Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Audio interface upgrade

    Hoi mensen,
    Ik heb al best lang een line 6 ux1, maar ik heb onlangs een groot membraan mic gekregen waar ik fantoomvoeding voor nodig heb, en die heeft de ux1 niet. Nu wil ik een nieuwe audio interface, en ik twijfel een beetje tussen twee units:
    Focusrite Scarlett 2i2 2nd generation. (lees er veel goeds over, en is ook nr 1 aanbeveling op thomann)
    Presonus Studio 2|6. (Aanbeveling van een maat die veel met geluid werkt, hij is alleen geen gitarist).

    Het belangrijkste vind ik dat ik 2 xlr inputs heb voor als ik ooit nog stereo op wil gaan nemen, en dat ik fantoomvoeding heb. Verder wil ik natuurlijk zo hoog mogelijke opnamekwaliteit. Nou volgens mij voldoen beide audio interfaces daar wel aan.

    Nu zie ik dat je bij de focusrite het programma Pro Tools First als daw krijgt, en bij de presonus het programma studio one (artist version). Misschien is dat nog een groot verschil waarop ik mijn keuze zou kunnen baseren?

    De focusrite kost 129 euro en de presonus 169. Weet iemand wat ik voor die 40 euro dan extra krijg? Of maakt het geen drol uit en is de focusrite gewoon de betere keuze?

    Ik hoop dat jullie wat over deze dingen weten

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    De Scarlett ken ik heel goed, van de Presonus heb ik een voorloopmodel gehad op Firewire (oudje dus!). Bij beiden is de geluidskwaliteit goed. De keuze voor een DAW is heel persoonlijk, maar ik denk qua kompleetheid is de Presonus de winnaar. Het punt voor gitaristen maakt niet zoveel uit, beiden zouden gitaarsignaal moeten accepteren, maar de ervaring leert dat een goede DI-box ervoor wonderen doet.

    Ik zelf heb nu een Focusrite Saffire Pro 40, en vind de preamps OK. In de de prijsklasse wat ik heb en jij zoekt is dat heel mooi. Ik weet niet wat je er mee wil maar denk dat je met artist one beter af bent als DAW. (en het integreert mooi met de presonus).

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ik heb een Scarlett solo, goed en goedkoop. Heeft inderdaad phantoomvoeding.

    Het combineren van verschillende geluidskaarten tot een meersporen systeem is niet goed mogelijk met een hoop software.
    De line6 gaat dan werkeloos worden.
    Vriendelijke groet,

  4. #4

    Standaard

    Zou de keuze van m'n daw niet laten afhangen van de keuze van m'n geluidskaart
    De 40 euro zit volgens mio voornamelijk in het aantal uitgangen
    Voor de rest denk ik dat de verschillen nihil zijn en dat je pas grote verschillen gaat horen als je in paar honderdeuro extra klasse gaat neuzen

  5. #5

    Standaard

    Ik ben dan ook van plan de UX1 weg te doen natuurlijk. Ik ben van plan om later een midi keyboard erbij te nemen, dus volgens mij heb ik dan sowieso ook de midi inputs nodig van de presonus toch? Of de scarlett 2i4 nemen natuurlijk.

    Weten jullie hoe de direct monitoring is van de focusrite? heb je dan echt 0 latency?

    En op sommige interfaces zie je een mixknop, waarbij je kunt instellen of je het input signaal wilt horen, of het playback signaal. Wat heb je daar precies aan?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Moderne midi keyboards hebben midi over USB.

    Alleen als je een oude synth of een arranger keyboard, of ouder type midi keyboard aansluit heb je midi inputs nodig (= 5 polige stekkers). Wil je oude synth hardware sequencen, dan heb je 5 polige midi outputs nodig.

    Studio one is wel een fijne DAW, dat spreekt mij meer aan dan Pro Tools.

    Ik zou de interface kiezen met de beste mic pre amp, om gitaar signaal te versterken.
    Laatst gewijzigd door raabje; 11 december 2018 om 15:08

  7. #7

    Standaard

    Voor phantom power zou deze voor m'n ux hangen
    https://www.bax-shop.nl/fantoomvoedi...fantoomvoeding

    Denk dat die ux hele maal geen slechte geluidskaart is vergeleken met degene die je overweegt aan te schaffen

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Braml Bekijk bericht
    Weten jullie hoe de direct monitoring is van de focusrite? heb je dan echt 0 latency?

    En op sommige interfaces zie je een mixknop, waarbij je kunt instellen of je het input signaal wilt horen, of het playback signaal. Wat heb je daar precies aan?
    Input signaal monitoren is zonder latency, met die knop kun je dus bepalen hoeveel je direct van de input hoort en hoeveel via je PC, met latency. Ideaal kan ik je vertellen als gebruiker van de Steinberg UR22(waar je Cubase bij krijgt).

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Die Artist versie van Studio One laat het gebruik van plugins niet toe versie 4 werkt alleen op een 64 bits OS. De Direct Monitoring is niet meer dan dat de inputs direct naar je koptelefoon gaan, waardoor je logischerwijze geen latency hebt.
    Ik heb een tijdje een Presonus livemixer gebruikt en daar ook wat mee geknutseld met Studio One. Beide zijn erg gemakkelijk in het gebruik. Nu gebruik ik een Focuste Saffire Pro icm Logic Pro X. Eenvoudig te installeren en klinkt prima!

  10. #10

    Standaard

    Erik, dat is een tegenvaller. Volgens mij worden er een aantal plugins meegeleverd bij de presonus, maar daar kan ik dus niets aan toevoegen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top