Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard Welk model werkt het best voor Nashville tuning?

    Tsja, rare vraag misschien. Het is ook niet iets waar veel gitaristen ervaring mee hebben, dus ik vrees weinig antwoorden. Maar daar niet geschoten altijd mis is, ga ik het toch vragen.

    Al heel lang voel ik een zekere behoefte om een akoestische gitaar op de kop te tikken en deze te gebruiken in Nashville tuning. Ik vind dat nu eenmaal erg mooi, zeker wanneer je met twee gitaristen speelt.
    Nu heb ik voor mijn gevoel altijd gedacht dat een triple O, of een parlour-achtig modelletje hiervoor het meest geschikt zou zijn. Veel midden, weinig laag, vaak kortere mensuur..., lijkt me bij te dragen aan het snijdende en chorus-achtige effect van het Nashville tuning wereldje. Daar komt bij dat ik het uit praktisch oogpunt prettiger zou vinden om hiervoor een klein, handzaam, goedkoop gitaartje te zoeken. Past leuk in bed, speelt lekker weg, je hoeft er niet altijd voorzichtig mee te zijn, want het moet dus niet teveel kosten en bovendien zou ik het een beetje onzin vinden om voor een handjevol akoestische optredens per jaar een Gibson (S)J 200 van €5000,- te kopen, om die te voorzien van dunne snaartjes, zodat ik voor 3, 4 of 5 liedjes zo leuk samen klink met de andere gitarist (zelfs al zou ik het überhaupt kúnnen betalen).

    Maarrrr...., je kunt tegenwoordig hele geinige gitaartjes voor weinig geld scoren, die voor een lolletje als dit uitermate geschikt zouden zijn om dit te doen. Sterker, als ik het triple O idee loslaat, groeien de mogelijkheden aanzienlijk.

    De belangrijkste vaag die ik wil stellen is eigenlijk, als je kijkt naar de vele verschillende body-types, wat zou volgens jullie het best geschikt zijn, qua klank en bespeelbaarheid, om te gebruiken voor Nashville tuning?

    Zijn hier gasten die er ooit mee geëxperimenteerd hebben?
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #2

    Standaard

    Heb maar een heel beperkte ervaring hiermee, want maar twee acoustische gieters.
    Een jumbo en een parlor.
    Waarschijnlijk is mijn voorkeur voor een parlor in de eerste plaats ingegeven door ze vaker iets minder sterkzijn in het laag, is dat mijn gitaar met Nashville tuning.
    Mijn jumbo staat in slack key (Hawaii open G) à la Dennis Kamakahi.
    Moet er altijd nog eens een fijne voor in de plaats kopen want het is een beetje lawaai papegaai die gitaar. En Dennis heeft wel wat beters verdiend.

    Maar goed, lang verhaal op korte vraag. Na enig prutsen: Nashville op de parlor.
    Je bent een beschaafde vent Vulv!
    Ben benieuwd wat je keus wordt.
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 23 december 2018 om 08:32
    In Tartiflette we trust…..

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Die Ibanez open pore gitaartjes zullen erg lekker klinken met Nashville tuning.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.781

    Standaard

    Wat Gus zegt...

  5. #5

    Standaard

    ervaring met nashvile stemming maar niet akoestisch.
    ik heb in de homestudio een 3/4 strat in nashville. (G)
    Dat is niet makkelijk spelen maar geeft een prachtige sparcledust bij eigen opnames.

    nieuwe snaren kopen is kut....
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Ik heb die van mij (Ibanez) wel eens gepost met het verhaal dat ik hem gebruikte voor tuning experimenten.
    Is nog steeds zo.
    De kortere scale eist minder van de spanning die soms hoog op kan lopen, de belangrijkste reden.
    Andere reden is dat ik er anders geen werk op voor heb. Ik heb een Gibson parlour die veel beter speelt en klinkt dus die Ibanez heeft een niche nodig om zich te kunnen handhaven.

    Op dit moment zit hij in de stemming om Neil Young's Bandit te spelen maar een dezer dagen stem ik hem weer op een bottleneck stemming.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7

    Standaard



    Een oude en behoorlijk beat-up Washburn D10 hier, en al is het maar omdat dat ding het nergens anders nog voor doet. Ik zou me er eigenlijk niet al te druk om maken. Gewoon, wat je hebt en verder niet gebruikt, of wat je kunt krijgen voor weinig. Als het voor je band is, moet er natuurlijk wel een redelijk element in zitten.

    Metheny gebruikte gewoon een dreadnought. Gaat prima. Alleen die korte broek... what were they thinking! https://www.youtube.com/watch?v=zwBLC0WKuS0


    Laatst gewijzigd door Harald; 23 december 2018 om 14:08

  8. #8

    Standaard

    Maar iets meer out of the box gedacht, voordat het je geld kost... Jullie andere gitarist speelt toch ook banjopartijen (nou ja, banjo-ish) op zijn line-6 gitaar? Kun je die nummers niet op die gitaar doen? Daar kun je vast ook Nashville stemming, en alle mogelijke rare varianten op instellen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Nou moet ik zeggen
    als ik denk aan Nashville tuning denk ik aan benden, als gitarist zijnde
    dat is de hele grap he, een PEDAL steel nadoen
    akoestische gitaar... forgetta bout it
    ik dacht al, parlour.... nashville .. no go 4 me
    Laatst gewijzigd door Pepe; 23 december 2018 om 14:19
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10

    Standaard

    Je bedoelt een B-bender? Of een Tele met .008 zodat je al die malle dubbelbends kunt doen, waarbij je eerst één snaar een halve toon omhoog duwt, en dan de andere een hele toon omhoog, om dan die eerste weer terug te laten zakken... van dat soort werk. Is op .010 idd. geen pretje.

    Maar ik speel zo veel akoestisch dat ik niet lager durf te gaan dan .010. Met dunnere snaren serieus kans dat je alles valst duwt Verschil met .012 is dan wel heel groot.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top