Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard Is er een normregel om de hoogte van de elementen op een strat af te stellen

    Hallo
    Ik vroeg m af is er een vuistregel op welke afstand van de snaren je de elementen afstelt op een strat of andere elektrische gitaar. En doe je ze allemaal even hoog of is er varatie.
    Met vr gr
    Han

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Je zou de guidelines van Fender als startpunt kunnen gebruiken.
    https://support.fender.com/hc/en-us/...itar-properly-

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Idd niet vergeten dat dit afstanden zijn met de snaren ingedrukt op de hoogste fret.

    Verder bepaalt de afstand ook de klank. Je wilt zo dicht mogelijk qua hoogste output, maar qua sound kan een iets grotere afstand juist fijner zijn. Speel er dus mee.
    Laatst gewijzigd door Plant; 17 december 2018 om 21:02
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Mijn stelregel: zo laag mogelijk en dan de versterker zo hard mogelijk

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik zet ze ook zo laag mogelijk.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Ik zal eens zien of ik die Engelse tekst een beetje kan begrijpen, of de vertaalcomputer er op los laten. Ik heb ooit een andere 3 laags slagplaat op de gitaar gezet en de elementen zo ongeveer weer teruggezet op de hoogte als ze stonden.

    Maar ik vroeg me gewoon af wat is de stelregel er voor. maar ik begrijp gewoon een beetje proberen en als je tevreden bent laten zitten.

    Gr
    Han

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Er zit verdomd weinig wetenschappen gitaar spelen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Ik zou dit topic in 'elektrische gitaren' zetten. Het is maar een idee.

    Over het algemeen: hoog zetten voor een hogere output (nadeel: string pull en te schel geluid, al is dat laatste ook een kwestie van persoonlijke smaak). Zet het element laag en je krijgt een vollere, rondere klank, minder (geen) last van string pull, maar ook een veel lager volume. Zoals met veel andere dingen is een middenweg voor jou misschien de beste oplossing. Om het te testen heb je slechts een schroevendraaiertje nodig. Gewoon even proberen dus.

    Overigens, met string pull bedoel ik dat de magneten zoveel 'grip' op de snaren krijgen dat ze eerder stil vallen, wat dus ten koste gaat van de sustain (mijns inziens een zwaar overschat fenomeen). Er zijn ook mensen die beweren dat ze een afname van volume zeggen waar te nemen bij het benden van de snaren (bij een te hoge afstelling van de elementen). De logica snap ik, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik daar zelf nog nooit iets van heb gemerkt.
    Laatst gewijzigd door vulvasonic; 18 december 2018 om 04:53
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Ik zou dit topic in 'elektrische gitaren' zetten. Het is maar een idee.

    Over het algemeen: hoog zetten voor een hogere output (nadeel: string pull en te schel geluid, al is dat laatste ook een kwestie van persoonlijke smaak). Zet het element laag en je krijgt een vollere, rondere klank, minder (geen) last van string pull, maar ook een veel lager volume. Zoals met veel andere dingen is een middenweg voor jou misschien de beste oplossing. Om het te testen heb je slechts een schroevendraaiertje nodig. Gewoon even proberen dus.

    Overigens, met string pull bedoel ik dat de magneten zoveel 'grip' op de snaren krijgen dat ze eerder stil vallen, wat dus ten koste gaat van de sustain (mijns inziens een zwaar overschat fenomeen). Er zijn ook mensen die beweren dat ze een afname van volume zeggen waar te nemen bij het benden van de snaren (bij een te hoge afstelling van de elementen). De logica snap ik, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik daar zelf nog nooit iets van heb gemerkt.
    Je hebt gelijk staat in de verkeerde rubriek. Ik had het gepost met mijn tablet en het pas gezien toen ik het geplaatst had. dus als iemand het kan verplaatsen prima. Ik wil geen 2e post van hetzelfde maken.
    en ik denk dat velen met mij op beide rubrieken kijken wat er nieuw is.

    Bedankt allemaal weer voor jullie reacties.
    Gr
    Han

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Idd niet vergeten dat dit afstanden zijn met de snaren ingedrukt op de hoogste fret.

    Verder bepaalt de afstand ook de klank. Je wilt zo dicht mogelijk qua hoogste output, maar qua sound kan een iets grotere afstand juist fijner zijn. Speel er dus mee.
    Op de 12e fret. Althans, zo heb ik het geleerd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top