Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Gezocht: voordelige en goede DIY Telecaster kit

    Ik zoek een voordelige en goede DIY Telecaster bouwpakket. Is bedoeld voor mijn zoon.
    Iemand positieve ervaring met iets?
    Spiceworks

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Ik heb bij deze aliexpress store https://arsenal.aliexpress.com/store/108723 een Les Paul kit besteld een paar jaar geleden. Verrassend goed gelukt. De build staat beschreven hier in het forum.


  3. #3

    Standaard

    Bedankt, ik ga kijken
    Spiceworks

  4. #4

    Standaard

    Misschien heb je inmiddels al een kit gekocht, maar toch mijn two cents. Ik heb twee Harley Benton Telecaster kits gemaakt. Voor 79 euro echt wel een leuk project. Je kunt beter met zoiets beginnen dan dat je meteen aan een dure gitaar begint te sleutelen.

    Heel veel merken voeren exact dezelfde kit onder andere namen. Ze zijn bedacht als een soort Ikea experience waarbij je alleen de kleur en assemblage zelf doet. Ik heb gemerkt en ook op Youtube gezien dat deze kits toch wel wisselvallig zijn en je er rekening mee moet houden dat je de nodige dingen zelf moet aanpassen/herstellen. Dat is eigenlijk juist leuk en leerzaam, mits je de juiste gereedschappen hebt en erop ingesteld bent. Houd er bijv. rekening mee dat er gedurende het proces wel eens een soldeerdraadje losgaat. Maak daarom goede foto's van hoe het aangesloten zat. En je moet de headstock zelf ontwerpen en uitzagen.

    Op de eerste kit sloten alle delen netjes aan, gaten waren goed geboord, geen lelijke stukken in het hout. Brugelement bleek echter kapot te zijn. Thomann begreep er niet zo veel van, maar stuurde mij een tweede kit om er samen één goede van te maken. Brugelementje besteld en de tweede kit in elkaar gezet. Oef, dat heb ik geweten! Dit heb ik daar aan moeten aanpassen:

    - Alle gaten opgevuld en opnieuw geboord
    - Dus ook de brug opnieuw uitgelijnd
    - Tuners en snaarhouders opnieuw geplaatst (héle kleine schroefjes in héél hard hout)
    - De halsuitsparing bleek ook niet helemaal recht te zijn, waardoor ik uiteindelijk de brug iets naar links heb moeten zetten t.o.v. de uitsparing daarvoor in de slagplaat.
    - Bevestigingsblok aan de achterzijde van de hals was 1,5 mm te dik. Zelfs met korrel 80 op de schuurmachine schoot het niet op.
    - Plastic topkam met onmogelijke hoogte was langs de verkeerde kant volledig vastgelijmd aan de hals. Brak af dus bij het lostikken... Hals netjes kunnen herstellen en topkam vervangen door een grafieten.
    - Wat fretwerk, met name scherpe uiteindes aan beide kanten van de hals en een paar iets te hoge frets wat bijgewerkt.
    - Daarvoor liepen alle frets in het hoog aan, waardoor de gitaar onbespeelbaar was. Nu kan de actie zelfs extreem laag. Zat 'm overigens meer in de topkam en het te dikke halsblok dan in de frets.
    - Bij beide kits heb ik de randen van de hals wat afgerond met een dikke schroevendraaier en staalwol. Ze waren erg hoekig en dit maakt het spelen comfortabeler.
    - Een paar krassen en marks in de toets zoveel mogelijk weggewerkt met staalwol en olie.
    - Lelijke plek in het hout van de body, maar deze kit kreeg een dekkende laag. Lullig echter als je wilt beitsen.

    Je houdt er dan een gitaar van Squier-achtige kwaliteit aan over. Elektronica en bekabeling is natuurlijk pover en blijft ook bij goede aansluiting een lichte hiss geven. Het nekelement is zo slecht nog niet eens, de brug klinkt daarentegen ielig en lijkt in niets op de echte Tele twang. De body van lende is erg zacht, krijg je zeker dutsjes in, maar is licht en voelt op zich lekker aan. Tuners zijn voor het prijssegment niet slecht en hoef je niet te upgraden.

    Misschien ga ik ooit nog eens voor een betere brug en elementen, maar als je de bedrading en pots niet vervangt heeft dat ook weinig zin. Daar heb ik voorlopig geen zin in. Zo'n zelf geschilderde body is leuk, maar tja, van de hals ga je nu eenmaal geen Fenderhals maken.

    Als zoon de tijd en gereedschappen heeft, of een handige vader die kan bijspringen, zou ik het zeker doen.

  5. #5

    Standaard

    Dank voor je uitgebreide antwoord!

    Ik denk eerlijk gezegd dat het voor mijn zoon beter is dat ik ergens een degelijk squiertje op de kop tik en die helemaal uit elkaar haal en strip.
    Spiceworks

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top