Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Te kort draadje...

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard Te kort draadje...

    Een tijdje geleden heb ik een BKP Abraxas op de kop getikt, met het idee dat element in m'n deluxe telecaster te proberen. Alleen, ik ben linkshandig en dat was de verkoper duidelijk niet. Want draadje flink ingekort en nu zit ik dus met een te kort draadje, gezien die eerst nog onder het element door moet in mijn geval. Ik weet nu even niet goed hoe er een stukje draad aan vast te maken, heb dit nog niet eerder meegemaakt. Moet ik dan elk draadje aan elkaar knopen/solderen en dan alle vier draadjes met stukjes krimpkous van elkaar scheiden? Voor mij zou dat ongeveer gelijk staan aan chirurgen werk en geduldig ben ik ook allerminst. Zijn, of is, er een makkelijkere manier? Misschien iets op de markt om e.e.a. makkelijker te verbinden? Ik hoor het graag.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Elk draadje chirurgisch verlengen door ze te solderen en dan een krimpkousje per stuk er omheen. Leuk voor het weekend joh!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik was er al bang voor... Ik had er eigenlijk op gehoopt of iemand iets van het bestaan weet van een soortement van kroonsteen-achtig iets voor 4-aderige draadjes van elementen of zo. Maar ik bedacht me net dat dat eigenlijk ook helemaal niet kan, want dat gaat natuurlijk nooit passen door het 'tunneltje' en als ie nou net daar op uitkomt... Nou ja, binnenkort twee week vakantie, misschien begin ik er wel aan.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je kunt niet alles oplossen met een kroonsteentje.
    Vroegah dacht ik dat trouwens wel.....

    Ik zou eerst even oefenen met solderen van 2 draadjes. Het mooiste is in elkaar duimen en dan solderen maar in elkaar draaien mag vast ook. Eerst beide draadjes vertinnen en dan in de lengte aan elkaar solderen is ook nog een optie.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Is het een probleem als de polepieces naar binnen staan? Hoe klinkt het als je het element 'passend' monteert?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Zijn, of is, er een makkelijkere manier?
    De makkelijkste manier is ...

































    om het een ander te laten doen.

    Ach, zie het positief; je kunt beter een kort draadje hebben dan een kort lontje.
    Laatst gewijzigd door piezo; 8 december 2018 om 16:26

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Is het een probleem als de polepieces naar binnen staan? Hoe klinkt het als je het element 'passend' monteert?
    Krijg je dan geen uit fase geluid a la Green of zo? Het zijn naar mijn idee ook de magneetjes die juist in die positie van hoogte verspringen, met een rede. Bij dit element weet ik het niet, maar er zijn elementen (de BKP Crawler in een andere gitaar van mij heeft er veel 'last' van) die heel erg gevoelig zijn voor elke mm dat zo'n polepiece anders staat. Voor hetzelfde geld werkt het gewoon hoor, maar ik heb dan wel iets van dan maar in één keer goed.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    De makkelijkste manier is ...




    om het een ander te laten doen.
    Ah ja, maar dat kost hoogstwaarschijnlijk geld en ik ben eigenlijk alleen maar te lui en ongeduldig om het niet te doen dan, want ik zou het op zich prima kunnen. Als ik het er aan toe heb moet ik me er dan toch maar 's aan wagen.

    Ach, zie het positief; je kunt beter een kort draadje hebben dan een kort lontje.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Het te korte draadje is inmiddels opgelost. Is eigenlijk geen soldeerapparaat aan te pas gekomen. Ik heb de draadjes gewoon in elkaar gedraaid en wat krimpkous er omheen. In eerste instantie wel met wat soldeer gekloot, maar de andere draadjes worden dan ook heet en als er dan krimpkous al om een ander draadje zit en dat wordt te warm... Een breder stuk krimpkous om de al met krimpkous omhulde draadjes past helaas niet, dus dat heb ik maar opgelost met hansaplast. Maar het element werkt prima nu. Was alleen even vergeten dat de kleurcode van Bare Knuckle niet dezelfde is als van Seymour Duncan, wat me een twee keer openhalen en opnieuw solderen kostte. Maar die Abraxas is tot nu toe een lekker elementje! Ik had 'm wel iets donkerder verwacht, aan de hand van wat ik er over kan vinden op het internet qua omschrijving, maar de term 'vintage hot' dekt wat mij betreft de lading wel. Op de JCM800 en attenuator thuis doet ie het in ieder geval dikke prima. Vanavond mag ie over de Splawn op repetitievolume. Ben benieuwd!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top