Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 67
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    zet er eens een capo op en controleer of je dat effect weer hebt, zo niet dan ligt het euvel misschien toch bij de topkam?
    nieuwe snaren al geprobeerd?
    zitten alle onderdelen die vast moeten zitten wel vast, resoneren die wat mee, of dat de snaar net even ergens nog een andere fret aanraakt?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Omgeving Roffa
    Berichten
    428

    Standaard

    Ik ga dat eens proberen vanavond thanks! Mogelijk is er dus wel iets met de topkam.

    Techniek an sich zal het niet aan liggen aangezien ik er op fender en gibson geen last van heb. Dikke snaren ook niet , er zit een 010 setje op.

  3. #13

    Standaard

    Zogauw je met een capo speelt zijn bends tricky, omdat je de snaar onder de capo kunt mee trekken. Bij het releasen van de bend zal de snaar op de nieuwe plek onder de capo blijven zitten, en is de gitaar dus effectief vals.

    Maar ik snap het probleem niet denk ik. Als je bend niet vals is op het moment dat de noot opgeduwd is, heb je gewoon niet goed opgeduwd. Als de noot bij het opduwen vals is, maar niet goed terugkomt, blijft de snaar ergens hangen. Dat zou in de topkam kunnen zitten.

    Mensuur en snaardikte spelen een rol bij hoeveel je moet opduwen. Maar dat weet je al van je Fender en je Gibson, tenminste als die Gibson een kortere mensuur heeft, zoals een les Paul. Hoe de snaren over de kop heen gaan vanaf de kam, en bij de brug (tailpiece, of door de gitaar heen, of zoals bij een Les Paul) heeft ook effect op de kracht die je nodig hebt. En hoe een tremolo afgesteld is heeft ook invloed. Als die vrij licht staat afgesteld trek je de brug omhoog (toon omlaag) als je opduwt, en moet je dus meer kracht zetten. Dat zou je op een strat ook hebben trouwens, als de tremolo zwevend is afgesteld. Maar het doseren van de kracht bij het opduwen is een kwestie van ervaring en techniek.

    Het enige wat ik kan bedenken zou een nieuwe set snaren zijn, die nog aan het rekken is, of evt. (maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, zeker bij dit soort minimale bends) is dat het mechaniek verdraait door de kracht van de bend.

    Als het gebeurt bij double stops, dus 7e fret hoge e snaar, niet benden, en tegelijk 10e fret b snaar 1 hele toon opduwen, krijg je bij zwevende tremolo, of een heel licht afgestelde tremolo, het probleem dat terwijl je opduwt, de hoge e snaar in toonhoogte daalt. En dat is alleen goed te krijgen, door ook de hoge e snaar licht op te duwen.

  4. #14

    Standaard

    re topkom, heb je met stemmen problemen? Dat de toon soms niet geleidelijk omhoog of omlaag gaat, maar in sprongen. Met vaak een pinggeluidje bij de kop van de gitaar? Dan haakt de snaar ergens, meestal in de topkam. Dan zou je de topkam even schoon moeten maken, en wat grafiet of nut sauce wil dan ook helen.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Omgeving Roffa
    Berichten
    428

    Standaard

    Ik denk dat het probleem is dat ik de PRS scale length gewoon niet zo goed trek als het geen technisch euvel is.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarmike Bekijk bericht
    Nou meer dat ik moeite heb op die prs om in tune te benden. Het kan ook aan de intonatie liggen toch.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarmike Bekijk bericht
    Ik ga dat eens proberen vanavond thanks! Mogelijk is er dus wel iets met de topkam.
    Het in tune benden is het probleem, niet dat de snaar na het benden vals is, toch?
    Het is mij nog steeds een groot raadsel hoe dat dit in de topkam zou kunnen zitten.
    Heb je een linkje naar wat je hierover hebt gevonden op internet?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Omgeving Roffa
    Berichten
    428

    Standaard

    nee echt het in tune benden. Dus het lijkt me eigenlijk dat de scale length mij gewoon niet ligt. Die link heb ik ff niet paraat. Vind het alleen wel zonde van die PRS want de klank is top maar ik denk toch dat ik er afscheid van moet gaan nemen.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Maar een 1/2 inch meer of minder ligt je wel qua scale.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarmike Bekijk bericht
    nee echt het in tune benden. Dus het lijkt me eigenlijk dat de scale length mij gewoon niet ligt. Die link heb ik ff niet paraat. Vind het alleen wel zonde van die PRS want de klank is top maar ik denk toch dat ik er afscheid van moet gaan nemen.
    Dit moet met een klein beetje oefenen op te lossen zijn toch? Of een slagje dunnere snaren.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Op een 24.75” mensuur lukt het wel, op 25.5” ook maar op 25” niet? Overigens zegt het nul komma niets over de gitaren in kwestie. Pak 10 willekeurige Strat’s en ik durf te wedden dat er een paar tussen zitten waarbij het benden moeilijker gaat dan bij de andere. Zo ook met Les Paul’s.
    Ik heb zelf ook vier exact dezelfde gitaren, nr. 1 en 2 spelen nagenoeg gelijk en nr. 3 en 4 ook maar het verschil tussen 1+2 en 3+4 is veel groter, zelfs qua klank.

    Gewoon je eigen techniek aanpassen. Als blijkt dat de snaar niet zuiver op toon terugkomt, pas dan zou ik me zorgen maken over de topman.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top