Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 66
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Is er eigenlijk een richtlijn in de balans die er moet zijn in het vermogen tussen de subs en de satellieten?

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Vast een hele wetenschappelijke antwoord te vinden. Ik weet uit ervaring dat subs veel meer energie nodig hebben dan topjes. Qua versterkers zijn ze bij mij meestal 2x het vermogen.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bates15 Bekijk bericht
    Vast een hele wetenschappelijke antwoord te vinden. Ik weet uit ervaring dat subs veel meer energie nodig hebben dan topjes. Qua versterkers zijn ze bij mij meestal 2x het vermogen.
    Ai, dan zou ik eigenlijk voor mijn Mackie srm450's twee subs van 1000 watt nodig hebben? Of zie ik dat verkeerd?
    Speelt het verder ook een rol om alles van hetzelfde merk te hebben of is het geen probleem om merken te mixen?

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Zo ongeveer wel. Wij hebben 2000 voor het laag en dik 1200 voor mid/hoog. Per kant dan.
    Merk doet er niet zoveel toe, maar ze moeten wel bij elkaar passen qua freq. bereik. Tegenwoordig is dat trouwens ook nog aan te passen.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Zo ongeveer wel. Wij hebben 2000 voor het laag en dik 1200 voor mid/hoog. Per kant dan.
    Merk doet er niet zoveel toe, maar ze moeten wel bij elkaar passen qua freq. bereik. Tegenwoordig is dat trouwens ook nog aan te passen.
    Ik had inderdaad ook al hier en daar gelezen dat de subs best het dubbel van het vermogen van de tops hebben.
    Maar ik vraag liever wat teveel al dan niet stomme vragen, dan dat ik een miskoop doe.

    Eigenlijk best raar want ik ben toch al een paar setjes tegengekomen waar de tops en de subs erg weinig verschillen in vermogen.

    Dus heb ik in het geval van mijn mackie tops eigenlijk voor elke top een sub nodig van plus minus 1000 watt?
    Kan ik iets stuk doen als ik bijvoorbeeld al één sub koop van dat vermogen en daar de twee Mackie's aan hang om al verder te kunnen en dan later na het sparen de tweede sub erbij koop?

    Waar moet ik dan op letten qua frequentie bereik?

    Of ben ik dan misschien beter af met twee Mackie subs voor bij die tops?

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik zou eerst 1 sub van zo'n 1.000 watt kopen. Lukt het daar niet mee, dan koop je er nog eentje bij. Hoe je het verder ook combineert en aansluit, stuk gaat het niet.
    Ze hebben ieder hun eigen versterker en processor, compleet idiot proof. Spul wordt tegenwoordig op allerlei manier beschermd. Dat was vroegah wel anders!

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik zou eerst 1 sub van zo'n 1.000 watt kopen. Lukt het daar niet mee, dan koop je er nog eentje bij. Hoe je het verder ook combineert en aansluit, stuk gaat het niet.
    Ze hebben ieder hun eigen versterker en processor, compleet idiot proof. Spul wordt tegenwoordig op allerlei manier beschermd. Dat was vroegah wel anders!
    Daar heb ik wat aan dank voor de uitleg, ik ga op zoek naar een 15" sub die rond de 1000 watt kan leveren (rms dan toch?).

  8. #38
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.701

    Standaard

    Lees post 21 nog een keer, ik maak meer lawaai met 100 watt dan jij met 1000 watt.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Lees post 21 nog een keer, ik maak meer lawaai met 100 watt dan jij met 1000 watt.
    Hoi Han,

    Ik ken er dus echt niets van, buiten hetgeen ik de laatste dagen aan het opzoeken ben geweest.
    Wat bedoel je met het rendement?
    Is dat dan het aantal db's op één meter van de speaker dat vaak vermeld staat in de specificaties?

  10. #40
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.701

    Standaard

    Rendement loont meer dan vermogen. Rendement wordt opgegeven als eff(iciency), bijvoorbeeld: eff=97dB/w/m en dat betekent dat de geluidsdruk (SPL) op een meter afstand van de speaker dan bij 1 watt 97dB bedraagt.

    Een gitaarspeaker als de Celestion G65 haalt een rendement van meer dan 100 dB bij 1 watt.

    De formule om te berekenen hoe hard je zult gaan is vrij simpel: 10Log P+eff.

    Als je nou je zakjapanner pakt en je voert 100 in van 100 watt en je drukt op Log, dan is de uitkomst 2. Maal 10 is dat 20 en dat kun je optellen bij het rendement van de speaker. Dus zo'n Celestion haalt met 100 watt meer dan 120 dBA en dat is snoeihard.

    Neem je een hi fi speaker als de Kef hi fi speakertjes uit de jaren 70, dan hebben die een rendement van minder dan 80dB/w/m, terwijl een echt goede PA speaker boven de 100dB komt. Dat ga je met vermogen nooit meer goed maken want die PA speaker gaat met 100 watt harder dan die Kef met 5000 watt als hij daar tegen zou kunnen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top