Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 7 EersteEerste ... 567
Weergegeven resultaten: 61 t/m 66 van 66
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Nou, nou, nou zeg..... en jij bent een mod van 74...?

    TS laat heel duidelijk weten dat hij niet zo technisch onderlegd is. Dan gaat het gewoon om een advies met wat tips, zoals frequenties. Geen uiteenzettingen over rendement, geluidsdruk, etc. Dat jij dit niet snapt is jouw probleem, maar ga mij dan niet zo te lijf. Is nergens voor nodig, heb jij niet nodig en ik al helemaal niet. Duidelijk zo?

  2. #62
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.679

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Die Mackie Thump 18s heeft (volgens mij) veel te weinig vermogen. In relatie met je tops Mackie of DB zou je toch eerder richting de 1000 watt moeten gaan.

    Deze Turbosound is bijna too good to be true.....

    https://www.thomann.de/gb/turbosound_milan_m15b.htm
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deefke666 Bekijk bericht
    Dus eigenlijk zou ik sub woofers nodig hebben die het dubbele van het vermogen hebben van de tops, heb ik dat zo goed begrepen?
    Of bedoel je één enkele sub kast die hetzelfde vermogen heeft dan de twee tops samen?
    Mijn excuses als ik stomme vragen stel maar dit is dus echt iets waar ik weinig kennis van heb.
    Ik ben me er zoveel mogelijk over aan het inlezen, maar echt erg veel tijd heb ik niet om een beslissing te maken.
    Daarom dat ik de hulp echt erg waardeer.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ruim het meeste volume/watts gaan in het laag. Ik bedoelde dus 2 subs met zo'n 800 à 1000 watt per kant. Heb je een kleine gig dan laat je één sub thuis.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik zou die Turbosound 15B toch heel serieus nemen. Kom al jaren Behringer actief spul tegen en dat blijft maar werken.... alleen qua performance blijft het wel wat achter. Koop eerst één Turbosound en dan kun je later altijd nog uitbreiden.

    Even voor de duidelijkheid. Ik heb geen ervaring met recent spul van Turbosound. Wel met DB, RCF, JBL, etc.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik zie dat jij nogal naar de 18" kasten neigt. Ik zou eerder voor de 15" gaan.
    Met m'n eigen bandje hebben we 2 x DB 15" + satelliet als delay set en dat lijkt me een prima setje voor jouw doeleinden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deefke666 Bekijk bericht
    Is er eigenlijk een richtlijn in de balans die er moet zijn in het vermogen tussen de subs en de satellieten?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deefke666 Bekijk bericht
    Ai, dan zou ik eigenlijk voor mijn Mackie srm450's twee subs van 1000 watt nodig hebben? Of zie ik dat verkeerd?
    Speelt het verder ook een rol om alles van hetzelfde merk te hebben of is het geen probleem om merken te mixen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Zo ongeveer wel. Wij hebben 2000 voor het laag en dik 1200 voor mid/hoog. Per kant dan.
    Merk doet er niet zoveel toe, maar ze moeten wel bij elkaar passen qua freq. bereik. Tegenwoordig is dat trouwens ook nog aan te passen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik zou eerst 1 sub van zo'n 1.000 watt kopen. Lukt het daar niet mee, dan koop je er nog eentje bij. Hoe je het verder ook combineert en aansluit, stuk gaat het niet.
    Ze hebben ieder hun eigen versterker en processor, compleet idiot proof. Spul wordt tegenwoordig op allerlei manier beschermd. Dat was vroegah wel anders!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deefke666 Bekijk bericht
    Hoi Han,

    Ik ken er dus echt niets van, buiten hetgeen ik de laatste dagen aan het opzoeken ben geweest.
    Wat bedoel je met het rendement?
    Is dat dan het aantal db's op één meter van de speaker dat vaak vermeld staat in de specificaties?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Rendement loont meer dan vermogen. Rendement wordt opgegeven als eff(iciency), bijvoorbeeld: eff=97dB/w/m en dat betekent dat de geluidsdruk (SPL) op een meter afstand van de speaker dan bij 1 watt 97dB bedraagt.

    Een gitaarspeaker als de Celestion G65 haalt een rendement van meer dan 100 dB bij 1 watt.

    De formule om te berekenen hoe hard je zult gaan is vrij simpel: 10Log P+eff.

    Als je nou je zakjapanner pakt en je voert 100 in van 100 watt en je drukt op Log, dan is de uitkomst 2. Maal 10 is dat 20 en dat kun je optellen bij het rendement van de speaker. Dus zo'n Celestion haalt met 100 watt meer dan 120 dBA en dat is snoeihard.

    Neem je een hi fi speaker als de Kef hi fi speakertjes uit de jaren 70, dan hebben die een rendement van minder dan 80dB/w/m, terwijl een echt goede PA speaker boven de 100dB komt. Dat ga je met vermogen nooit meer goed maken want die PA speaker gaat met 100 watt harder dan die Kef met 5000 watt als hij daar tegen zou kunnen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deefke666 Bekijk bericht
    Dank je wel voor de uitleg, het klinkt een beetje ingewikkeld voor mij maar ik begrijp wat je bedoeld.
    De eigenaar van een Keymusic filiaal heeft me dat volgens mij jaren geleden eens proberen uitleggen maar dit is een beetje duidelijker.
    Het gaat dus voornamelijk hier over vermogen, maar dat is niet het enige dat belangrijk is.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Klopt Han, jij hebt helemaal gelijk en je bent een absolute gentleman.

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Ik heb wat popcorn gepakt en druk regelmatig op refresh.

    Ondertussen wil ik wel graag weten of de vraagsteller antwoord heeft op zijn vraag en al wat bedacht heeft?

  5. #65
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Het is niet zozeer de bedoeling om iets aan te schaffen dat het dak eraf blaast, maar met vermogen bedoelde ik iets dat past met de bestaande tops (mackie srm's). Ik speel al jaren live, maar dan met full range actieve speakers zonder subs, en de bedoeling was (nadat mijn main speaker set stuk ging), om voor vervanging te zorgen door iets met wat lekker laag erin, en dan kom ik bij sub('s) uit in combinatie met satellieten.
    Ik heb echter nooit zelf zo'n combinatie gehad uitgezonderd de gigs waar de organisator de P.A. regelde, en mijn kennis over sub kasten was zero. Daarom dat ik er wat info over wilde horen, waarvoor trouwens dank aan iedereen.

    Ik had hier en daar gelezen dat de ideale situatie was dat de subs het dubbel hadden van het vermogen van de de satellieten en daarom ben ik daarover begonnen. Ik bedoelde niet perse dat ik in totaal zoveel mogelijk vermogen wilde hebben.

    Ik heb besloten om het budget wat op te trekken en ineens te gaan voor een sub met bijpassende topjes en mijn mackie 450's te gebruiken als monitors in de plaats van mijn mackie thump's.
    Wanneer mijn dB speaker gerepareerd is heb ik dan een backup voor als er nog eens iets stuk moest gaan.

    Ik ben vooral aan't kijken naar 15" topjes en één enkele sub (voorlopig), omdat ik dan naar gelang de gig kan kiezen of ik alles of enkel de topjes op zichzelf gebruik.

    Ik zag dat de Mackie srm 1850 vaak gebruikt wordt in combinatie met de srm650 dus deze combo staat op de lijst (ook omdat ik nog twee srm450's en twee thump boxen van hetzelfde merk heb waar ik nog nooit problemen van gehad heb).

    Een andere combinatie die ik in gedachten heb zijn twee dB opera 15" met twee dB sub615's of één sub15H.

    Moesten er mensen zijn die hiermee ervaring hebben hoor ik het graag.

  6. #66

    Standaard

    even terzijde.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Nee, waar het om gaat is dat ik geen speaker ben tegengekomen die 2200 watt aankan, dus moeten er meerdere speakers in zitten.

    Bovendien ken ik heel wat goede poweramps, maar voor 499 euro kan ik er niet eens zelf een bouwen van 2200 watt.

    Dus vraag ik me af hoe ze het kunnen doen voor die prijs, snappie?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Er zijn speakers die 2200 watt kunnen hebben, maar je hebt een punt dat dit geen 15 inch speakers zijn. Maar.... het kan ook heel goed zijn dat de versterker wat overdreven is. Uiteindelijk gaat het over de SPL die er geleverd wordt.
    selenium 15 inch SWS1100 's zijn gebouwd voor (RMS) 1100 echte watts en vragen om een versterker "Musical Program" 2,200 watt.
    http://www.jblpro.com/www/products/s...0#.XCizKGeWx9A
    rendement lijkt laag ( SPL 1W @ 1m (dB) 95 maar dat is bij een Frequency Resp. @ -10dB (Hz) beginnende bij 35Hz )
    ik heb er een digitale eindversterker op staan van 1600watt RMS per kant. (dubbelgebrugde vierkanaals digitale versterker) En dat geeft geen problemen. (bandpass kast)
    kan uit eigen installatie zeggen dat ze erg fijn klinken. En ik heb daarmee een PA voor de band die werkelijk goedklinkend doorloopt tot 40 Hz.
    Laatst gewijzigd door showband; 30 december 2018 om 14:06
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top