Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard anti-log potmeter vs log potmeter, wat zal dit veranderen?

    ik ben met een yamaha AR2500 versterker bezig waarvan de potmeters volume, distortion en master volume stevig kraken.
    vervangen dus, ware het niet dat ik voor de distortion een c50k oftewel anti-log revers-log moet hebben.

    zover ik heb begrepen is dat de versterkingsfactor/curve anders loopt dan bij een gewone log potmeter.

    verder zit er een 25k log in, die ik bij de electronicawinkel alleen maar al 20K kan vinden.

    mijn vragen zijn nu:
    wat zal het verschil worden in gebruik bij een 20K log in plaats van een 25k log?
    wat zou er gebeuren als ik een gewone 50k zou gebruiken voor de distortion potmeter?

    dit is het schema



    ben zeer benieuwd wat dit zou betekenen.

  2. #2

  3. #3

    Standaard

    Niks vervangen. Uit elkaar peuteren en netjes met wat isopropyl de koolbaan en de wipercontacten schoonmaken. Ik kan me met een Japans apparaat waarbij de pots niet aan 1 stuk door bewegen (zoals in een wah) slecht voorstellen dat de koolbaan is versleten en echte defecten heeft.

    Enne,
    Vergeet de "elektronikawinkel". De elektronicavakhandel, of wat er in 2018 nog van over is, in NL is al decennia dramatisch en verkoopt alleen Piher, Radiohm (of hoe dat me nu dan ook heet), en andere shit waar je je apparaat niet me geserviced krijgt. Bij online zaken kun je al jaren veel beter en exacter vinden wat je zoekt. Ook die reverse log dingen. Al bij Newtone wezen kijken?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    @Erik de Perik
    daar ben ik al de hele middag mee bezig geweest na eerst de meest logische zoals @Dirk-Hendrik benoemt, newton, tonefactory, tube-town etc.
    vindt daar meestal de potmeters met de oogjes en niet met de print pennen
    http://www.newtone-online.nl/catalog...roducts_id=598

    vindt ze eigenlijk alleen maar op https://www.taydaelectronics.com of op ebay.

    ik kan natuurlijk proberen of ik zo een ding weer open krijg en schoon, gebruik zelf wel eens wat wasbenzine via een insuline spuitje.
    dat verdampt snel en er blijft geen plakkerige troep achter zoals met contact cleaner

  5. #5

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik kan natuurlijk proberen of ik zo een ding weer open krijg en schoon, gebruik zelf wel eens wat wasbenzine via een insuline spuitje.
    dat verdampt snel en er blijft geen plakkerige troep achter zoals met contact cleaner

    Gebruik een zacht penceeltje.
    En een andere contact cleaner gebruiken. "Plakkerige troep" is echt niet goed!
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Kraken bij draaien kan ook betekenen dat er ergens DC op de regelaar(s) staat, wat duidt op een of meer lekke koppelcondensator(en). Zo te zien is deze versterker a-symmetrisch gevoed (enkelvoudige voedingsspanning - alleen plus t.o.v. ground).
    Ik las in je andere topic dat de voedingselco ook al niet meer fris is. Misschien even checken op DC op de potmeters en een gehele recap doen.

    Verder zal vervangen van een anti-log potmeter door een lineaire of nog erger gewone log potmeter tot gevolg hebben dat het regelen gehoormatig niet gelijkmatig gaat, maar een heel stuk van het bereik niks en in een klein stukje bereik regelt alles.
    Laatst gewijzigd door Plant; 19 december 2018 om 19:32
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    de print potmeter met rev-log staat er niet bij, alleen met de oogjes en de lange gebogen print aansluiting.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Gebruik een zacht penceeltje.
    En een andere contact cleaner gebruiken. "Plakkerige troep" is echt niet goed!
    dank je voor de tip

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    @Plant
    klopt de voedingselco staat ietsje bol en daar heb ik al een nieuwe voor in huis.
    maar zover ik het kan beoordelen is de meest krakende potmeter, die van de distortion, echt vuil of kapot want je hoort op diverse plekken in de draaicirkel het geluid ineens verzwakt/korrelig wordt en dan even verder weer duidelijk doorkomt en ook luider is.

    ik heb een leuk project voor de feestdagen ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top