Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Hmm, hier hebben ze het er ook over dat in de studio geen 12-string werd opgenomen. Overdubbed met een gitaar zou verklaren dat ik word gefopt, het klinkt wel vet.

    I met their producer, Tom Werman, once a long time ago, and he said that Tom P actually didn't use the 12 string in the studio. He said he used a 4-string and overdubbed the octave parts on a guitar because the 12 string was so noisy and uncontrollable in the studio.
    ... "My Baby Loves To Rock" has a bass break that was clearly dubbed with a guitar, and the whole song's bass parts were played by Nielsen.
    Petersson has said that engineers were having problems with the 12-string, they didn't know how to record it properly back then.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Ik heb het interview nog even opgezocht in De Bassist. Er staat inderdaad dat hij die 12 snarige slecht op een paar nummers heeft gebruikt in de studio. De rest is gewoon 4 snarige bas met dezelfde partij gedubt met een gitaar en soms een 12 snarige gitaar. Dit omdat een 12 snarige bas vaak de andere instrumenten in de weg zit. Live speelt hij die partijen dan wel op een 12 snarige.

  3. #13

    Standaard

    Ik kan sowieso maar weinig bands noemen waarbij de twaalfsnarige bas écht goed herkenbaar in de mix overeind blijft.

    Jeremy van Pearl Jam is wel zeer bekend. in het intro hoor je onmiskenbaar de twaalfsnarige bas. En als je hem eenmaal hebt herkend als zodanig, dan hoor je het in de rest van het nummer ook.




    Hier is een live-opname van Kings X waar Dug Pinnick een twaalfsnarige gebruikt
    https://youtu.be/X9ycPTv_g2c?t=5m45s


    Ik ben niet zo'n kenner op gebied van bassen met oktaafsnaren, maar er wordt wel gezegd dat de toegevoegde waarde van twee oktaafsnaren per bassnaar (in plaats van één oktaafsnaar) goed tot uiting komt als je de oktaafsnaren niet precies gelijk stemt. De ene er nét onder en de ander er nét boven zou een voller en levendiger geluid geven. Vergelijk met een piano, waarbij dit ook gedaan wordt.


    Ik denk overigens niet dat Rob de Brooks EXB-12-Q in zijn reguliere band gaat inzetten.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Hee, aan die twee moest ik ook gelijk denken.

    Ook bij een 12-snarige gitaar stem je de laatste 2 -die gelijk zijn- net van mekaar weg. Dat geeft een soort Chorus effect.

    Zeker in een drie-mans formatie snap ik wel waarom je wat voller wilt klinken, zeker als die gitarist weer een in een solo schiet...




    Mooi bas, heel veel plezier ermee.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Is dat stemmen niet erg lastig als de snaren zo dicht bij elkaar liggen.
    gr
    Han

  6. #16

    Standaard

    Ja dat is best lastig. Je moet echt heel zorgvuldig zijn bij het aanslaan. En goed opletten of je aan het juiste mechaniek zit te draaien (drie keer raden hoe ik dat weet)
    Laatst gewijzigd door Basvarken; 26 december 2018 om 18:53

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Haha dat herken ik ook wel bij mijn 12 snarige elektrische gitaar !! Maar... tot voor kort wist ik niet dat een 12 snarige bas bestond. Bedankt voor dit topic dus !

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top