag aannemen dat ook de bracings en de massieve topjes wat stugger zijn.
    Zelfde geldt trouwens ook voor de akoestische gitaren van Epiphone. Ze zijn een stuk in prijs verhoogd tov twee jaar geleden, maar je komt ze soms nog steeds wel tegen voor €250,-/€300,- . Moet je niet de instapdingetjes hebben, die zijn wat goedkoper, maar ook minder. Ik heb zelf een Epiphone Dove Pro met piezo, gekocht voor €250,- twee of drie jaar geleden. Helemaal niks mis mee. Nogmaals, je moet het niet gaan vergelijken met een Gibson Dove qua geluid, maar ze spelen prima, mits goed afgesteld uiteraard, en de klank is serieus echt wel ok. De Gibson is 10x duurder, maar dat verschil hoor je er niet in terug.

    En verder.... ga vooral veel uitproberen. Zoek een paar goede, grote winkels met een ruim assortiment aan akoestische gitaren en test alles uit. Succes!
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Bedenk ook vooral of je er wel of geen versterking in wilt; scheelt een slok op een borrel....

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ook tanglewood misschien meenemen. Heel veel gitaar voor het geld.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Bedankt voor de tips. Ik ga de merken zeker meenemen! Sigma en tanglewood had ik inderdaad ook op internet al langs zien komen.

    Versterking hoeft er van mij niet persé in te zitten. Maar kan wel handig zijn als ik eens wat op wil nemen ermee.

    Binnenkort maar eens een tripje Duitsland doen denk ik.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 maart 2003
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    344

    Standaard

    Ik ben inmiddels een jaar dik tevreden met mijn Richwood D40. Zitten rond de 300,-. Probeer er eens een. De D20 heeft een satin finish maar is verder vergelijkbaar.
    Voorlopig weer even uit gehandeld.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Die LAG’s zijn erg lekker. Ik heb op twee modellen gespeeld... als ik op zoek zou zijn geweest zou het voor mij een LAG worden.
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Ok richwood op de lijst.

    Ik ben erg benieuwd naar die LAG. Ik vind ze zelf heel fraaie looks hebben. Geen inleg, houten binding, etc.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #9
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard

    Probeer eens een Seagull, Blueridge of Sigma.
    Gezocht: Ibanez DE7

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Thiez,
    moet het western/steelstring of klassiek/flamenco zijn?

    Afwegingen:
    -gebruikte houtsoorten
    -topkambreedte
    -wel of geen electronica
    -wel of geen cutaway

    Ik ben destijds zelf voor een hoger model van Crafter gegaan, met cutaway, electronica e.d. Grand Auditorium serie...dus akoestisch ook erg goede klank.
    Ik vond destijds de Yamaha APX lijn nogal plastic klinken. Seagull of LAG zou ik ook naar kijken.

    Als potentieel betaalbare 'flamenca negra'/crossover zou je naar een Cordoba GK Studio kunnen kijken. Nieuw wel boven de 600.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top