Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 55
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    volgens mij passen deze er gewoon op hoor?

    http://www.graphtech.com/products/pr...6-519c4641fd33

    alleen... hoe ga je de draadjes door de trem baseplate lussen?

    Mee eens, te hoge topkam is eigenlijk niet OK maar kom op... deze gitaar kost iets van 700e? daar kan je, vind ik, niet een afstelbeurt van verwachten die bij een tech al 100E kost.

    vind ik...
    Klopt, in dit linkje zijn wel de goede!
    Verder niet met je eens. 700,00 is een bedrag waarvan je mag verwachten dat een gitaar best bespeelbaar is. Is toch in de prijsklasse van de MIM Fenders en Studio's van Gibson. Is toch slechte reclame? En hoeveel extra kosten moet een firma maken om een goed afgemeten topkammetje te maken? Waar ligt volgens jou de grens dan dat een gitaar fatsoenlijk afgesteld is?

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.589

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    volgens mij passen deze er gewoon op hoor?

    http://www.graphtech.com/products/pr...6-519c4641fd33

    alleen... hoe ga je de draadjes door de trem baseplate lussen?
    Niet door de baseplate lussen. Gewoon zes kleine sleufjes (of één wat grotere sleuf) in de elementring vijlen, aan de brugzijde. De draadjes van de piezozadels gaan dan daar doorheen en verder door het gat van de humbucker naar de elektronicaholte leiden. Zo hou je alles, op de elementring na, origineel en onbeschadigd. Heb dit al een paar maal op deze manier gedaan.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.589

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    Maar terugkomende op de fabrieks set-up: Dat de snaren te hoog staan, oké...is uiteraard een kwestie van smaak maar dat de snaren te hoog liggen in de topkam vind ik niet oké voor een gitaar in deze prijsklasse! Probeer jij maar eens zo'n gitaar zuiver te intoneren...
    Daarbij voelt zo'n hals dan echt niet lekker aan! Zonde! En met wat meer aandacht kan zo'n gitaar meteen goed aanvoelen voor potentiële kopers.
    Zowel de bassist als ik hadden geen problemen met de topkam, die was in alle gevallen in orde.

    Maareh, je hebt 'm toch online besteld? Wat weerhoudt je om deze te retourneren en een andere te bestellen?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Retourneren is een optie maar geen garantie dat de vervanger wél goed is. Begrijp me niet verkeerd: ik klaag niet, ik verbaas me erover dat zo'n gitaar nauwelijks is afgesteld in deze prijsklasse. De meeste dingen heeft met persoonlijke voorkeur te maken en voor de rest niets wat ik niet zelf kan!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    De kans is er altijd dat de gitaar biet naar jou wensen is afgesteld als je hem ongezien op internet bestelt.
    Daarom koop ik nooit ongezien en bespeeld een gitaar via internet. Gewoon fysiek testen dat ding in een winkel.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.589

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    De kans is er altijd dat de gitaar biet naar jou wensen is afgesteld als je hem ongezien op internet bestelt.
    Daarom koop ik nooit ongezien en bespeeld een gitaar via internet. Gewoon fysiek testen dat ding in een winkel.
    Is natuurlijk precies hetzelfde. Ook in de winkel kan een gitaar niet naar jouw wensen zijn afgesteld.
    Echt, het internet is wat dat betreft een uitkomst: gewoon op je eigen spullen, in je eigen ruimte minimaal 30 dagen ongestoord testen. En alles wordt ook nog gratis thuis gebracht. De goed geoutilleerde muziekwinkels zijn sowieso nog op één hand te tellen en moet je veelal een eind voor rijden. Lang leve de dozenschuivers en daarmee lang leve de consument.

  7. #27

    Standaard

    Mm slecht ingevijlde topkam noem ik een produktiefout

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @dml zo kan 't ook ja. Ben er niet zon6gam van, de draadjes zijn namelijk fragiel en kunnen zo breken.

    Dit is, om eerlijk te zijn, 1 van de redenen waarom ik de Hipshot contour prefereer boven Wilkinson. De baseplate is zacht genoeg om in te boren of frezen want het hoeft geen gehard staal te zijn, omdat de fulcrum niet de plaat zelf is, maar lagers die in de plaat verwerkt zijn.

    Over topkam+afstelling. Ik wil je niet beledigingen of denigrerend over komen, maar ik kijk ernaar als iemand die in de branche werkt. 700 euro is veel geld maar in gitaar-termen is dat niet veel. Ik heb 't ook niet zo vrij beschikbaar hoor, maar kijk eens naar waar de kosten van die gitaar in gaan zitten. 700€, minis de btw. Dat is 580€ (afgerond). Haal daar 120€ van af voor hout, 200€ parts (pots, pickups, tuners, brug, etc). Houd je 260 over Daar moet 60€ nog af voor het cited export+import certificaat. Dan nog het bouwen zelf en de afschrijving van machines, plus wat overhead en winst. Je houdt bijzonder weinig over aan een gitaar van dit prijspunt (en ik weet dat ik nu heel royaal reken!).

    Hoe graag wij als consument willen dat een gitaar van dit niveau speelt als een Kiezel die maar 200€ duurder is, de realiteit eist gewoon een ander plaatje.

    Een Kiezel wordt door Kiezel zelf verkocht (als een van de weinige gitaarboeren overigens), en zo kunnen zij een gitaar, custom made, aanbieden die begint rond de 900, 950 euro. Een Yamaha wordt via retailers verkocht en dat maakt dat het kostenplaatje 'achter' de gitaar er heel anders uitziet. Elke euro die je uitgeeft aan een Kiezel gaat naar Kiezel; bij een Yamaha maar ook bij een PRS SE, Chapman etc etc, zit er een winkel tussen met bijbehorende kosten. De inkoopprijs voor een winkel kan makkelijk 30 procent lager liggen dan wat de consument betaalt, EX BTW! Bij de grotere jongens kan dat soms oplopen tot wel 65%! No joke... Dan rijst de vraag: wie moet die extra kosten dragen voor een perfecte afstelbeurt, voor de perfecte topkam? De gitaar wordt, vanuit het perspectief van de fabrikant, al voor een bizar laag bedrag verkocht, de winkel moet ook een marge maken en ga zo maar door, dus die kosten komen uiteindelijk bij de jou, de klant.

    Ik realizeer me absoluut dat dit niet echt fraai is, maar zo werkt het wel, helaas. Hoe duurder de gitaar, hoe kleiner de marge, hoe kleiner de verschillen tussen wat de consument betaalt en wat de winkel betaalt voor inkoop. Gitaren tussen de 500 en 800 euro zijn gewoon de bulk van wat er verkocht wordt en daar dekken winkels en fabrikanten zich mee in: daar zit het geld in.

    De vraag die dan intern speelt is: " Is het nodig om de topkam tot 0.2mm nauwkeurig in te vijlen om zo een optimale bespeelbaarheid te garanderen?". Die vraag creeert een sneeuwbaleffect:

    - is het nodig om zo laag te gaan?
    - zo ja, waarom?
    - hoeveel tijd kost dit?
    - dus, hoeveel geld kost dit?
    - willen we ultiem bespeelbare gitaren op de markt plaatsen met onze naam erop?
    - of moet het een enigszins neutraal platform zijn waar ieder zijn eigen afstelling op kan laten plaatsen, naar persoonlijke smaak?
    - Of een tussenweg, zodat het redelijk speelt maar zo laag dat het voor de klant duidelijk is dat het fretwerk voldoende is, en er genoeg afstelruimte is om echt laag te gaan.

    Het is een kosten-baten verhaal, helaas.

    @guitarkid2: nee, het is geen productiefout maar een bewuste economische keuze. Een topkam invijlen zo dat het NET niet aanloopt op de 1e fret kost je makkelijk 45 minuten tot een uur, als pech hebt. Ik zie dat elke dag gebeuren... Het is dan vanuit het constumenten-perspectief makkelijk denken, maar als je 1 uur moet inbouwen voor de topkam, terwijl een pre-made topkam van een andere afdeling, gemaakt op een gemiddelde waarde voor een redelijke bespeelbaarheid, het werk 4 keer zo snel laat gaan, dan is dat ontzettend aantrekkelijk. Een uur spenderen aan afstellen en topkam vijlen tot perfectie is gewoon niet haalbaar als dat 1/15 van de totale productietijd is. Dit zijn overigens echt realisitische aantallen in uren en kosten, niet zomaar uit m'n duim gezogen...

    Ik wil niet denigrerend doen, maar dit is hoe het economisch gewoon in elkaar steekt... sorry.

    [Bedragen baseer ik overigens op oem prijzen, ex btw].
    Laatst gewijzigd door Orpheo; 30 december 2018 om 13:04

  9. #29

    Standaard

    Waarom komt een prs van 600 eu dan wel goed "afgesteld" uit de fabriek ?
    Iig zonder dat je nog eens topkam hoeft te bevijlen ?

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    OK nog 1 dingetje over intoneren, om nog even een laatste kijkje in de keuken te geven van industriele kwaliteitsinspectie..

    Je moet begrijpen (nou, je moet niks natuurlijk, hehe), dat een kwaliteitsinspecteur gemiddeld per dag een stuk of 40 tot 50 gitaren door zijn handen laat gaan, met uitschieters naar boven als het echt nodig af moet (ik heb wel eens dagen gedraaid met 120 gitaren per dag...).

    Reken maar eens uit. Je werkt 8 uur per dag (9 inclusief pauzes). 480 minuten. Van die tijd is het ongeveer 1 uur gemiddeld dat je in overleg zit met de diverse afdelingen van het warehouse om de juiste pallets met juiste gitaren binnen te trekken. Zit je op de 420 minuten. Dan heb je dus 3.5 minuut PER GITAAR bij de drukke dagen, om even snel te controleren op structurele fouten. Maar... daarvan gaat er nog 1 minuut af om elke gitaar te loggen, dus de gehele inspectie duurt ongeveer 2 minuten. In - en uitpakken van een gitaar tel ik niet mee want er lopen pakkers rond. Het ophalen en wegbrengen van de pallets tel ik ook niet eens mee. Je ziet 't al: tis stampwerk.

    Onder normale omstandigheden, als je er 40 per dag doet, heb je geen inpakker, dus dan heb je 10 minuten per gitaar: -1 voor loggen, -3 voor in- en uitpakken. 6 minuten totaal per gitaar voor een totale controle en het oplossen van kleine problemen.

    Wat zit er in zo'n inspectie?

    <even tussendoor, deze inspectie vindt dus plaats bij elke gitaar boven de 300E en vanaf de 1500E kostprijs komen er wat minuutjes bij>

    - halsholling controle, waarbij ook gelijk de trussrod wordt gecontroleerd.
    - brughoogte/halshoek
    - of alle parts erop en eraan zitten
    - of de lak acceptabel is (zo niet, dan heb je 30 seconden om dat met een polijstwiel op te lossen).
    - of de actie binnen een bepaalde marge zit
    - of er geen aanlopende frets zijn

    En dan natuurlijk intonatie checken. Je snapt, met zo weinig tijd wordt intonatie grof gecheckt: met een rolmaat. Gaat van de topkam naar de brug, grof meten, of het binnen een marge van een paar millimeter goed zit. Zit 't op 651 ipv 648 millimeter? Boeie! Doordouwen die hap! Huppa, niet zeiken.

    Zo ongeveer gaat dat dus bij de grote gitaarmerken, stuk voor stuk.

    Ik hoop dat jullie zo een beter beeld krijgen van hoe de grote gitaarmerken omgaan met hun klanten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top