Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Bij mij staan ze ook vrij laag, maar laat vooral je oren het werk doen. Ik merk dat bij mijn Bare Knuckles een millimeter veel uitmaakt voor het geluidsspectrum.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    vanaf welke hoogte krijg je eigenlijk string pull? Ik heb dat zelf nog nooit ervaren en zou niet eens weten hoe dat precies klinkt. Volgens mij moet je ze dan wel heel erg dicht op de snaren zetten. Misschien is het ook niet bij alle pickups?

    Voor de rest stel ik de elementen altijd puur op gehoor af. Allerbelangrijkste voor mij is de balans tussen de elementen onderling en tussen de hoogste en laagste snaren bij iedere element afzonderlijk. Dit moet voor mij gelijk zijn. Dus geen groot volume verschil als ik tussen de elementen schakel want dat vind ik erg storend. Op de meeste gitaren heb ik de brug pickup wat hoger staan dan de het hals element aangezien de brug pickup op de meeste gitaren en bassen wat zachter doorkomt. Ook meestal net ietsjes hoger bij de dunste snaren omdat die ook wat minder doorkomen op veel gitaren.

    Wat nog niet genoemd is is het speelcomfort. Bij te hoge element standen kun je met de plectrum of vingers tegen de elementen komen. Dit speelt niet fijn en als je met je vingers speelt kun je soms ook wat magnetische tikjes krijgen van de pooltjes als je pech hebt.

    Dus al met al is het zeer persoonlijk hoe je het af stelt.
    Laatst gewijzigd door apekop; 20 december 2018 om 10:05
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    vanaf welke hoogte krijg je eigenlijk string pull? Ik heb dat zelf nog nooit ervaren en zou niet eens weten hoe dat precies klinkt. Volgens mij moet je ze dan wel heel erg dicht op de snaren zetten. Misschien is het ook niet bij alle pickups?
    Hangt van de (sterkte van) de magneten af. Als het echt heel erg is krijg je intonatieproblemen op de hoogste posities omdat de magneten de snaren vals trekken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Wat nog niet genoemd is is het speelcomfort. Bij te hoge elementstanden kun je met de plectrum of vingers tegen de elementen komen. Dit speelt niet fijn en als je met je vingers speelt kun je soms ook wat tikjes krijgen van de pooltjes als je pech hebt.

    Dus al met al is het zeer persoonlijk hoe je het af stelt.
    Reden waarom ik niet van van middle pickups hou. Niet vanwege de tussenstandjes 2 en 4 maar omdat die pickup gewoon in de weg zit. Wat dat betreft snap ik Ritchie Blackmore wel: Weg met dat ding!

    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    vanaf welke hoogte krijg je eigenlijk string pull? Ik heb dat zelf nog nooit ervaren en zou niet eens weten hoe dat precies klinkt. Volgens mij moet je ze dan wel heel erg dicht op de snaren zetten. Misschien is het ook niet bij alle pickups?

    Voor de rest stel ik de elementen altijd puur op gehoor af. Allerbelangrijkste voor mij is de balans tussen de elementen onderling en tussen de hoogste en laagste snaren bij iedere element afzonderlijk. Dit moet voor mij gelijk zijn. Dus geen groot volume verschil als ik tussen de elementen schakel want dat vind ik erg storend. Op de meeste gitaren heb ik de brug pickup wat hoger staan de het hals element aangezien de brug pickup op de meeste gitaren en bassen wat zachter doorkomt. Ook meestal net ietsjes hoger bij de dunste snaren omdat die ook wat minder doorkomen op veel gitaren.

    Wat nog niet genoemd is is het speelcomfort. Bij te hoge element standen kun je met de plectrum of vingers tegen de elementen komen. Dit speelt niet fijn en als je met je vingers speelt kun je soms ook wat magnetische tikjes krijgen van de pooltjes als je pech hebt.

    Dus al met al is het zeer persoonlijk hoe je het af stelt.
    Op het gehoor afstellen is altijd het beste, dan klinkt het tenminste hoe jij het zelf wilt. Mooiste is natuurlijk als dit een beetje strookt met de realiteit. Ik heb een X2N (DiMarzio) op 2 gitaren gehad en daar behoorlijk op de string pull getest. Die was aanzienlijk. Momenteel rust hij uit in een lade.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Er zit verdomd weinig wetenschappen gitaar spelen.
    Zie het nu pas......

    Er zit verdomd weinig wetenschap in gitaar spelen.

    Uiteraard!

  6. #16

    Standaard

    Zo laag mogelijk bied alleen maar voordelen.

    Tenzij je ineens gaat wisselen met een humbucker gitaar, want dan is het verschil qua output (nog) groter

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Weer een hoop wijzer geworden en besloten om ze voorlopig maar te laten staan zoals ze staan.

    Bedankt voor alle reacties.
    Gr
    Han

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Toen ik eens een gitaar liet repareren (elektronica) en afstellen (de hals) is mij geadviseerd de elementen erg laag te zetten, bijna level met de slagplaat.
    Laatst gewijzigd door Brad; 20 december 2018 om 12:32

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Mijn stelregel: zo laag mogelijk en dan de versterker zo hard mogelijk
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik zet ze ook zo laag mogelijk.
    Bedoelen jullie dus de afstand tussen elementen en snaren zo groot mogelijk?

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Ik stel mijn pickup hoogte ook af op het gehoor, en dat komt in bijna alle gevallen uit op heel laag, inderdaad bijna gelijk met de slagplaat.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top