Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    als ik deze zie lijkt je de hot, oftewel rode draad, aan de potmeter behuizing te hebben aangesloten, dat moet de zwarte zijn.
    Het maakt toch niks uit in welke richting je aansluit? Die kleurcodes helpen alleen om het makkelijker bij beide pickups hetzelfde te doen.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dagrim1 Bekijk bericht
    Thanks voor de feedback allemaal!

    1. Ik wil juist zelf leren, dus om die reden niet langs een expert/gitaarmannetje...

    2. Soldeerplak, idd erg matig. Er zat al veel op en al heb ik geprobeerd het te verwijderen viel dat ook niet mee, daarnaast heb ik het er zelf zeker ook niet beter op gemaakt. Dit is vooral een kwestie 'te veel haast en te weinig kunde'

    Zeker van plan dit nog een keer goed opnieuw te doen!

    3. Hij zat al gesoldeerd zoals in de foto te zien, dus inderdaad zwart en rood omgedraaid (als ik naar de kleurcoderingen kijk). Vond dit zelf ook al vreemd, maar wilde dit dus toch even dubbelchecken.

    4. Nog eens doormeten is ook een goede, ga ik ook nog eens aanpakken...

    Overigens lijkt die pickup nu weer amper te werken dus denk dat de soldeerverbinding weer stuk is, niet zo gek dus.
    het wil wel gebeuren dat kunststof mantel smelt en je onbedoeld kortsluiting krijgt.
    ook zitten soms draden maar net vast net achter de soldeerverbinding.
    als je het opnieuw zou proberen kan je direct alle draadeinden even afknippen en opnieuw maken/vertinnen.
    je kan dan ook direct de potmeter even doormeten of die niet defect is.

    wat ik m.b.t een potmeter behuizing geleerd heb \
    voor een nieuw soldeereiland. soldeerpunt op behuizing, 10 tellen wachten, dan soldeertin erbij en weer 10 tellen wachten, of totdat je al ziet dat het mooi is gaan vloeien.
    gebruik daar een regelbaar soldeerstation van velleman voor van rond de € 18 op vol vermogen.
    voor de draden mag dat dan wat minder heet.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    gaat mij erom dat diegene die dit in de eerste instantie geïnstalleerd heeft of bewust (vanwege uit fase staan met andere pup) of onbewust niet volgens de juiste codering de boel heeft gesoldeerd, dus is het dan maar afwachten of deze niet nog andere gekke zaken heeft gedaan.
    bij dit soort fout zoeken ga ik altijd uit van dat je het eerst zo moet solderen zoals het hoort te zitten ;-)

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.392

    Standaard

    Ziet er slordig uit, op de potmeter maar ook op de switch. Ik zou als ik jou was eens een uurtje soldeer howto video's op YouTube gaan kijken. Beginnen bij het begin en dan opbouwen.

    Hou verder in in de gaten dat als je zo lang erover doet om die plak op de potmeter te verwarmen de draad van het element de hitte naar de spoel van het element geleidt. Aangezien de spoel uit erg dun draad bestaat heb je dan kans dat die door smelt.

    Leer jezelf aan om netjes en systematisch te werken en ook belangrijk: stop wanneer je merkt dat je moe wordt. Dan ga je namelijk fouten maken.


    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #15

    Standaard

    Oh, maar het is ook slordig... waarbij ik trouwens alleen de pot had gedaan (en die was al niet top). De rest ben ik van afgebleven. Heb trouwens redelijk wat op youtube en andere sites bekeken, maar theorie en praktijk zijn toch andere dingen

    Zojuist nogmaals gedaan btw, overdaad aan soldeersel verwijderd van de pot en opnieuw aangebracht. Hogere temp icm een beitelpuntje hielpen daarbij wel, maar geen idee of dit nou echt verschil maakt (ook meteen rood en zwart omgedraaid btw).

    Heb ook de weerstanden eens gemeten:

    Neck: 8.5k ohm
    Bridge: 9.5k ohm

    Vergeleken met mijn LP Studio:

    Neck/Rhythm: 7.5k ohm
    Bridge/Treble: 8k ohm

    Durf het trouwens (nog) niet aan om alles los te halen en opnieuw te gaan doen... mijn een te grote dradenchaos op het moment om een duidelijk beeld te hebben en ook de wiring-diagrams ben ik nog niet gewoon genoeg mee om daar op te vertrouwen.

    Maar wie weet een kerstvakantie projectje

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Hou verder in in de gaten dat als je zo lang erover doet om die plak op de potmeter te verwarmen de draad van het element de hitte naar de spoel van het element geleidt. Aangezien de spoel uit erg dun draad bestaat heb je dan kans dat die door smelt.
    Om warmte weg te houden in de richting waar je het niet heen wilt hebben altijd een krokodillenklemmetje erop zetten (dus tussen soldeerpunt en draad):



    De warmte gaat dan grotendeels in het klemmetje en van daaruit in de lucht, niet in je dunne draadje met isolatie.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    En gebruik goed soldeertin, verhouding 60/40. Zo'n pompje om de boel te verwijderen is ook geen overbodige luxe.

  8. #18

    Standaard

    60/40 heb ik idd, zo'n pompje ook (hoewel het met een beetje redelijke solder-braid ook best goed lukt)...

    Zag trouwens deze foto:

    https://static1.squarespace.com/stat...1486869862665/

    Dat lijkt een beetje te zijn zoals het hoort te zijn en komt aardig overeen met mijn sg, op wat 'aangepast' soldeerwerk en draden na.

    Misschien toch gewoon maar alles loshalen en het op deze manier doen:

    https://docs.google.com/gview?embedd...H_3G_2V_2T.pdf

    In het slechtste geval moet ik hem uiteindelijk alsnog langs de gitaarwinkel brengen Maar lijkt me een leuke/goede oefening en op die manier in ieder geval wat meer duidelijkheid, zekerheid en de mogelijkheid eea wat netter op te lossen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top