Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 456
Weergegeven resultaten: 51 t/m 58 van 58
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.021

    Standaard

    Je kunt ze eventueel nog door Jomanda laten instralen

    Laatst gewijzigd door 7ender; 4 januari 2019 om 19:54
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Nope, niet nodig. Ik weet niet welke van de drie mij blij maakt of de combi maar mijn geluid is duidelijk verbeterd!
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    Je kunt ze eventueel nog door Jomanda laten instralen
    Ik begrijp overigens niet helemaal wat je hiermee wil zeggen...
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  4. #54

    Standaard

    Heb ooit eens een 18 watter gebouwd en JJ’s toegepast. Later Genalex Gold Lion Ecc83 en el84 geplaatst. Had budget over pffffff
    Dat verschil was wel goed hoorbaar. Maar gaat meer over smaak dan over goed/beter.

    Nico Verduin heeft recent mijn Mesa opgelapt. Eindpitten vervangen door origineel Mesa. Pre amps buizen gewoon JJ’s toegepast. Goed afgesteld en gewoon weer een topsound.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.021

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Ik begrijp overigens niet helemaal wat je hiermee wil zeggen...
    ...dat bovenstaande niet erg veel zin heeft ,....en wel o.a. hierom :

    Die 7025 buis ( is de eerste versterkingstrap van de versterker ) , deze zit daar omdat dit type buis speciaal is uitgeselecteerd op ongevoeligheid wbt "microfonie" , en daarom exact op die plaats is toegepast door Fender.
    Als deze buis niet meer goed zou wezen , is dat gewoon te controleren a.d.h.v. meet-apparatuur.

    Het predikaat "balanced" is voor een zgn "dubbel-triode" in deze versterker ALLEEN zinvol als deze wordt toegepast als fasedraaier.
    ( voor elke andere toepassing is het in dit geval gewoon echt pure onzin ! )

    Die buisjes staan allemaal ingesteld binnen de maximale versterkings-factor d.m.v. weerstanden.
    De stijlheid is nagenoeg hetzelfde wbt de spec's.

    Als je een versterker "wilder" of minder wild wilt maken , dan kan dat eenvoudig door die instellingen te wijzigen .
    Een scope en toongenerator is dan het eerste wat je nodig hebt , waarbij natuurlijk ook de routine een rol speelt , zodat je daarmee al kunt inschatten om al zo dicht mogelijk bij het be-oogde eindresultaat uit te zullen komen.

    Buizen slijten in een combo-amp SNELLER dan in een losse top ,....dit komt vanwege het trillings-geweld van de luidspreker(s).
    Als ze verslijten , dan is dat dus hoofzakelijk vanwege MECHANISCHE slijtage , wat hier inhoudt dat de puntjes van de mica-plaatjes ,( die de roosters/elektroden , op hun plaats houden afslijten/afbrokkelen , terwijl de elektronen-emissie nog prima is.
    Dit kan oscillatie , microfonie en akoestische mee- of tegenkoppeling veroorzaken , die het geluid/werking nooit ten goede komen.
    Verouderde buizen die dit veroorzaken , bewaar je NIET ,...maar gooi je direct in de vuilnisbak. ( je hebt er niks meer aan ! )
    Buizen die op de buizentester een te veel afgenomen emissie vertonen gooi je er direct achteraan.
    ( ook al zijn het Telefunken , Ediswan Valve , Philips of General Electric of ander fancy namen van weleer ,....troep = troep ! )

    Je gehoor is geen 1 dag hetzelfde ,...laat staan als je verkouden bent ,...of de avond daarvoor een biertje teveel gedronken , ...in de herrie gestaan hebt ,...of alleen maar een slechte nachtrust hebt gehad.

    De slechtste kwaliteit EINDBUIZEN ben ik tegen gekomen wbt EL84 en EL34 EINDBUIZEN van het merk JJ.
    De slechtste DUBBEL-TRIODES ben ik tegengekomen wbt ECC83 en ECC81 van het merk ELEKTRO-HARMONIX ( EH ) en PM

    Als je het idee hebt dat je na jaaaren een duffere sound uit je versterker hebt gekregen kun je alle buizen even laten testen.

    I.g.v. een Fender-versterker ben je met de aankoop van de juiste typen buizen van het merk JJ altijd goed ( 7025 , 12AX7 , 12AT7 en 6L6 )

    Gitaristen die "magie" in die verschillende merken buizen willen zien/zoeken , verdoen hun tijd , energie en geld.
    Het talloze keren in-en-uit prikken van buissies uit de schoenendoos kan je ouwe , trouwe Fender-amp vernielen ,....waarbij als eerste de buisvoet-contacten lam/versleten raken.
    Sippe gezichten heb ik hier talloze keren gezien , waarbij de uitgangstrafo's en ook voedingstrafo's doorgebrand waren door ouwe zieke eindbuizen in te prikken ( op zoek naar de "heilige graal" van de ultieme super buizen-sound )

    Laatst gewijzigd door 7ender; 4 januari 2019 om 23:33
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    OK, ten eerste gaat het hier niet om een Fender amp maar om een JCM800.
    Ten tweede: v3 is de fasedraaier en daar zit dus nu een balanced buisje in. Daar zat hoogstwaarschijnlijk eerder geen balanced buisje in.
    Over V2 had ik ergens gelezen dat daar een gebalanceerd buisje ook goed tot zijn recht zou komen dus dat heb ik voor de zekerheid gedaan. Baat het niet dan schaadt het niet..
    Voor V1 had ik een JJ, Tung Sol en een EH. Daarmee verkrijg je echt wel verschil in sound.
    Dat de versterker beter (anders) klonk staat buiten kijf. Is opgemerkt door meerdere personen. En daar is geen Jomanda aan te pas gekomen.

    Edit: Waarom je in je verhaal de eindbuizen erbij haalt vat ik ook niet helemaal. Daarover heb ik het helemaal niet gehad.
    Ik wilde aan de slag met mijn pre-ampbuisjes omdat ik niet wist wat er in zat en hou oud ze wel niet waren. Ik had twijfels aan wat er in zat. Achteraf gezien had ik het juist..
    Laatst gewijzigd door Jan Buurman; 5 januari 2019 om 00:12

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    ...


    Misschien dat ik de EH V1 en de Tung-Sol V1 in de nabije toekomst nog wel eens een repetitie lang de kans ga geven........
    En als je hierop doelde... dat verschil ga je echt wel horen..

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.021

    Standaard

    oh,...vergissing ,...dacht dat ik een issue mbt een klein Fender combo'tje voorbij had zien komen met twee el84 eindbuisjes...

    JCM800 : V1 en V2 : Balanced heeft hier geen zin.
    V3 : Balanced zou hier misschien nog wat zin hebben . ( maar zelf nog nooit de noodzaak voor meegemaakt )

    EL34 van JJ ( daar ben ik dan geen fan van ,...ik vind die ronduit het slechtste )
    De voorversterkerbuisjes van JJ zijn prima.

    Als jij duidelijke verschillen hoort bij gebruik van dezelfde typen nieuwe voorv. buisjes van div merken , dan verbaast me dat wel.
    Laatst gewijzigd door 7ender; 5 januari 2019 om 01:35
    MR. LEE in basgitaarforum.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top