Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 67
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Een goede afstelbeurt doet ook wonderen. Maar ook, zoals al gezegd, gewenning.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Als het gebeurt bij double stops, dus 7e fret hoge e snaar, niet benden, en tegelijk 10e fret b snaar 1 hele toon opduwen, krijg je bij zwevende tremolo, of een heel licht afgestelde tremolo, het probleem dat terwijl je opduwt, de hoge e snaar in toonhoogte daalt. En dat is alleen goed te krijgen, door ook de hoge e snaar licht op te duwen.
    Of door met je rechterhand op de brug te duwen en zo de toon iets omhoog duwen met de brug om de intonatie te compenseren. Dat is hoe mannen als Steve Vai het doen bij dubbele bendings. Dat werkt beter dan je E snaar ook iets omhoog te duwen.

    Over het probleem van de OP: ik vind het toch raar dat het verschil in mensuur zo veel problemen oplevert bij bends. Ik zou wat experimenteren met andere snaardiktes. En zoals eerder gezegd door iemand kun je het verschil in snaarspanning net zo goed hebben bij twee Fender strats. Dus het hoeft niet eens aan de mensuur te liggen.

  3. #23
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarmike Bekijk bericht
    Ik ga dat eens proberen vanavond thanks! Mogelijk is er dus wel iets met de topkam.

    Techniek an sich zal het niet aan liggen aangezien ik er op fender en gibson geen last van heb. Dikke snaren ook niet , er zit een 010 setje op.
    He Mike, die PRS heeft toch dezelfde mensuur als je Gibson gitaar dacht ik. Het lijkt me toch niet dat het met de mensuur te maken heeft.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    He Mike, die PRS heeft toch dezelfde mensuur als je Gibson gitaar dacht ik. Het lijkt me toch niet dat het met de mensuur te maken heeft.
    Nee, fender is 25.5, prs is 25 en gibson is 24,75 inch. Is hier eerder ook al genoemd. Topic niet gelezen?

    Ik geloof niet dat de mensuur het probleem voor je is. Sterker nog: het probleem is nog steeds niet helder, dus een oplossing aandragen wordt lastig.

    Kun je het filmen en laten horen? Liefst met een setje nieuwe frisse, wel opgerekt snaren.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Aangezien het onwaarschijnlijk is dat de mensuur het probleem is, de trem ook geen probleem is want een Mira heeft geen trem, de topkam het probleem niet is, de tuners het probleem niet zijn, blijft er volgens mij alleen over dat óf de frets hoger of lager zijn dan TS gewend is, óf de frets ruwer of gladder zijn dan TS gewend is, als we het probleem in de gitaar zoeken.

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Of door met je rechterhand op de brug te duwen en zo de toon iets omhoog duwen met de brug om de intonatie te compenseren. Dat is hoe mannen als Steve Vai het doen bij dubbele bendings. Dat werkt beter dan je E snaar ook iets omhoog te duwen.
    Bij mijn Blade hoeft het niet, tremolosysteem bestaat uit 2 blokken, blok 1 komt omhoog als je de arm omlaag duwt, trek je de arm omhoog, gaat blok 2 de gitaar in. Als ik de B snaar bend (misschien niet meer in extreme gevallen, zoals een hele kwart) blijft de e snaar gewoon op stemming. Blok 2 voorkomt het ontstemmen van de e snaar dan. Beetje vergelijkbaar met die tremolo stop systemen uit de 80er jaren. Een tweede veer, die het tremolo blok wat tegenkracht gaf. Nadeel is dat die Satriani, of Jeff Beck achtige flutters niet werken. Op de brug gaan hangen om de toon omhoog te duwen kan ook niet. Dat moet echt met de tremoloarm.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Aangezien het onwaarschijnlijk is dat de mensuur het probleem is, de trem ook geen probleem is want een Mira heeft geen trem, de topkam het probleem niet is, de tuners het probleem niet zijn, blijft er volgens mij alleen over dat óf de frets hoger of lager zijn dan TS gewend is, óf de frets ruwer of gladder zijn dan TS gewend is, als we het probleem in de gitaar zoeken.
    Hogere frets of actie zouden de gitaar makkelijker moeten laten benden. Lagere frets, met een lage actie, zou nog kunnen. Dan kan je vinger gewoon niet genoeg onder de snaar komen. Maar dat het echt niet lukt om bends goed te krijgen, vind het behoorlijk vreemd.

    PEBGAC lijkt me toch de meest voor de hand liggende optie. Maar zonder te zien wat er gebeurt komen we er niet uit.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Hogere frets of actie zouden de gitaar makkelijker moeten laten benden.
    Maar er staat alleen dat bends "out of tune" zijn, nergens dat dat te hoog of te laag is

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maar er staat alleen dat bends "out of tune" zijn, nergens dat dat te hoog of te laag is
    Nee, dat bedoelt Harald niet. Een hogere actie doet makkelijker benden. Het is ook waarom ik ook zei dat een afstelbeurt echt wonderen kan doen. Ik heb het zelf ook meegemaakt met een gitaar. Kon er helemaal niks mee. Afstelbeurtje en het ding speelde als boter. Mike moet het zelf weten, maar de gitaar dan maar wegdoen is wel wat impulsief mijns inziens. Ik weet niet wat de actie is van de snaren, maar ik gok maar zo dat ie erg laag is. Dat is ook een rare algemeen aanvaarde 'waarheid', dat lage actie altijd beter is, omdat je dan sneller zou kunnen spelen. Maar ook moeilijkere bends en minder sustain.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik neem aan dat Harald bedoelt wat ie schrijft?

    Nogmaals, er staat nergens of TS te ver bend, of niet ver genoeg, dus het is wat giswerk.

    Ik kan me voorstellen dat je met een hogere actie makkelijker bend omdat je dan onder de andere snaren door kunt benden als het ware, ipv de rest mee te sleuren.

    Maar bv door hoge frets, wat ik bedoelde, zou het ook zomaar kunnen zijn dat je minder wrijving ondervind van de toets, en daarom te ver buigt.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik snap wat je bedoelt. Maar te hoog of te laag benden, ik blijf bij een goeie afstelbeurt. En dan wel bij een goeie gitaarreparateur, die luistert naar wat de klacht is en aan de hand daarvan gaat afstellen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top